Möjligtvis att man kan anse att det bör vara IPx1 med stöd av 512.2.1 "Elmatriel skall väljas och monteras med hänsyn till yttre påverkan".

Fritt fallande droppar = IPX1.
IPX0 är i utrymmen där väggarna normalt inte är fuktiga men kan tänkas vara så under kortare perioder.

Beror på hur man tolkar det. Väggarna i kontoret får ju inte droppar på sig av sig själv. alltså är det IPX0 och det är den som vattnar blommorna som får se till att inte hälla vatten ner i ett uttag. Precis som att man inte har ip 65 på uttagen i vardagsrumet även fast någon kan komma på att spola av det med högtrycksspruta.

Men och andra sidan kan man tycka att blommor på en fönsterbänk är så pass vanligt och att man räknar med att lekmän inte tänker på faran och av osaktsamhet kommer spilla vatten och därför väljer material med en högre ip-klass.

Svetla skrev:
Möjligtvis att man kan anse att det bör vara IPx1 med stöd av 512.2.1 "Elmatriel skall väljas och monteras med hänsyn till yttre påverkan".

Fritt fallande droppar = IPX1.
IPX0 är i utrymmen där väggarna normalt inte är fuktiga men kan tänkas vara så under kortare perioder.

Beror på hur man tolkar det. Väggarna i kontoret får ju inte droppar på sig av sig själv. alltså är det IPX0 och det är den som vattnar blommorna som får se till att inte hälla vatten ner i ett uttag. Precis som att man inte har ip 65 på uttagen i vardagsrumet även fast någon kan komma på att spola av det med högtrycksspruta.

Men och andra sidan kan man tycka att blommor på en fönsterbänk är så pass vanligt och att man räknar med att lekmän inte tänker på faran och av osaktsamhet kommer spilla vatten och därför väljer material med en högre ip-klass.
Fast en normal monterad fönsterbänkskanal kan ju lika enkelt på vatten i sig så just det spelar nog ingen större roll, det jag främst funderar på är vad kanalen pallar för när det gäller yttre åverkan. Aluminium eller plast? Tål den sparkar, rullande kontorsstolar, dammsugare osv osv.

Glufsglufs skrev:
Fast en normal monterad fönsterbänkskanal kan ju lika enkelt på vatten i sig så just det spelar nog ingen större roll, det jag främst funderar på är vad kanalen pallar för när det gäller yttre åverkan. Aluminium eller plast? Tål den sparkar, rullande kontorsstolar, dammsugare osv osv.
Har fått intrycket att du är elektriker...
Men hoppas verkligen att så inte är fallet, det är ju en väldig skillnad när brunnarna
är i princip rakt upp (vatten bad i brunnen fulltmöjlig) mot en normalt monterad kanal vertikalt

Är detta gjort av en elektriker eller behörig installatör bör han sälja bananer på torget istället

Man får helt enkelt beställa en skylt, som skruvas fast på fönsterbänken, med texten:

OBS! ENDAST PLASTBLOMMOR PÅ DENNA FÖNSTERBÄNK!

;)

Menvai...?
På golvet, å me brunnarna uppåt, kan knappast tänka mig att kanalen är avsedd att sitta så där.
Ska inte uttag och annat som sitter under 20 cm vara slagtåliga förresten?

Det var länge sen jag monterade upp en sådan kanal. Följer det med en installationsanvisning? Tillåts där i så fall att kanalen monteras som på bilden?

tomlan skrev:
Har fått intrycket att du är elektriker...
Men hoppas verkligen att så inte är fallet, det är ju en väldig skillnad när brunnarna
är i princip rakt upp (vatten bad i brunnen fulltmöjlig) mot en normalt monterad kanal vertikalt

Är detta gjort av en elektriker eller behörig installatör bör han sälja bananer på torget istället
Klart det är skillnad beroende hur brunnarna är, men det är i ett torrt utrymme och jag tror inte att man kan hitta något i regelverket som säger emot just detta men det är ingen installation jag hade gjort, hellre hitta lösning med mindre kanal och sätta utanpåliggande uttag liggande på vägg under fönstret istället eller i värsta fall i golvvinkeln. Sen gjuts det exempelvis in uttagsbrunnar ofta i golv i kontor och dom kan lika gärna bli vattenfyllda men som sagt, det är torrt utrymme.

