Hur ställer jag in Peak Shaving - kapa effekttoppar - på bästa sätt?
Har 15 kWp solceller och 14 kWh batterilager samt fastpris på elavtalet, samma inköpspris dygnet runt.
Tänkte prova nu i januari om det går att få ned effektavgiften mellan 06:00-22:00 då batteriet ändå står oanvänt.
Ett problem jag har är att nu står batteriet offline med 5% SoC och senaste mjukvaran så gör det tydligen så. Då går det inte att spara några inställningar i batteriet. Får väl vänta till en solig dag så det hoppar igång igen förmodar jag?
Som jag förstått ska först Operation mode ändras till TOU och där anges vilka tider batteriet ska laddas respektive laddas ur och vilken max effekt laddningen ska ta från elnätet. Här verkar det som att kW ska anges, trots att det står endas W i rutan.
Därefter aktivera laddning från elnätet
Sedan aktivera Peak Shaving och tiderna:
Har 15 kWp solceller och 14 kWh batterilager samt fastpris på elavtalet, samma inköpspris dygnet runt.
Tänkte prova nu i januari om det går att få ned effektavgiften mellan 06:00-22:00 då batteriet ändå står oanvänt.
Ett problem jag har är att nu står batteriet offline med 5% SoC och senaste mjukvaran så gör det tydligen så. Då går det inte att spara några inställningar i batteriet. Får väl vänta till en solig dag så det hoppar igång igen förmodar jag?
Som jag förstått ska först Operation mode ändras till TOU och där anges vilka tider batteriet ska laddas respektive laddas ur och vilken max effekt laddningen ska ta från elnätet. Här verkar det som att kW ska anges, trots att det står endas W i rutan.
Därefter aktivera laddning från elnätet
Sedan aktivera Peak Shaving och tiderna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teckande 6 månader fast pris över vintern då batteriet inte var installerat och ville inte oroa mig över eventuella elprischocker.
Batteriet är i minsta laget med 14 kWh då vi förbrukar cirka 50 kWh per dygn.
Hur är det med Tibber, går det att få fastpris eller månadsmedelpris av dem också, eller är det endast tim/kvartspris som gäller?
Tibber har ju tagit fram en AI-stryning för Huawei, det kanske kunde vara något?
Hur är det med Tibber, går det att få fastpris eller månadsmedelpris av dem också, eller är det endast tim/kvartspris som gäller?
Tibber har ju tagit fram en AI-stryning för Huawei, det kanske kunde vara något?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Jag har Tibber och Homevolt 13 kWh och styrningen funkar rätt bra till den. Nu får man ersättning för att stödja nätet även till andra batterier än Homevolt.S Superrobban skrev:Teckande 6 månader fast pris över vintern då batteriet inte var installerat och ville inte oroa mig över eventuella elprischocker.
Tibber har inte fastpris men det blir ju inte lönsamt att ladda batteriet från nätet med fastpris.
Tibber säger att jag har snittpris på 7 öre för december med batteriet (elprisområde 3).
Klicka här för att svara