2 053 934 läst ·
6 460 svar
2054k läst
6,5k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Lackfräsen kommer åt i hörnPjosk75 skrev:
Exakt. Eller så kan man slipaPjosk75 skrev:
Håller med. Att köpa verktyg man inte behöver för att de är billiga låter som en dum idé av flera orsaker.Pjosk75 skrev:
Lackfräsen går att köra i alla riktningar och kommer åt längs alla kanter. Sen är väl i alla fall i teorin precisionen på höjdinställningen lite bättre då den är avsedd att jobba i intervallet 0-3 tiondels millimeter istället för 0-3 millimeter.Pjosk75 skrev:
Vad är egentligen skillnaden på en lackfräs och en elhyvel? Förutom att elhyveln enbart har skär undertill då.
Elhyvel går ju att ställa in på olika djup och borde gå att använda på ungefär samma sätt på plana ytor. Har ju en sådan så lite onödigt att köpa en lackfräs som troligen kommer stå oanvänd långa perioder.
Recension av lackfräsen då! Åtminstone efter en förmiddags användande.
Det rasslar väldigt mycket mindre än jag väntar mig från billiga verktyg.
Känslan är ändå ganska robust.
Väldigt fin inställning, jag provade 0,05mm först, vilket skavde väldigt fint. I videon nedan kör jag 0.2mm på två lager papperstapet från 90- och 70talet (som sitter som berget på masonitskivor).
En fördel med Parkside, är att dom verkar gjorda för att passa Bosch, så min dammsugare passar direkt.
Tillräckligt lång sladd, om än plastig. Ingenting negativt att säga än så länge, förutom verktygen som lossnar för lätt (lägg dom i lådan).
Kameramannen filmade med vänsterhanden samtidigt som han körde lackfräs... Så kvaliten är som den är.
Det rasslar väldigt mycket mindre än jag väntar mig från billiga verktyg.
Känslan är ändå ganska robust.
Väldigt fin inställning, jag provade 0,05mm först, vilket skavde väldigt fint. I videon nedan kör jag 0.2mm på två lager papperstapet från 90- och 70talet (som sitter som berget på masonitskivor).
En fördel med Parkside, är att dom verkar gjorda för att passa Bosch, så min dammsugare passar direkt.
Tillräckligt lång sladd, om än plastig. Ingenting negativt att säga än så länge, förutom verktygen som lossnar för lätt (lägg dom i lådan).
Kameramannen filmade med vänsterhanden samtidigt som han körde lackfräs... Så kvaliten är som den är.
Passar på att uttala mig om "pss 270 c3" oscillerande planslip också.
Den är riktigt billig, gav jag 200 för den? Vilket också känns.
Den slipar ok, men vibrerar så det är riktigt jäkla obehagligt. Försökt använda utan handskar, vilket gör rätt ont efter 10 minuter.
Drömmer om en Bosch gss 280 ave, men då är det 3500kr mer.
Rätt dålig spånuppsugning också, hade inte köpt igen.
Den är riktigt billig, gav jag 200 för den? Vilket också känns.
Den slipar ok, men vibrerar så det är riktigt jäkla obehagligt. Försökt använda utan handskar, vilket gör rätt ont efter 10 minuter.
Drömmer om en Bosch gss 280 ave, men då är det 3500kr mer.
Rätt dålig spånuppsugning också, hade inte köpt igen.
Uppdatering efter en heldag med Lidls lackfräs.
Den är jävligt bra. Jag gillar verktyg där jag inte behöver vara rädd, utan bara kan köra på. Det går att hålla ett högt tempo och avverka bra.
Efter en dag är den åtminstone otroligt bra "bang for the buck".
Två nackdelar jag erfarit under dagen:
1: Den blir enormt varm i växeln vid handtaget. (Det runda man skruvar på själv). Löses genom att hålla båda händerna på "kroppen".
2: Sidolocken är för klena.
Detta blir bara ett problem när jag missat att tömma säcken i dammsugaren och jag inte längre hjälper fräsen att få bort spånet (pappret i mitt fall).
Fräsen producerar sån enorm mängd spån, att den själv trycker loss Sidolocken, den förmår inte få ut allt "bakvägen" på egen hand.
Kanske skillnad om man kör på trä?
Jag skulle velat haft en starkare fjäder (bilden).
