Någon som gett sig på att öppna klippmotorn och byta lager i denna, eller är det inte värt det?

Jag har nu kört slut på lagerpaketet i min andra klippmotor till Automowern. Jag har en reservdel, men då detta är andra klippmotorn på tre år som ger upp så lär väl inte denna tredje hålla för evigt heller. Det som händer när lagren ger upp är att hela maskinen skakar enormt mycket. Detta då hela klippdisken wobblar pga obalansen som axeln skapar.

Är det någon som gett sig på detta, eller är det bara att betala 880 kr när det är dags nästa gång? Det går säkert att göra, jag är mest intresserad av att få veta om det är värt besväret. Och dessutom, vad är det för lager mm som man behöver då?

Har delat på sakerna nu. Problemet är inte lagren, det är att packningen/bussningen längs ut är borta.
Närbild av en svart plastkomponent med synligt kullager, saknar packning eller bussning. Gräsrester finns runt lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som råkar ha en 3D-skrivarmodell på en sådan?

Passade på att byta display när jag ändå hade tvättat ren klipparen, då visar det sig att displayen från den "nya" reservdelsmaskinen visas spegelvänd (upp/ned). Antagligen fel firmware i displaykortet. Kollade då hur dålig den andra reservdelsmaskinenss display var och den var som ny. Men denna hade jag ju bytt bort tidigare för att den inte fungerade. Men nu hade den ju fått torka i några år så det kanske var fukt i den...

När jag bytte klippmotor så insåg jag att motorn passade, men att infästningen mot chassit var annorlunda (på den nyare klipparen sitter den på en löstagbar "bricka"), det hade ändrats mellan årsmodellerna. Men det gjorde ju inget då det var lätt att lossa motorn. Försökte samtidigt att ta loss den trasiga klippmotorn från den gamla klipparen från chassiinfästningen, men det gick inte alls. Inte ens med våld. Men jag såg varför den gett upp, den hade dragit in plasttrådar från en fiberduk in i lagret...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.