Byggahus.se

Limma granitsarg. Massa under?

1. C
    Medlem · Västmanland · 28 inlägg

chrloc

Medlem
    Hej!

Ska limma en granitsarg. Underlaget är betong, men då "snäppinlisten" dvs där linern fäster sticker upp en bit.
    Något måste läggas på betongen för att jämna ut nivån innan sargen limmas på.
    Vad använda?

2. F
    Medlem · Västra götaland · 6 663 inlägg

fsn

Medlem
    Precis gjort exakt sak. Fick tips här eller om det var på poolforum om att använda finja handspackel grov. Väl i "spackel butiken" så blev jag istället rekommenderad Mapei Redirep 45 RSF http://www.mapei.com/public/SE/products/redirep-45-rsf-se.pdf inte jättegratis alls faktiskt. Det hade nog funkat exakt lika bra med Finja.

Mapei-helvetet blev bra men är sjukligt svårjobbat. Kort öppningstid, stabbigt och kompakt ju längre ner i hinken man kommer (hjälper att vispa upp det lite) svårt att dra av utan att det separerar. Kort öppningstid så blanda småbatcher. Jag fick ut halv säck men det var på håret.

Sågade till trälister som var lika tjocka som linerlisten var hög sen tryckte jag bara fast trälisten med ett par spik i frigolitsargen (thermopool). Använde linerlisten och trälisten som dragbanor. Funkade som det var tänkt men spacklet var som sagt mer svårjobbat än väntat.

Satte sargstenen med stenlim PU700 och Biltema stenlim. Funkar bägge två men Biltema bygger mer vilket kan vara en fördel om underlaget eller stenen är lite ojämn men i gengäld så lever den runt mer och man får "bevaka den" så den fortfarande är kvar där det var tänkt när limmet hugger (10-20minuter). Lägg inte stenlim för nära kanten mot linern, man vill inte trycka ut det över linern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.