98 100 läst ·
105 svar
98k läst
105 svar
Limma pappersremsa - vilket lim?
Jag limmar i skarven flödigt sen trycker jag fast remsan med skarvrulle och torkar bort överflödigt lim, väntar till dagen efter med spackel. Kör Alcro skivspackel. https://www.bauhaus.se/tapetskarvru...8JWpWw2JjL3goLcqaHXcnLfYxF_5xRj8aAoe3EALw_wcB
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.292.335/alcro-skivspackel
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.292.335/alcro-skivspackel
Några timmar typ.F Erica Wyse skrev:
Gjorde första remsan och fick ganska mycket lim bredvid remsan. Torkade bort det jag kunde men det är fortfarande lite ”kladdigt” är det ok?
tack,
En fråga till eftersom du verkar veta pratar om
När dom fixade lite med våra element så blev det sprickor i den existerande väggen (inte där jag håller på nu)
Jag tror att spånskivan bakom har gått sönder lite, ca 10cm ungefär 5cm från golvet. Hur fixar jag det bästa, kan jag lägga på ett lager med spackel eller kommer det att spricka?
En fråga till eftersom du verkar veta pratar om
När dom fixade lite med våra element så blev det sprickor i den existerande väggen (inte där jag håller på nu)
Jag tror att spånskivan bakom har gått sönder lite, ca 10cm ungefär 5cm från golvet. Hur fixar jag det bästa, kan jag lägga på ett lager med spackel eller kommer det att spricka?
MathiasS skrev:
Första bilden (under ett snedtak, så syns inte speciellt väl) är där det har spruckit.
På den andra bilden har tapeten under färgen släppt. Hoppas ni har några bra tips på hur jag kan lösa det, kan jag limma tillbaks tapeten och spackla över?
På den andra bilden har tapeten under färgen släppt. Hoppas ni har några bra tips på hur jag kan lösa det, kan jag limma tillbaks tapeten och spackla över?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Tar väl och gör ett ordentligt trådlyft som sig bör på en onsdagsmorgon.
Är det inte själva F*N att man inte lär sig att söka här på forumet innan man ger sig på att göra saker man inte gjort förut och bevisligen inte klarar av, som att sätta pappremsa i spackel.....
Tack @MathiasS mfl för påtryckningarna om att nybörjare ska använda lim till pappremsa, jag är förste man att erkänna att livet blev 100% lättare med det alternativet, ser så mkt fram emot att riva dom remsorna som "typ" sitter i spackel i andra rummet.

Är det inte själva F*N att man inte lär sig att söka här på forumet innan man ger sig på att göra saker man inte gjort förut och bevisligen inte klarar av, som att sätta pappremsa i spackel.....
Tack @MathiasS mfl för påtryckningarna om att nybörjare ska använda lim till pappremsa, jag är förste man att erkänna att livet blev 100% lättare med det alternativet, ser så mkt fram emot att riva dom remsorna som "typ" sitter i spackel i andra rummet.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Näe det törs jag inte svara på. Du ska ha ett vävlim med torrhalt över 20%, det tror jag räcker när du väljer lim.
Att det är vattenburet betyder ju inte att det är vattenlösligt när det torkat....jmf med färg tex.
Att det är vattenburet betyder ju inte att det är vattenlösligt när det torkat....jmf med färg tex.
En fråga, har du spacklat ett varv innan du fäster pappremsan eller gör du våtrumslim och pappremsa som steg 1, låter torka och spacklar senJohan Gunverth skrev:
Flügger rekommenderar sitt Vävlim Extra 378 till skarvremsorna. Det är ett vattenfast lim med hög torrhalt.
Man skall INTE använda vanligt vävlim. Det är inte tillräckligt starkt. Vanligt tapetlim är kasst för det är INTE VATTENFAST och remsorna kommer att resa sig vid spackling.
Våtrumslim eller extrastarkt vävlim, alltså. Glöm inte att pressa fast remsan ordentligt i limmet. Jag använde en 50-mm spackel som drogs över remsan så att limmet läckte fram längs kanterna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Jag spacklar först supertunnt, typ fylla springan innan limning
Finns det någon målare till yrket som limmar remsan innan man applicerar spackel?
Jag har då aldrig sett det på byggen jag varit på.
Målarna brukar spackla tunt, sen dra på remsa, sen spackla mellan gipsskivornas fals till fullo.
Jag har då aldrig sett det på byggen jag varit på.
Målarna brukar spackla tunt, sen dra på remsa, sen spackla mellan gipsskivornas fals till fullo.
Det tar längre tid med limning där av så gör inte yrskesfolket det. Jag tycker att det är svårt o spackla in den då den lätt kommer för ytligt men som novis så gör man ju inte det så ofta!Krilleman skrev:




