1 703 läst ·
50 svar
2k läst
50 svar
Limma denna badkarsvägg?
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Det finns stora risker med att limma fast saker på vägg i ett badrum, störst risk är att du sliter lös kartongen från gipsen och på så sätt förstör väggen. Detta har flertalet fått erfara där man får då gå in och delreparera vägg och tätskikt.
Min bror jobbar som mattläggare och gör badrum mest, han avråder å det starkaste att man limmar något där gips sitter närmast tätskiktet för separationen kommer bli mellan kartongen och gipsen, inte mellan kartong och tätskikt/matta eller tätskikt och kakel. Och alla som har hållit på med gips, vet hur bra kartongytan sitter i gipset, det klarar inga stora påfrestningar.
Har har fått laga massor med duschområden där de har limmat upp en duschkrämshylla på vägg och sedan har den slitit loss kartongen kring området, så man har fått delreparera.
Dörren är ännu tyngre, plus du får en hävstång tack vare att mycket vikt ligger långt ut från vägg.
Jag avråder med bakgrund av de bror har sagt till mig. Men det är du som måste bestämma om du vill chansa.
MVH David
Min bror jobbar som mattläggare och gör badrum mest, han avråder å det starkaste att man limmar något där gips sitter närmast tätskiktet för separationen kommer bli mellan kartongen och gipsen, inte mellan kartong och tätskikt/matta eller tätskikt och kakel. Och alla som har hållit på med gips, vet hur bra kartongytan sitter i gipset, det klarar inga stora påfrestningar.
Har har fått laga massor med duschområden där de har limmat upp en duschkrämshylla på vägg och sedan har den slitit loss kartongen kring området, så man har fått delreparera.
Dörren är ännu tyngre, plus du får en hävstång tack vare att mycket vikt ligger långt ut från vägg.
Jag avråder med bakgrund av de bror har sagt till mig. Men det är du som måste bestämma om du vill chansa.
MVH David
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Jag skulle aldrig chansa på lim när det är kakel på enkelgips. Varför gör du det inte ordentligt istället och skruvar fast den? Eller ännu hellre, ha inte en duschvägg av glas, skaffa ett draperi.
För att det är lite beigt med draperi?Düsseldorff skrev:
Anledningen till att inte skruva har skrivits i tråden, citerar BirgitS: ”Om du inte har plywood eller en regel bakom gipset där du vill sätta upp badkarsdörren så är det olämpligt eftersom det är mycket svårt att få det vattentätt”
Problem är till för att lösas så försöker hitta lösningar.
Ett alternativ kanske kan vara gummiexpander, typ Rawl nut, som jag läst ska vara godkänt enligt säker vatten för uppsättning i gipsskiva i våtrum. Någon som har erfarenhet?
Sen är det ju frågan om hållfastheten i enkelgips som jag fortfarande är osäker på.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Okej surmupp, gör vad du vill. Kul att du ställer en fråga på ett byggforum men sen skiter i svaren. Lycka till med duschväggen.C CarlLunk skrev:För att det är lite beigt med draperi?
Anledningen till att inte skruva har skrivits i tråden, citerar BirgitS: ”Om du inte har plywood eller en regel bakom gipset där du vill sätta upp badkarsdörren så är det olämpligt eftersom det är mycket svårt att få det vattentätt”
Problem är till för att lösas så försöker hitta lösningar.
Ett alternativ kanske kan vara gummiexpander, typ Rawl nut, som jag läst ska vara godkänt enligt säker vatten för uppsättning i gipsskiva i våtrum. Någon som har erfarenhet?
Sen är det ju frågan om hållfastheten i enkelgips som jag fortfarande är osäker på.
Draperier finns i en uppsjö färger och mönster. Inte bara beigt.C CarlLunk skrev:
Amazon saluförde ett duschdraperi med "tre färgglada kukar". Så misströsta inte.
Vattentätheten är ditt minsta problem. Hållfastheten, ditt största!C CarlLunk skrev:
Kan du fästa en längre stabilare list i taket och limma den på väggen samt stötta den mot golvet?C CarlLunk skrev:
C CarlLunk skrev:
Enkelgips som punktbelastas med några skruv skriker katastrof. Du måste förstå att infästningen måste tåla betydligt mer än skivans egen vikt.C CarlLunk skrev:
Draperi med färgglada kukar är da skit!