Det går åt en ordentligt mängd påsar till dammsugaren, och jag skulle inte köra fräsen utan.
Den är jävligt bra. Jag gillar verktyg där jag inte behöver vara rädd, utan bara kan köra på. Det går att hålla ett högt tempo och avverka bra.
Efter en dag är den åtminstone otroligt bra "bang for the buck".
Två nackdelar jag erfarit under dagen:
1: Den blir enormt varm i växeln vid handtaget. (Det runda man skruvar på själv). Löses genom att hålla båda händerna på "kroppen".
2: Sidolocken är för klena.
Detta blir bara ett problem när jag missat att tömma säcken i dammsugaren och jag inte längre hjälper fräsen att få bort spånet (pappret i mitt fall).
Fräsen producerar sån enorm mängd spån, att den själv trycker loss Sidolocken, den förmår inte få ut allt "bakvägen" på egen hand.
Kanske skillnad om man kör på trä?
Jag skulle velat haft en starkare fjäder (bilden).
Det går åt en ordentligt mängd påsar till dammsugaren, och jag skulle inte köra fräsen utan.
Säkrast avverkning får du om du drar den baklänges, med plattan bakom skären som stöd.N Niq skrev:
Då kan det nog vara svårt på en kurva/båge.
Däremot kan du dra den i sidled, risken för hugg eller att den "gräver ner sig" och avverkar aggressivt ökar.
Är du rädd om brädan skulle jag råda dig att slipa istället. Har du bråttom eller inte är så noga, är fräsen effektiv.
Jag har en lackfräs av annat märke som jag kört på fasad brädor som har blivit lite kupade.N Niq skrev:
Det går men är inte optimalt, du får köra ner kanterna först innan den kan nå det i mitten även fast den är på djupaste inställningen.
Jag har och har haft en uppsjö av deras olika skruvdragare, fast då de gröna, inte ”Performance”. Ingen har gått sönder och jag har inte varit missnöjd med en enda, varken ergonomiskt eller kraftmässigt sett. Har svårt att tänka mig att jag skulle vara missnöjd med ”Performance” modellen. Är det inte den som kommer i aluminiumväska dessutom..?M Moltipo skrev:
5 års garanti är inte fel det heller.
Och var såg du annonsen om 300:- rabatt? 🙂
JAg har en vanlig och en performance... den senare har mest vilat i lådan som i mitt fall är av plast.
Vet inte vad det är för egentlig skillnad men performance-varianten känns kanske lite mer högkvalitetsprodukt... men bägge gör jobbet så svårt att säga om den är värd prisskillnaden
Vet inte vad det är för egentlig skillnad men performance-varianten känns kanske lite mer högkvalitetsprodukt... men bägge gör jobbet så svårt att säga om den är värd prisskillnaden
https://www.lidl.se/p/parkside-perf...eSize=12&searchTrackingChannel=SE&list=searchV Vardagsrum skrev:Jag har och har haft en uppsjö av deras olika skruvdragare, fast då de gröna, inte ”Performance”. Ingen har gått sönder och jag har inte varit missnöjd med en enda, varken ergonomiskt eller kraftmässigt sett. Har svårt att tänka mig att jag skulle vara missnöjd med ”Performance” modellen. Är det inte den som kommer i aluminiumväska dessutom..?
5 års garanti är inte fel det heller.
Och var såg du annonsen om 300:- rabatt? 🙂
Nu har jag använt tigersågen en del, i princip bara i trädgården dock. Men en hel del alm som växer som ogräs i häcken, med stammar som närmar sig 7-8 cm. Har krupit runt och sågat och ryckt och slitit. Tigersågen har hängt med galant och överraskat väldigt positivt. Den kostade ändå 349 kr så förväntningarna var väl inte höga direkt... Lurade på att köpa milwaukee eftersom jag har såna batterier och de anses bra osv men såg en video på någon som reparerade innanmätet på en parkside och det såg överraskande gediget ut. Stor växellåda med ordentliga metalldelar. Så varför inte? Tydligen kommer man rätt långt med den.
Nån som råkar veta om det är alm eller silveroxel som gör att armarna kliar satan nu efteråt?
Nån som råkar veta om det är alm eller silveroxel som gör att armarna kliar satan nu efteråt?