P Pappa1986 skrev:
Varför använda pappersremsa överhuvudtaget? 100 gånger bättre med glasfiberremsa (enligt mig) har provat båda delarna och glasfiberremsan tycker jag är kanon
Pappersremsan är en modern lösning på ett problem som egentligen nästan inte finns. Till skillnad från glasfiberremsan stabiliserar den även lite på diagonalen, dvs den håller formen bättre om gipsskivorna skulle sträva åt olika håll i höjdled.

Men som sagt, pappersremsan löser ett teoretiskt problem som egentligen inte finns.
 
P Pappa1986 skrev:
Varför använda pappersremsa överhuvudtaget? 100 gånger bättre med glasfiberremsa (enligt mig) har provat båda delarna och glasfiberremsan tycker jag är kanon
Tror dom flesta experter är överens om att du har fel, annars hade man nog inte sagt att det endast är pappremsa som är godkänt enligt AMA.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tror dom flesta experter är överens om att du har fel, annars hade man nog inte sagt att det endast är pappremsa som är godkänt enligt AMA.
Jaså, är det så?
Troligen har jag gjort helt fel när jag använt mig utav pappremsa, för det va mest i vägen. :crysmile:
 
Strip Strip skrev:
Pappersremsan är en modern lösning på ett problem som egentligen nästan inte finns. Till skillnad från glasfiberremsan stabiliserar den även lite på diagonalen, dvs den håller formen bättre om gipsskivorna skulle sträva åt olika håll i höjdled.

Men som sagt, pappersremsan löser ett teoretiskt problem som egentligen inte finns.
Jasså? Säg det till alla tak i gothia tower tillexempel.
Har med egna ögon sett flertal tillfällen där glasfiberremsan inte håller mål och sprickor uppstår.
 
P
Jag har fått lära mig att blöta remsan först. Detta för att pappret inte ska svälla från fukten i spaklet.
 
R Ragganof skrev:
Jasså? Säg det till alla tak i gothia tower tillexempel.
Har med egna ögon sett flertal tillfällen där glasfiberremsan inte håller mål och sprickor uppstår.
Spännande! Hur vet du att en pappersremsa hade gjort jobbet? Är det förskjutning mellan skivorna som orsakat sprickorna eller är det andra rörelser?
 
Vilket jädra ältande om ett totalt icke-problem.

En pappremsa är lite bättre än en glasfiberremsa och därför föreskriver man användning av en sådan sedan flera år tillbaka. Den som vill och arbeter privat får fortfarande använda glasfiber, toapapper eller vad som känns bäst, en hantverkare som använder glasfiber gör inte en fackmannamässig installation.

Man FÅR också använda vilket klister man vill men det finns skäl till att man vill använda ett klister som inte lossar när det blir fuktigt.

Gör som det står i YBG så blir det bra. Eller hur fan du vill om det känns bättre.
 
  • Gilla
To Bo och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vilket jädra ältande [...]

Gör som det står i YBG så blir det bra. Eller hur fan du vill om det känns bättre.
Dags för lunch kanske...? ;)
 
  • Gilla
Kanfälv. och 2 till
  • Laddar…
Kan hålla med om att det ältas helt i onödan. Precis som Mathias skriver är det bättre att ta det säkra före det osäkra när man är privatperson utan yrkesvana. Det är ett (1) jobb i ett (1) hus som skall utföras och då är det rent snobberi att "göra som proffsen" när man inte kan handgreppen än. Det vill säga:

- fylla den smala springan mellan skivorna med skarvspackel
- vänta tills det torkat
- limma remsan med starkt vävlim som har hög torrhalt
- inte stryka lim på ovansidan remsan (nyhet för mig!)
- ta god tid på sig

Nu är ju som tur är inte konsensus det samma som fakta, men här har det faktiskt värkts fram en alternativ lösning från branschsidan. När jag frågade Flügger för 13 år sedan hur vi otränade amatörer skulle lyckas med pappremsan, som AMA numera kräver, var det enkla svaret att antingen träna ordentligt på ett par hundra meter med skarv eller limma remsan. Limning var då inget standardförfarande på något sätt, men med de materialkunskaper tillverkarna har resonerade de sig fram till att starkt vävlim är en bra metod att fästa med. Vävlim eftersom man tillför rejält med fukt på ovansidan remsan och detta troligvis löser upp "vanligt tapetklister" som är stärkelsebaserat.
Jag har personligen testat med vanligt tapetklister, väl uttorkat innan spackling och remsan lossade då från underlaget efter första spacklingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
hampusedstrom och 5 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Spännande! Hur vet du att en pappersremsa hade gjort jobbet? Är det förskjutning mellan skivorna som orsakat sprickorna eller är det andra rörelser?
Kan ju såklart inte garentera men, har aldrig skett att hela byggen spricker i näst intill alla skarvar med pappersremsan.
Av erfarenhet vet jag att glasfibret inte håller tillräckligt. Har ganska god kontakt med stora producenter och dom bekräftar problemet med glasfiber, har entreprenören använt sig av denna så tar producenterna inget ansvar.
 
Jag har aldrig använt mig utav lim. Kört spackel i skarven, på med pappremsa sen spackel igen. Låta torka, slipa och spackla igen. Aldrig haft en tillstymmelse till bubblor..
 
Ni som limmar under remsan... visst spacklar ni skruvskallarna först under då?! Annars finns väl risk för luftbubblor under?!
 
Jag har spacklat ett tunnt lager först innan jag limmade pappremsan, blev bra iallafall..
 
  • Gilla
sthlmjohan
  • Laddar…
S sthlmjohan skrev:
Ni som limmar under remsan... visst spacklar ni skruvskallarna först under då?! Annars finns väl risk för luftbubblor under?!
Jag har aldrig gjort det, har blivit bra ändå.
 
  • Gilla
sthlmjohan
  • Laddar…
S sthlmjohan skrev:
Ni som limmar under remsan... visst spacklar ni skruvskallarna först under då?! Annars finns väl risk för luftbubblor under?!
Ja jag grovfyller skarven och ev skruvhål så att det inte blir luft under. Det går så snabbt att det är meningslöst att låta bli...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.