2 984 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Lim från klinkers
Hejsan
Jag har bygd ett badrum på nästan 20 kvm i ett år och är nu helt färdig. Det blev givetvis dubbelt så dyrt som planlagt, men vi är strålande förnöjda.
På golvet så valde vi 30x60 frostsäkra matta klinkers. Alltför dyra, men fantastisk fina. Svart/bruna med inslag av metall. Tyvärr så har jag kladdat klinkerslim på några av dom. I vanliga fall går ju detta alltid fint att ta bort senare, men dessa klinkers är fulla av porer och helt matt. Detta lim har nu lämnat ljusa fläckar på flera klinkers. Jag har prövar det mesta av produkter för att få bort detta. Adda har 2 klinkers produkter som ska ta bort fog och lim, men det hjälpte inte alls. Har också prövat att vaxa dom för att få samma matta mörka färg på allt, men det hjälpte inte heller. Börjar bli desperat. Allt i badet är 100% men golvet ser lortigt ut hela tiden..
Mycket tacksam för hjälp och tips här!
På förhand tack!
Jag har bygd ett badrum på nästan 20 kvm i ett år och är nu helt färdig. Det blev givetvis dubbelt så dyrt som planlagt, men vi är strålande förnöjda.
På golvet så valde vi 30x60 frostsäkra matta klinkers. Alltför dyra, men fantastisk fina. Svart/bruna med inslag av metall. Tyvärr så har jag kladdat klinkerslim på några av dom. I vanliga fall går ju detta alltid fint att ta bort senare, men dessa klinkers är fulla av porer och helt matt. Detta lim har nu lämnat ljusa fläckar på flera klinkers. Jag har prövar det mesta av produkter för att få bort detta. Adda har 2 klinkers produkter som ska ta bort fog och lim, men det hjälpte inte alls. Har också prövat att vaxa dom för att få samma matta mörka färg på allt, men det hjälpte inte heller. Börjar bli desperat. Allt i badet är 100% men golvet ser lortigt ut hela tiden..
Mycket tacksam för hjälp och tips här!
På förhand tack!
Om det är klinkerfixet som smutsat ner plattorna är ett förslag att använda någon stark syra, utspädd med vatten, t.ex fosforsyra, som löser upp fixet. För att inte förstöra fogarna måste du mätta fogarna med vatten, innan du försiktigt går på med syran. Glöm inte att använda skyddsglasögon och skyddshandskar. Efter rengöringen sköljer du golvet rikligt med vatten för att neutralisera syran. Prova rengöringen först på en lös platta så att ingen oönskad missfärgning sker.
Tigersågen
Tigersågen
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
John j:
Detta är nog mest limmet till klinkersen skulle jag tro, men fogmassan la sig också i porerna och var omöjlig att få tvättat helt bort.
Tigersågen:
Detta måste jag bara pröva! Du menar att om jag blöter ned golvet kraftigt först, så klarar fogarna sig? Vart får jag tag på forsforsyra? Bor i Norge sedan 13 år tillbaka, och vet faktiskt inte om man kan köpa sånt i en vanlig butik? Jag har också fått tips om saltsyra, men det är omöjligt att få tag på och livsfarligt att laborera med själv
på förhand tack!
Detta är nog mest limmet till klinkersen skulle jag tro, men fogmassan la sig också i porerna och var omöjlig att få tvättat helt bort.
Tigersågen:
Detta måste jag bara pröva! Du menar att om jag blöter ned golvet kraftigt först, så klarar fogarna sig? Vart får jag tag på forsforsyra? Bor i Norge sedan 13 år tillbaka, och vet faktiskt inte om man kan köpa sånt i en vanlig butik? Jag har också fått tips om saltsyra, men det är omöjligt att få tag på och livsfarligt att laborera med själv
på förhand tack!
Vet inte hur det är i Norge, men jag tror att affärer som säljer klinker o kakel och som har ett stort sortiment även har 85 % fosforsyra. I Sverige lär man kunna köpa mindre mängd i färgaffärer. Googla på fosforsyra så kommer du även se att den är en bra rostborttagare
.
MVH/Tigersågen
MVH/Tigersågen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden