En helt ok handöverfräs låter som något som passar mig som har noll erfarenhet av sådana sedan tidigare. Har inga planer på finsnickeri utan det är saker som ska vara utomhus mest i början.
Visar det sig att jag har handlag för fräsning så kan det vara värt en högre prisklass.

Jag har en Bosch pof ace 1400 tror jag den heter. Aldrig provat någon annan. Men har länge tänkt att snickra till ett bord åt den för det är knepigt imo att fräsa kanter, vilket är det absolut mest använt den till. Men den kostar bara ca 1500kr så skulle jag bara ha en fräs så skulle jag nog köpa en sån. Steget upp är inte jättestort, i motsats till massa andra verktyg från Parkside där steget är väldigt mycket större för att köpa annat fabrikat...

Med det sagt, kanske blir en sån här till ett bord.....

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Någon som har använt den handöverfräs som börjar säljas torsdag 20 november?
Borde vara POF 1200, osäker på om det är C2 eller D3.

[bild]

Kostar 449 samt att det även finns en 30 delars fräsbitsats för 299.

[bild]
Jag har den eller nån tidigare version. Den fungerar helt ok men som sagt anhållet är rätt rappligt. Jag använder den batteridrivna kantfräsen 9 gånger av 10. Men det var ett tag sen jag såg den i butik

C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Någon som har använt den handöverfräs som börjar säljas torsdag 20 november?
Köpte den från fyndhyllan för halva reapriset för några år sedan.
Har dock använts sparsamt. Man får nog förvisso ungefär vad man kan förvänta sig för priset. Frågan är hur användbar en fräs är på den nivån...

8 mm-fräsarna blir väldigt små, så användningsområdet är till att börja med högst begränsat. Svårt att sätta fingret på det, men man kanske kan sammanfatta det med att maskinen samtidigt inte erbjuder den "kontroll" som behövs för något finlir. Eller för den delen, för att man skall känna sig trygg med en trots allt ganska "farlig" maskin.

Nä, om man inte har någon specifik användning i kikaren skulle jag satsa på en maskin i helt motsatta änden av skalan.

Jag följt många trådar här på BH de senaste 15 åren, men inte bidragit med några skriverier då det alltid brukar vara så många kloka svar och åsikter på detta forum att det inte funnits något att tillägga.

Men nu kan jag kanske bidra då jag i lördags var och köpte Lidls Borrslip (PBSG 92 A1).

Efter att ha prövat med en slö 12 mm och en slarvigt frihandsslipad 13 mm borr, fick jag lov att kolla på kvittot om jag verkligen bara betalat 299 kr.

Jag såg en recension på YouTube där någon gav tumme ner och slängde skiten i soptunnan. Jag förstår nu att han varken läst manualen eller hade grundläggande kunskaper i borrslipning.
När man väl har förstått principen så är det väldigt enkelt att slipa en borr, min andra borr gick på ca: 2 minuter. Tar troligtvis 1-2 minuter per borr när man är van.
Den är en kopia på ¨Drill Doctor¨ som kostar 3000 kr det finns andra modeller med liknade funktion för 7-900 kr.
Det här känns smidigare än den professionella borrslipen jag använt tidigare, tiden att komma igång gjorde att man frihandsslipade om det bara var en borr.
Den kanske inte är något om man driver en större mekanisk verkstad men för hobby och enmansföretagaren bör den duga. Det blir ingen spegelblank yta utan något grov som från en fin smärgelskiva. Men den blir vass och går att borra med.
Med tanke på att en 13 mm kvalitetsborr kostar 250-375 kr (alternativt 50 kr på Jula) så behövs det inte mycket för att spara in maskinkostnaden.
De flesta mina grövre borrar är SKF, 40-50 år gamla, väl värda att slipa upp. Sen har jag en svindyr 1-13 mm sats från Gühring, som är inlåst för speciella tillfällen, som jag inte har behövt slipa än.

Lång historia kort, det gick bra att borra med båda borrarna (även utan förborrning, vilket inte alltid är så lätt om borrspetsen är knas).

Här kommer några bilder på första borren
Närbild på en nyligen slipad borrspets i hållare, visar slipresultatet med Lidl borrslipen PBSG 92 A1, beskriven i diskussionsinlägget.

Ett tips vid inställning. För att inte avverka för mycket:

Efter att borren är justerad (rätt vriden) i borrhållaren, för ner den i hållaren vid slipstenen.
Lossa borren i borrhållaren tillräckligt för att kunna skjuta borren i längdriktningen och låt sedan borren vila mot slipstenen och dra fast den lite lätt.
Återgå till borrjusteringen och justera djupanslaget så att det nuddar borren skruva ut ca: ½ mm eller det du anser behövs för en bra slipning.

Om det låter rörigt får ni höra av er så försöker jag igen.

PS Hade tyvärr ingen Arboga Pelarborr att testa med.😳

• Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 28 till
  • Laddar…
Haha kul att vi tänkte samma sak! Jag brukar sällan posta men tänkte bidra med en jämförelse med DrillDoctor 750x som jag fick tag på begagnad för ett tag sedan.

