1 670 läst ·
50 svar
2k läst
50 svar
Limma denna badkarsvägg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det är skillnad på matta och kakel. Mattlimmet släpper för betydligt mindre påfrestningar än vad summan av kakel, fix och tätskikt gör. Branschreglerna rekommenderar inte att man limmar fast saker på matta, men det går bra på kakel.Z zlay3r skrev:Min bror jobbar som mattläggare och gör badrum mest, han avråder å det starkaste att man limmar något där gips sitter närmast tätskiktet för separationen kommer bli mellan kartongen och gipsen, inte mellan kartong och tätskikt/matta eller tätskikt och kakel. Och alla som har hållit på med gips, vet hur bra kartongytan sitter i gipset, det klarar inga stora påfrestningar.
Jag skruvade upp en liknande konstruktion, då gick gångjärnen i plast av istället efter några år. Denna typ av duschväggar är rent konstruktionsmässigt inte så hållbara. Alldeles för mycket vikt med hävarm på en liten yta.
Men, men...
Men, men...
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Så du tycker att det är bra att se till att TS inte får veta de risker som finns med badrummet. Jag håller inte med. I många trådar så tackar TS för sån information som de inte har tänkt på.Suvi5700 skrev:
I det här fallet kan man ju sitta på huk i badkaret och duscha, eller ha duschkabin, eller ha duschdraperi som täcker de sidor som inte duschväggen täcker, eller något annat sätt som förhindrar att det rinner mycket vatten på väggarna.
Japp, föll över ett av barnen. Men det gick bra, bara en liten bula. Min far som var den som badade barnet hann nästan helt fånga väggen när den föll. Han fick något blåmärke också.C CarlLunk skrev:
Tur att han hade snabba reaktioner (som jag ärvt - jag har en tendens att alltid fånga fallande saker i luften, en gång var jag på väg att lobba upp en fallande kniv innan jag kom på att det var en dålig idé, jag hann rycka undan foten som jag redan hade fått in under kniven). Det hade kunnat gå riktigt illa. Efter detta kastade vi ut bubbelbadkaret och duschväggen och satte in en duschkabin istället.
Toggler gipsankare och ett bra lim så sitter väggen.C CarlLunk skrev:Ska fästa en badkarsvägg i glas. Vill helst undvika att borra nära våtzonen då det inte finns regel bakom där den ska sitta. Se bild.
Enligt monteringsanvisningarna ska fästet för glasväggen skruvas upp men tänkte kolla om ni tror det kommer fungera att limma med enbart TEC7? Utan att behöva borra.
Bifogar även bild på den yta av väggfästet som kommer ligga dikt an mot väggen.
Man kanske kan ställa upp stödbenen på badkarets kortsida så att den vilar mot badkaret. Inte lika mycket vikt på gångjärnet då.pacman42 skrev:
Nackdelen blir ju att den inte blir vikbar men det är ju skitsamma egentligen.
Tillägg: vad var det för skräpmärke som gick sönder på så sätt?pacman42 skrev:
Japp, föll över ett av barnen. Men det gick bra, bara en liten bula. Min far som var den som badade barnet hann nästan helt fånga väggen när den föll. Han fick något blåmärke också.
Tur att han hade snabba reaktioner (som jag ärvt - jag har en tendens att alltid fånga fallande saker i luften, en gång var jag på väg att lobba upp en fallande kniv innan jag kom på att det var en dålig idé, jag hann rycka undan foten som jag redan hade fått in under kniven). Det hade kunnat gå riktigt illa. Efter detta kastade vi ut bubbelbadkaret och duschväggen och satte in en duschkabin istället.