En sak jag inte har förstått, känns väldigt konstigt att du endast har en gipsskiva och kakel, vem bygger ett badrum så? Som absolut minst brukar man köra osb/gips, men mer vanligt är Plyfa/gips. Speciellt när man ska kakla, väggen ska ju bära upp ganska rejält med vikt.
Så hur vet du att de är enkelgips?
Känns som hela badrummet är en riskkonstruktion, om väggen utsätts för rörelse (vilket kan bli om de är
för klent gjort, då finns ju risk för att tätskiktet bakom kaklet går sönder)
Känns som hela badrummet är en riskkonstruktion, om väggen utsätts för rörelse (vilket kan bli om de är
Redigerat:
Det kan ju vara ett ganska gammalt badrum. Som byggdes då andra byggregler gällde.Z zlay3r skrev:En sak jag inte har förstått, känns väldigt konstigt att du endast har en gipsskiva och kakel, vem bygger ett badrum så? Som absolut minst brukar man köra osb/gips, men mer vanligt är Plyfa/gips. Speciellt när man ska kakla, väggen ska ju bära upp ganska rejält med vikt.
I mitt gamla hus som var renoverat slutet av 80 talet var det enkelgips i badrummen.
Det finns kanske möjlighet att leta upp var en regel sitter och fundera på om det är bättre att montera väggen där? Alternativt sätta upp en förstärkning utanpå två reglar och sätta glasväggen på denna. (hur jobbigt det är låter jag vara osagt) Men enbart enkelgips är inget bra utgångsläge som alla andra har påpekat.
Har monterat flertalet INR vikbara dörrpartier enbart med lim. Bäst blir det att göra klickar med lim istället för långa remsor och se till att tryck fast profilen ordentligt.
Se till att rengöra ytan innan med tex t-röd eller annat fettlösande medel.
Det viktigaste är att ge limmet tid att härda innan du hänger på dörrarna. Så låt skenorna hänga 24h innan dörrarna hängs på.
Använder detta lim uteslutande.
https://www.stuvbutiken.com/produkt...ycHclTaOfsnPwpZGZuRyH5Np53-KJBYUaAho1EALw_wcB
Se till att rengöra ytan innan med tex t-röd eller annat fettlösande medel.
Det viktigaste är att ge limmet tid att härda innan du hänger på dörrarna. Så låt skenorna hänga 24h innan dörrarna hängs på.
Använder detta lim uteslutande.
https://www.stuvbutiken.com/produkt...ycHclTaOfsnPwpZGZuRyH5Np53-KJBYUaAho1EALw_wcB
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Badrum från 1989. När jag fäst andra grejer utanför våtzon 1 har jag sett att det är enkelgips.Z zlay3r skrev:En sak jag inte har förstått, känns väldigt konstigt att du endast har en gipsskiva och kakel, vem bygger ett badrum så? Som absolut minst brukar man köra osb/gips, men mer vanligt är Plyfa/gips. Speciellt när man ska kakla, väggen ska ju bära upp ganska rejält med vikt.
Äsch inte meningen att låta sur. Tänkte att det är väl rätt självklart om man köpt en glasvägg att man föredrar det framför draperi. Ursäkta om jag uppfattades som otrevlig.Düsseldorff skrev:
Haha! Kul idé med kukarna där men menade beigt som B-igt som någon skrev. Tack för idéerna!Intet skrev:
Draperier finns i en uppsjö färger och mönster. Inte bara beigt.
Amazon saluförde ett duschdraperi med "tre färgglada kukar". Så misströsta inte.
Vattentätheten är ditt minsta problem. Hållfastheten, ditt största!
Kan du fästa en längre stabilare list i taket och limma den på väggen samt stötta den mot golvet?
Enkelgips som punktbelastas med några skruv skriker katastrof. Du måste förstå att infästningen måste tåla betydligt mer än skivans egen vikt.
Draperi med färgglada kukar är da skit!