BirgitS
Z zlay3r skrev:
Min bror jobbar som mattläggare och gör badrum mest, han avråder å det starkaste att man limmar något där gips sitter närmast tätskiktet för separationen kommer bli mellan kartongen och gipsen, inte mellan kartong och tätskikt/matta eller tätskikt och kakel. Och alla som har hållit på med gips, vet hur bra kartongytan sitter i gipset, det klarar inga stora påfrestningar.
Det är skillnad på matta och kakel. Mattlimmet släpper för betydligt mindre påfrestningar än vad summan av kakel, fix och tätskikt gör. Branschreglerna rekommenderar inte att man limmar fast saker på matta, men det går bra på kakel.

BirgitS
C CarlLunk skrev:
Badrum från 1989.
Frågan är om badrummet är tätt numera. Det kanske inte är lämpligt att duscha så att väggarna blir blöta.

Jag skruvade upp en liknande konstruktion, då gick gångjärnen i plast av istället efter några år. Denna typ av duschväggar är rent konstruktionsmässigt inte så hållbara. Alldeles för mycket vikt med hävarm på en liten yta.

Men, men...

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är om badrummet är tätt numera. Det kanske inte är lämpligt att duscha så att väggarna blir blöta.
Men oj, då måste trådskaparen riva hela badrummet😱 sen kan han sätta upp sin duschvägg i det nyrenoverade badrummet.
Varför måste du vara så drastisk?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men oj, då måste trådskaparen riva hela badrummet😱 sen kan han sätta upp sin duschvägg i det nyrenoverade badrummet.
Så du tycker att det är bra att se till att TS inte får veta de risker som finns med badrummet. Jag håller inte med. I många trådar så tackar TS för sån information som de inte har tänkt på.

I det här fallet kan man ju sitta på huk i badkaret och duscha, eller ha duschkabin, eller ha duschdraperi som täcker de sidor som inte duschväggen täcker, eller något annat sätt som förhindrar att det rinner mycket vatten på väggarna.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skruvade upp en liknande konstruktion, då gick gångjärnen i plast av istället efter några år. Denna typ av duschväggar är rent konstruktionsmässigt inte så hållbara. Alldeles för mycket vikt med hävarm på en liten yta.

Men, men...
Ajdå rasade den ner eller?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Haha det eskalerade! Från att sätta upp en badkarsvägg till slutsatsen att hela badrummet ska rivas 😂

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
C CarlLunk skrev:
Haha det eskalerade! Från att sätta upp en badkarsvägg till slutsatsen att hela badrummet ska rivas 😂
Ja precis. Hoppas du är en klok man som inte blir nojig .

C CarlLunk skrev:
Ajdå rasade den ner eller?
Japp, föll över ett av barnen. Men det gick bra, bara en liten bula. Min far som var den som badade barnet hann nästan helt fånga väggen när den föll. Han fick något blåmärke också.

Tur att han hade snabba reaktioner (som jag ärvt - jag har en tendens att alltid fånga fallande saker i luften, en gång var jag på väg att lobba upp en fallande kniv innan jag kom på att det var en dålig idé, jag hann rycka undan foten som jag redan hade fått in under kniven). Det hade kunnat gå riktigt illa. Efter detta kastade vi ut bubbelbadkaret och duschväggen och satte in en duschkabin istället.

• Wow
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Ska fästa en badkarsvägg i glas. Vill helst undvika att borra nära våtzonen då det inte finns regel bakom där den ska sitta. Se bild.

Enligt monteringsanvisningarna ska fästet för glasväggen skruvas upp men tänkte kolla om ni tror det kommer fungera att limma med enbart TEC7? Utan att behöva borra.

Bifogar även bild på den yta av väggfästet som kommer ligga dikt an mot väggen.
Toggler gipsankare och ett bra lim så sitter väggen.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
V Vante skrev:
Instämmer

pacman42 pacman42 skrev:

Men, men...
Man kanske kan ställa upp stödbenen på badkarets kortsida så att den vilar mot badkaret. Inte lika mycket vikt på gångjärnet då.

Nackdelen blir ju att den inte blir vikbar men det är ju skitsamma egentligen.

V Vante skrev:
Inte. Enkelgipsväggen är alldeles för klen för att tåla den horisontella lasten. Den kommer att röra sig, så att I bästa fall, fogarna spricker.

pacman42 pacman42 skrev:
Japp, föll över ett av barnen. Men det gick bra, bara en liten bula. Min far som var den som badade barnet hann nästan helt fånga väggen när den föll. Han fick något blåmärke också.

Tur att han hade snabba reaktioner (som jag ärvt - jag har en tendens att alltid fånga fallande saker i luften, en gång var jag på väg att lobba upp en fallande kniv innan jag kom på att det var en dålig idé, jag hann rycka undan foten som jag redan hade fått in under kniven). Det hade kunnat gå riktigt illa. Efter detta kastade vi ut bubbelbadkaret och duschväggen och satte in en duschkabin istället.
Tillägg: vad var det för skräpmärke som gick sönder på så sätt?

D
Jag har en vän vars fru fick några senor i foten avskurna när glasdörren på hotellrummet i Italien lossnade. Jag vet dock inte om glaset lossnade från fästet eller om det var fästet från väggen som for.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.