D
Kan någon rekommendera ett vävlim med en torrhalt som är över 20%?

MathiasS MathiasS skrev:
Näe det törs jag inte svara på. Du ska ha ett vävlim med torrhalt över 20%, det tror jag räcker när du väljer lim.

Att det är vattenburet betyder ju inte att det är vattenlösligt när det torkat....jmf med färg tex.
Mathias, vad menas med torrhalt?

Hur stor del av massan som återstår efter torkning. Dvs hur mycket av limmet som inte är vatten.

• Gilla
Skitväder
  • Laddar…
jepp just så, står alltid på burken.

MathiasS MathiasS skrev:
jepp just så, står alltid på burken.
Så, en burk med högre torrhalt minnemerar man risken för blåsbildning vid remsläggning då?

S Skitväder skrev:
Så, en burk med högre torrhalt minnemerar man risken för blåsbildning vid remsläggning då?
Man vill ha hög torrhalt för att minska risken för att limmet löses upp av vatten i spacklet eller i färgen du kanske målar med.

Rätt sorts lim är inte dyrare och om du limmar flödigt och torkar av med fuktig trasa/handduk så är det nästan omöjligt att misslyckas.

Sannolikt fungerar det med vilket lim som helst.

MathiasS MathiasS skrev:
Man vill ha hög torrhalt för att minska risken för att limmet löses upp av vatten i spacklet eller i färgen du kanske målar med.

Rätt sorts lim är inte dyrare och om du limmar flödigt och torkar av med fuktig trasa/handduk så är det nästan omöjligt att misslyckas.
Torkar av pappremsan som är fastlimmade med fuktig trasa?

S Skitväder skrev:
Torkar av pappremsan som är fastlimmade med fuktig trasa?
Du lägger på lim med en 50mm pensel (tex) och sedan trycker du dit remsan, använd gärna en liten hård roller för att få bort luftfickor etc. Sedan avslutar du med en lättfuktad frotehanduk eller trasa för att 1. torka bort överflödigt lim bredvid remsan och 2 ytterligare pressa ner remsan mot gipsen. Allt detta i ett svep, ingen väntetid eller så.

Det hela är väldigt smidigt och kräver inget magiskt handlag.

• Gilla
Skitväder
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du lägger på lim med en 50mm pensel (tex) och sedan trycker du dit remsan, använd gärna en liten hård roller för att få bort luftfickor etc. Sedan avslutar du med en lättfuktad frotehanduk eller trasa för att 1. torka bort överflödigt lim bredvid remsan och 2 ytterligare pressa ner remsan mot gipsen. Allt detta i ett svep, ingen väntetid eller så.

Det hela är väldigt smidigt och kräver inget magiskt handlag.
Alltid funkar för mig att trycka in remsa med vanligt mediumspackel. Nu funkar det inte längre... vet ej varför samma spackel, samma spadar och samma remsa.. Men skall testa detta nu för att förhoppningsvis slippa blåsbildning. Tack för hjälpen

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S Skitväder skrev:
Alltid funkar för mig att trycka in remsa med vanligt mediumspackel. Nu funkar det inte längre... vet ej varför samma spackel, samma spadar och samma remsa.. Men skall testa detta nu för att förhoppningsvis slippa blåsbildning. Tack för hjälpen
Alltså, har du handlaget för att spackla in remsan så gör det, jag har inte det så jag limmar.....:) Notera dock att det finns speciellt spackel att använda för remsorna sedan en tid.

MathiasS MathiasS skrev:
Alltså, har du handlaget för att spackla in remsan så gör det, jag har inte det så jag limmar.....:) Notera dock att det finns speciellt spackel att använda för remsorna sedan en tid.
Hur länge låter du det torka innan du går på spacklingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.