Sen som anekdot så har en kollega varit med om fönsterbänkskanal som varit vattenfyllt pga av öppet fönster under en helg där snö drivit in , smält och lagt sig i kanalen, inte mycket vatten och väldigt långsökt men ändock.....

Så innan du gör påhopp så bör du tänka ett litet steg till eller så kan du börja med bananförsäljning själv.

Det är skillnad på kunskap och estetik, och det är inte estetiskt direkt det där.

Som jag sa tidigare, undrar just hur den fixar yttre påverkan.

Glufsglufs skrev:
jag tror inte att man kan hitta något i regelverket som säger emot just detta.
Nej, det beror väl i såfall på att installationen är helt otänkbar. Ingen skulle kunna komma på idén att skruva fast FBK i golvet. :P

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nej, det beror väl i såfall på att installationen är helt otänkbar. Ingen skulle kunna komma på idén att skruva fast FBK i golvet. :P

//Patrik
Hehe, jo tydligen nån tyckte det var en utmärkt lösning, kanske kan man hitta annat kreativt på den arbetsplatsen :)

Glufsglufs skrev:
Sen gjuts det exempelvis in uttagsbrunnar ofta i golv i kontor och dom kan lika gärna bli vattenfyllda men som sagt, det är torrt utrymme.
De uttag jag har sett i golv brukar ha något lock över sig. Dels ett fyrkantigt ca 20x20 cm med ett lager av samma materiel som övriga golvet. Dels ett mindre med ett skruvlock i metall.

Hurvida de är vattentäta vet jag inte, men de måste ändock vara mer skyddade än dessa.

Precis, dom brukar se ut så här, tål att trampas på och tål att få lite vatten på sig.
141862-3-rj45.jpg
Det finns med all säkerhet allmänna regler i SS 436 40 00 som i praktiken förbjuder kanalen som tråden handlar om. Ska leta om jag får tid...

Köp platt-tv så är problemet löst
Köp en projektor så är det ännu mer löst!

Bo.Siltberg skrev:
Precis, dom brukar se ut så här, tål att trampas på och tål att få lite vatten på sig.
[bild]
Det finns med all säkerhet allmänna regler i SS 436 40 00 som i praktiken förbjuder kanalen som tråden handlar om. Ska leta om jag får tid...
Jag är inte så säker på det faktiskt, att det finns något som säger att man inte får göra så i ett torrt utrymme, inte för risken med vatten i den iaf. I torrt utrymme så får man ha uttag med brunnen uppåt, möjligen att det skulle vara krav på lock men det tror jag inte då den inte ligger i golvnivå utan i kanal så jag tror allt handlar om kanalen är godkänd för den yttre påverkan den kan utsättas för med tanke på den placering den har.

Sen om vi tittar på den "normala" uttagsbrunnen så jo, självklart är det lock men men knappast så det locket är stängt om den inte ligger mitt i en korridor och inte används.

Kanalen är Thorsman TEK 123. Mailade tillverkaren och frågade om att lägga den på golvet, vatten och hållfasthet mm.
De svarade (två mail) att:

Den stora nackdelen är ju damm och ev.vatten som kan komma in.
Det går inte att montera som en traditionell fönsterbänks kanal då?
Eller som vertikala väggmonterade stavar?
---
Vi brukar inte rekommendera att man monterar den så.
Kåpan är ju ett alternativ mot damm och vatten.
Om den håller vet man nog efteråt.......

Så om det inte uttryckligen står i produktbeskrivningen och de inte förbjuder att man lägger den på golvet. Är det då rätt att göra så? - De rekomenderar som synes inte att man gör så.

fubar skrev:
Kanalen är Thorsman TEK 123. Mailade tillverkaren och frågade om att lägga den på golvet, vatten och hållfasthet mm.
De svarade (två mail) att:

Så om det inte uttryckligen står i produktbeskrivningen och de inte förbjuder att man lägger den på golvet. Är det då rätt att göra så? - De rekomenderar som synes inte att man gör så.
Ja, så skulle man nog kunna uttrycka det, finns det inga förbud från fabrikant eller något som direkt säger att det inte är bra ur elsäkerhetssynpunkt i föreskrifter så får man göra så, sen det estetiska kan ju återigen disskuteras samt att man kanske skulle ha kunnat hitta en annan lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.