• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Hur lång tid tar det innan jag kan lägga på nästa spackel lager, ca?
Om jag förstått rätt så ska det vara ganska mycket lim, mer än när man tapetserar? Sen ska man dra bort allt överflödigt asap. så igen precis som man gör när man tapetserar, eller har jag missat något?
Några timmar typ.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Gjorde första remsan och fick ganska mycket lim bredvid remsan. Torkade bort det jag kunde men det är fortfarande lite ”kladdigt” är det ok?
 
ha bara en fuktig trasa i närheten sedan torkar du av, när det är gjort är det bara låta det torka.
 
tack,
En fråga till eftersom du verkar veta pratar om

När dom fixade lite med våra element så blev det sprickor i den existerande väggen (inte där jag håller på nu)
Jag tror att spånskivan bakom har gått sönder lite, ca 10cm ungefär 5cm från golvet. Hur fixar jag det bästa, kan jag lägga på ett lager med spackel eller kommer det att spricka?

MathiasS MathiasS skrev:
ha bara en fuktig trasa i närheten sedan torkar du av, när det är gjort är det bara låta det torka.
 
  • Gilla
göte11
  • Laddar…
Upp med en bild så kan du nog få bra hjälp från flera här!
 
Första bilden (under ett snedtak, så syns inte speciellt väl) är där det har spruckit.

På den andra bilden har tapeten under färgen släppt. Hoppas ni har några bra tips på hur jag kan lösa det, kan jag limma tillbaks tapeten och spackla över?


Sprucken och släppande tapet på vägg under snedtak med synlig skada vid fotlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis bortriven tapet och synlig vägg i ett hörn vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sprucken och avlossad tapet på en vägg ovanför en vit list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderriven tapet längst ner på en vägg där underliggande väggmaterial är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i vägg med lössittande tapet vid nederkanten och synlig underliggande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en skadad vägg där tapeten delvis har släppt från underlaget och hänger löst vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar väl och gör ett ordentligt trådlyft som sig bör på en onsdagsmorgon.
Är det inte själva F*N att man inte lär sig att söka här på forumet innan man ger sig på att göra saker man inte gjort förut och bevisligen inte klarar av, som att sätta pappremsa i spackel.....

Tack @MathiasS mfl för påtryckningarna om att nybörjare ska använda lim till pappremsa, jag är förste man att erkänna att livet blev 100% lättare med det alternativet, ser så mkt fram emot att riva dom remsorna som "typ" sitter i spackel i andra rummet.

(y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
En fråga till dig @MathiasS , står att våtrumslimet jag köpt är vattenburet, jag har inte gjort bort mig nu igen när jag ska på med fuktigt spackel på pappremsan?
 
Näe det törs jag inte svara på. Du ska ha ett vävlim med torrhalt över 20%, det tror jag räcker när du väljer lim.

Att det är vattenburet betyder ju inte att det är vattenlösligt när det torkat....jmf med färg tex.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Flügger rekommenderar sitt Vävlim Extra 378 till skarvremsorna. Det är ett vattenfast lim med hög torrhalt.
Man skall INTE använda vanligt vävlim. Det är inte tillräckligt starkt. Vanligt tapetlim är kasst för det är INTE VATTENFAST och remsorna kommer att resa sig vid spackling.

Våtrumslim eller extrastarkt vävlim, alltså. Glöm inte att pressa fast remsan ordentligt i limmet. Jag använde en 50-mm spackel som drogs över remsan så att limmet läckte fram längs kanterna.
En fråga, har du spacklat ett varv innan du fäster pappremsan eller gör du våtrumslim och pappremsa som steg 1, låter torka och spacklar sen
 
P
S skecam skrev:
En fråga, har du spacklat ett varv innan du fäster pappremsan eller gör du våtrumslim och pappremsa som steg 1, låter torka och spacklar sen
Ska du limma det så ska det på direkt på gipsen annars hamnar det för långt ut!
 
Jag spacklar först supertunnt, typ fylla springan innan limning
 
Krilleman
Finns det någon målare till yrket som limmar remsan innan man applicerar spackel?

Jag har då aldrig sett det på byggen jag varit på.

Målarna brukar spackla tunt, sen dra på remsa, sen spackla mellan gipsskivornas fals till fullo.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det någon målare till yrket som limmar remsan innan man applicerar spackel?

Jag har då aldrig sett det på byggen jag varit på.

Målarna brukar spackla tunt, sen dra på remsa, sen spackla mellan gipsskivornas fals till fullo.
Det tar längre tid med limning där av så gör inte yrskesfolket det. Jag tycker att det är svårt o spackla in den då den lätt kommer för ytligt men som novis så gör man ju inte det så ofta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.