I det stora hela så är den mer eller mindre en exakt kopia förutom lite ändringar på utseende och betydligt tunnare manual. Den dras därmed också med samma problem som DD, och kräver att det är "rätt" borr för att man ska få till ett bra skär utan att behöva laborera sig fram för att hitta rätt tillvägagångssätt.
Jämfört med DD så är Parkside betydligt tystare (åter igen, min DD är begagnad och var troligen välanvänd). Den slipade också mycket snabbare, dock tror jag det sitter det finare hjulet i min DD så det kan vara orsaken.
Däremot har Parkside mer glapp i alla delar trotts att min använts mer, speciellt när man har satt ner chucken i hålet så kan man vicka på den några mm mer än DD. Även fingrarna i chucken verkar vara av ett tunnare material samt inte ha samma precision. På bilden nedan har jag klämt fast en 3,5mm bara som referens.

Jag provade lite snabbt en 10mm borr som jag förs slipade i Parkside, provborrade, och sen slipade om i DD och provborrade. Tycker den gjorde ett lika bra jobb som DD, möjligen att det till och med gick snabbare att borra Parkside. Den gjorde i alla fall större chips.
Märkte även skillanden när man ska "splitta" toppen att sliphjulet Parkside tar lite för långt in, medan DD som standart tog för långt ut, men det kunde jag åtgärda genom att pressa in axeln lite i motorn. Men det verkar inte påverka prestandan något så jag tror man kan ha överseende med det.

Jag gjorde också ett försök med en 5mm borr (sistas bilden), men den tyckte jag blev ojämn så jag funderar på om borren satt snett i chucken. Kan också vara precisionen på fingrarna som märks tydligare på mindre borrar.

Tycker i alla fall absolut den är värd 299 kr! Speciellt om man har några större borr som man kan ge liv åt igen.

Två borrslipmaskiner på en arbetsbänk, en grön Parkside och en grå, med sladdar synliga och omgivna av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två bänkslipmaskiner för borstar, en grön Parkside och en grå DrillDoctor, placerade på ett arbetsbord med sladdar.
Skapa konto

Närbild av borrspetsar, vänster Parkside och höger DrillDoctor, för att jämföra slipresultat och precision på borrslipar.
Skapa konto
Två stålbitar bredvid varandra, en borrad med Parkside och en med DrillDoctor, visar hålstorlek och metallrester.
Skapa konto

Jämförelsebild av två borrslipar; vänster visar Parkside, höger DrillDoctor, båda med insidan av chuckarna synliga.
Skapa konto

Närbild av en borr i en chuck, visande skärens vinkel och position för borrslipning.
Skapa konto
Närbild av en borr fastsatt i en borrslipmaskins chuck, använd som referens för att jämföra slipningsprecision och passform i verktyget.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 16 till
  • Laddar…
Tyvärr hade de kvar två på Lidl i Arninge.

När jag köpt pannkakor mm klart så var det en kvar.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
”Det år ”så det går när inte haspen är på” 👍

• Haha
Robert-san01
  • Laddar…
ullberg
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr hade de kvar två på Lidl i Arninge.

När jag köpt pannkakor mm klart så var det en kvar.
I den här tråden pratas det ofta om att man måste köpa ”skyddsmjölk”…

jag tog en annan approach och skickade min bättre hälft som var ledig idag för själva inköpet - som även det skedde på Lidl arninge.
Parkside borrslipmaskin och hylsnyckelsats med svängbart spärrskaft på ett träbord.
Skapa konto

Enligt utsaga fanns det 5-6 st då, så de har gått åt under dagen…

/U

• Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
I den här tråden pratas det ofta om att man måste köpa ”skyddsmjölk”…

jag tog en annan approach och skickade min bättre hälft som var ledig idag för själva inköpet - som även det skedde på Lidl arninge.
[bild]

Enligt utsaga fanns det 5-6 st då, så de har gått åt under dagen…

/U
Du har flow nu, kanske läge att kolla var gränsen går? Domino, grävmaskin…

• Haha
MasMats och 3 till
  • Laddar…
ullberg
nanowire nanowire skrev:
Du har flow nu, kanske läge att kolla var gränsen går? Domino, grävmaskin…
jag får nog söka gränserna lite längre bort, ”familjen” har redan en DF500 och en Case CX35B ZTE 😇🤩

/U

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
jag får nog söka gränserna lite längre bort, ”familjen” har redan en DF500 och en Case CX35B ZTE 😇🤩

/U
Kranbil är alltid bra att ha!

• Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Det har vi inte någon - men jag har snarare varit sugen på en teleskoplastare, det är någon här på BH som har en sån och jag blir alltid avundsjuk på räckvidden, den hjullastare familjen också innehar har en begränsad räckvidd…

• Gilla
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
men jag har snarare varit sugen på en teleskoplastare,
Varför välja?

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:

/U
Bra jobbat! Jag borde kollat det med @Ola C först och valt mer relevanta exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.