Skulle byta duschblandare i sommarstugan. När jag monterat bort den gamla så ser jag att gängorna är på själva blandaren medans på den nya är det muttrar. Antar att jag lär byta ut väggfästet. Är det svårt eller går det att göra på något enklare sätt? Demonterat duschblandarfäste med synlig gänga och skruvar, monterat på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två duschblandare på en blå matta, en gammal med gängor och en ny med muttrar, visas inför byte i sommarstugan.
Skapa konto

Är det samma mått mellan rören på båda eller skiljer det 10mm?

M MrJozk skrev:
Är det samma mått mellan rören på båda eller skiljer det 10mm?
Det är samma

Borde nog funka om jag sätter en R20 övergångsnippel emellan Kromad R20 övergångsnippel med gängor, användbar för VVS-projekt och kopplingar.
Skapa konto

A andkri skrev:
Borde nog funka om jag sätter en R20 övergångsnippel emellan [bild]
Det gick tydligen inte. Behöver en övergångs nippel med M26x1,5 i ena änden och M26x3 i andra. Någon som vet ifall det finns sådana att få tag på?

Då det är muttrar på blandarfästet på väggen är det sannolikt 160cc med M26 gänga..
Om blandaren har muttrar på sig är den sannolikt 150cc med G20 och passar inte på fästet.
Att de två blandarna har samma cc mått är högst osannolikt om den inte är från Temu
Problemet bör kunna lösas med excenter https://www.hornbach.se/p/excenterk...-utv-g20-utv-cc-5-mm-2-pack-8253308/10671722/

Du bör inte ge dig på att byta fästet, det går inte att demontera utan att rören i väggen behöver dras om.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det finns på byggmarknader, eller rinkabyrör.

Det låter lite skumt att du har samma cc mått på de två blandarna.Svensk standard är cc160, M26 med lekande mutter på fästet. Och konisk tätning (se till att får rätt där också). Medan intenationell standard är cc150, R20 gänga, lekande mutter på blandaren, planpackning som tätning

Men det är möjligt att det finns fler udda varianter.

T Trubadix skrev:
Då det är muttrar på blandarfästet på väggen är det sannolikt 160cc med M26 gänga..
Om blandaren har muttrar på sig är den sannolikt 150cc med G20 och passar inte på fästet.
Att de två blandarna har samma cc mått är högst osannolikt om den inte är från Temu
Problemet bör kunna lösas med excenter [länk]

Du bör inte ge dig på att byta fästet, det går inte att demontera utan att rören i väggen behöver dras om.
Blandaren är köpt på Jem& Fix. Blev också förvånad när jag märkte att det inte var samma.
Hittade ingen övergångsnippel på Rinkaby heller.
Väggfästet vill jag inte byta, kände lite på det och det verkar sitta, rädd att något inne i väggen går sönder om jag tar i. Lär nog köpa en ny blandare

Skaffa en blandare som passar på fästet, med samma gänga och cc-mått.
Mitt tips.

Ger du dig på fästet drar det med sig tätskikt osv och sätter du en blandare med mellankopplingar blir det större brytkrafter på fästet.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns på byggmarknader, eller rinkabyrör.

Det låter lite skumt att du har samma cc mått på de två blandarna.Svensk standard är cc160, M26 med lekande mutter på fästet. Och konisk tätning (se till att får rätt där också). Medan intenationell standard är cc150, R20 gänga, lekande mutter på blandaren, planpackning som tätning

Men det är möjligt att det finns fler udda varianter.
Kan vi inte slutat kalla 160cc för "Svensk Standard", Det har mig veterligen aldrig varit en standard satt av Boverket, det är snarare ett marknadsföringsknep från svenska tillverkare som har blivit vedertaget i syfte att hålla bort utländsk konkurrens.
Tillverkare "utbildar" VVS-montörer att dra rören på 160cc och tvingar därmed slutkunden att välja svensk tillverkare.

Har man ett dylikt blandarfäste så köper man normalt sett en blandare med samma fattning. Man köper inte random blandare.........Lämna tillbaks och köp en som bara är att skruva dit. Att försöka lossa och byta blandarfästet kan sluta med ledningsbyte helt och hållet.......

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.