Jag tror inte att jag villhöver en textiltvätt. Men.... Hur står den sig mot de "äkta" som ligger något högre i pris?

VidarH VidarH skrev:
Jag tror inte att jag villhöver en textiltvätt. Men.... Hur står den sig mot de "äkta" som ligger något högre i pris?
om det är mattor och bilinredning du vill göra rent med borste och vatten; äger du inte redan en grovdammsugare som klarar vatten?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
rakt09 rakt09 skrev:
om det är mattor och bilinredning du vill göra rent med borste och vatten; äger du inte redan en grovdammsugare som klarar vatten?
Det är väl detta med att spreja och suga i samma moment, för att minimera mängden vatten som sugs upp av stoppningen.
Tyckte dock Lidls maskin har lite opraktisk formfaktor.

C cpalm skrev:
Det är väl detta med att spreja och suga i samma moment, för att minimera mängden vatten som sugs upp av stoppningen.
Såg en video på den och den är liten även fast den ser ut som en stor grovis. Verkade prestera bra så blir en sväng och köpa mjölk när den släpps, torsdag?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
rakt09 rakt09 skrev:
Jag har funderat på detta, funkar såna där maskiner bra? För tex min renault har jag fått fläckar på tyget, det hade kunnat vara sjysst att tvätta det. Och annat som är skitigt. Men som har stoppning typ skumgummi eller mattor som inte får bli för blöta. Alternativet är väl kanske att blöta ned och suga upp med byggdamsugaren, men jag vet inte om det verkligen funkar? Nån som provat denna maskin sen tidigare, och ÄR det ett bra pris för den?

rakt09 rakt09 skrev:
Jag vill dock påpeka att det är en avsevärd skillnad på min Fakir 9800 och min grovsugis. Tack vare bra jävla drag och ändamålsenliga munstycken är det milsvid skillnad. Hade inte velat suga en klädd möbel/bilsätet med grovsugen.

Det är en galet användbar typ av maskin, har tvättat några bilsäten och ett par soffor och fåtöljer med mycket gott resultat. Med hjälp av borstar på skruvdragare förstås. Sista fukten i dynorna vädrar man bort.

C cpalm skrev:
Svårt att få riktigt rent utan rikligt med rengöringsmedel/vatten och mekanisk bearbetning. Om du bara ska spruta och suga hyffsat direkt så kommer resultatet bli riktigt dåligt. Faktum är att sprayfuktionen på min maskin används rätt sällan.

Det finns lite "torrare" skum om man verkligen inte vill blöta ner dynan i onödan men dom går oftast inte att applicera med annat än förpackningen dom kom i.

Sorry, känns som att jag spamar tråden nu men är momentnyckeln något att ha? Duger till hjulskifte? Prisvärd?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Sorry, känns som att jag spamar tråden nu men är momentnyckeln något att ha? Duger till hjulskifte? Prisvärd?
Den var väldigt exakt, jag postade resultat här nånstans från kalibreringutrustningen vi har på jobbet.
Ofta var det "dubbelklick" som ställde till det på högre inställda moment men jag skulle mycket prisvärd utifrån resultatet.

<Edit>
Här har du 🙂👇
https://www.byggahus.se/forum/threads/lidl-verktyg-denna-vecka.72018/page-423#post-6414762

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Svårt att få riktigt rent utan rikligt med rengöringsmedel/vatten och mekanisk bearbetning. Om du bara ska spruta och suga hyffsat direkt så kommer resultatet bli riktigt dåligt. Faktum är att sprayfuktionen på min maskin används rätt sällan.

Det finns lite "torrare" skum om man verkligen inte vill blöta ner dynan i onödan men dom går oftast inte att applicera med annat än förpackningen dom kom i.
Jag har bara använt min Kärcher Puzzi utan medel, bara vatten i maskinen.
Däremot sprayat på olika möbel/textiltvättmedel och sedan duschat/sugit torrt, med gott resultat. 🙂

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C
B Bästerortarn skrev:
Om du bara ska spruta och suga hyffsat direkt så kommer resultatet bli riktigt dåligt.
Har ingen egen maskin så jag har ingen erfarenhet, men när man kollar på såna rekond-klipp där de använder en professionell textilmaskin så måste jag säga att resultatet är j-vligt imponerande. Sen skall man ju inte lita på allt man ser, men menar du att dessa maskiner är skit?

Har använt tvättmedel och borste för att göra rent vissa stoppade prylar men även om man är försiktig och inte dränker in tyget konstaterar jag att det svårt att undvika att stoppningen suger åt sig avsevärda mängder vatten som tar typ en vecka att torka ut.

C cpalm skrev:
Har ingen egen maskin så jag har ingen erfarenhet, men när man kollar på såna rekond-klipp där de använder en professionell textilmaskin så måste jag säga att resultatet är j-vligt imponerande. Sen skall man ju inte lita på allt man ser, men menar du att dessa maskiner är skit?
Nej, tvärtom. Det är skitbra maskiner. Och resultatet kan bli förbannat bra, precis som i alla videos. Men min erfarenhet är att det oftast krävs mekanisk bearbetning.

Men jag snurrade till det i mina tidigare inlägg 😎 Skyller på att det var några år sedan jag använde maskinen. Sprayflaska med medel (jag har använt Arctic Cleans APC), gnugga, skölj och sug med rent vatten i maskinens tank. Så jag gör i.a.f.

Meeen suget och munstycket är viktigast. Om det går att köpa såna här ändamålsspecifika munstycken som passar på en grovsug så fungerar det säkert hjälpligt.

C cpalm skrev:
Har använt tvättmedel och borste för att göra rent vissa stoppade prylar men även om man är försiktig och inte dränker in tyget konstaterar jag att det svårt att undvika att stoppningen suger åt sig avsevärda mängder vatten som tar typ en vecka att torka ut
Så är det, en riktigt skitig stol, dyna etc. går i princip inte att undvika att det blir lite fukt kvar i så det är en klar fördel om du gör det i en "lämplig miljö".Men du skulle nog bli förvånad hur mycket vatten man får ut. En riktigt skitig/fläckig dyna kan kräva två schamponeringar och gnuggningar. Mitt baksäte hade drabbats av barn med dryck och sötsaker och det krävde två omgångar och så fick bilen stå med dörrarna öppna i solen några timmar.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag har bara använt min Kärcher Puzzi utan medel, bara vatten i maskinen.
Däremot sprayat på olika möbel/textiltvättmedel och sedan duschat/sugit torrt, med gott resultat. 🙂
Självklart, jag snurrade till det.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Och för att återgå till ämnet så tror jag att LIDL's maskin förmodligen är riktigt prisvärd. För en lusentapp hade jag inte tvekat om jag inte redan haft en textilvårdsmaskin.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
B Bästerortarn skrev:
Men du skulle nog bli förvånad hur mycket vatten man får ut.
Skall väl tillägga att jag förvisso har använt våtsugen, dock inte med något speciellt textilmunstycke.
Så det kanske är som du säger att munstycket är knepet...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.