maskeradeproggaren
Bygger en liten terass på ovanvåningen om ca 8m2 och behöver lite hjälp att tänka rätt. Stugan har liggande vit 170 panel så vill såklart det ska harmonisera så bra det går.

Vi ska ha vit liggande panel på terassen, men vilken storlek tror ni är bäst. Har landat i antingen 120 eller 145? Ska jag tänka 145, som är mer lik omliggande fasadpanel, eller 120 så att det bryter av? Pga insynsskydd tänker jag ca 1,5cm mellan springorna, är det ok eller för tajt? Vad är vanligt, vad blir snyggast?

Hur hög bör handledaren (med tanke på andra våning) vara, är runt 120 lagom? Kan man gå upp till 130 eller ner till 110? (så man kan passa in panelen på ett bra sätt)

Rickard.
maskeradeproggaren
Rickard. Rickard. skrev:
Byggreglerna säger minst 110cm och det är då mätt från dem man står på på terrassen, dom kräver också att räcket inte ska vara klättringsbart för ett litet barn vilket är ganska svårt med liggande brädor... Oavsett om du väljer att följa reglerna eller inte så är det inte så dumt att ha läst dom innan.

[länk]
Okej så minst 110, och det känns väl oavsett vettigt. Men är 120 eller 130 för högt? Ja vi vet att om det här med klättringsrisken, det står t o m i bygglovet (nybygge) att det ska vara skivmaterial (plexiglas eller liknande) innanför för att förhindra detta då det är liggande panel.

Rickard.
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Okej så minst 110, och det känns väl oavsett vettigt. Men är 120 eller 130 för högt? Ja vi vet att om det här med klättringsrisken, det står t o m i bygglovet (nybygge) att det ska vara skivmaterial (plexiglas eller liknande) innanför för att förhindra detta då det är liggande panel.
Det är väl enbart subjektivt, i och med att du bygger ett tätt räcke skulle jag personligt inte bygga högre, ett genomskinlig räcke stör mycket mindre om det är högt.

Redigerat:
T
Med höjden så får ni fundera på om man ska kunna se över det när man sitter ner för att inte känna sig instängd, man kanske vill kunna se utsikten?
Om ni står vid staketet, ska det vara lämpligt att hänga lite mot det med armbågarna? Ska det skydda mot insyn och/eller vind?

Jag hade nog valt att sätta mig på en stol som är lika hög som de möbler ni ska ha på terassen och sen mäta hur högt det kan vara och man fortfarande kan se lite över kanten.

Ska ni kunna ligga och sola på terassen så är ju lägre att föredra än högre. :)

Angående bredd på panelen så kan båda funka, det beror ju på om ni vill att den kamoufleras eller inte?

maskeradeproggaren
T Testarn skrev:
Med höjden så får ni fundera på om man ska kunna se över det när man sitter ner för att inte känna sig instängd, man kanske vill kunna se utsikten?
Om ni står vid staketet, ska det vara lämpligt att hänga lite mot det med armbågarna? Ska det skydda mot insyn och/eller vind?

Jag hade nog valt att sätta mig på en stol som är lika hög som de möbler ni ska ha på terassen och sen mäta hur högt det kan vara och man fortfarande kan se lite över kanten.

Ska ni kunna ligga och sola på terassen så är ju lägre att föredra än högre. :)

Angående bredd på panelen så kan båda funka, det beror ju på om ni vill att den kamoufleras eller inte?
Tack Testarn.
Vi är inte på plats där det byggs men vi har haft kontinuerlig dialog med snickaren, för att adressera de frågor du är inne på. Dels inte känna sig instängd och få utsikten, sola erc men också minimera insynen. Så vad vi landade i var 110 högt räcke, 12 liggande brädor med 1,5 mellanrum och ca 8cm mellanrum översta brädan och räcket dvs liggande brädorna slutar ca 102 över golvet. Har inte sett själv men byggaren säger det inte kändes instängt så litar på honom. Tror det blir bra! :)

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.