1 548 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Leverantör av FTX system för hemmabygge
Jag ska snickra ihop ett FTX sytem för min 1-plans villa på 170kvm. Jag har kikat på ventilation.se och luftbutiken.se som båda ritar och sätter ihop ett ventilationspaket.
Någon som har erfarenhet av dessa leverantörer eller kanske har tips om någon annan leverantör?
Vettiga aggregat att placera på en kallvind är som jag förstått Östberg, Flexit och Systemair eller finns det några andra vettiga alternativ?
Någon som har erfarenhet av dessa leverantörer eller kanske har tips om någon annan leverantör?
Vettiga aggregat att placera på en kallvind är som jag förstått Östberg, Flexit och Systemair eller finns det några andra vettiga alternativ?
Jag har inte själv köpt något, bara undersökt lite. Hade ett bra prat med
https://www.airvac.se/se/ventilation/ftx-värmeåtervinning-45647129
...så de skulle jag nog inkludera i min upphandling när jag går vidare med FTX här i huset...
https://www.airvac.se/se/ventilation/ftx-värmeåtervinning-45647129
...så de skulle jag nog inkludera i min upphandling när jag går vidare med FTX här i huset...
M myrstack skrev:
Håller med. Köpt en del därifrån.
Blev ett Heru 120 eller 160.. mins ej.
Östberg som tillverkar de har bra support. Bara att ringa och prata med de.
Inte farligt dyrt och bra verkningsgrad mätt för svenska förhållanden.
Låg ljudnivå på de och enkelt att få tag på billiga filter.
Ventilation.se drivs av Soliduct som jag förstår på deras hemsida.M myrstack skrev:
M myrstack skrev:
Försöker återuppliva tråden, sitter i samma sits och har beräknat och ritat upp systemet jag tänkt bygga nu. Men sen är ju frågan vilken leverantör man ska satsa på. Vilken blev det för din del?
Ventilation.se som har Soliduct
ventilationsbutiken.se som har Lindab.
Frågan är ju då om kvaliteten skiljer sig nämnvärt åt? Lindab känner man ju till som Skåning men Soliduct verkar vara mer import än tillverkning här hemma?
När det gäller en del andra märke de har, på dämpare exempelvis så förekommer REC Indovent, DEC International mm.
Ni som köpt eller jobbat med grejorna, kommer jag märka någon skillnad eller är det bara att ta bästa priset?
Ventilation.se som har Soliduct
ventilationsbutiken.se som har Lindab.
Frågan är ju då om kvaliteten skiljer sig nämnvärt åt? Lindab känner man ju till som Skåning men Soliduct verkar vara mer import än tillverkning här hemma?
När det gäller en del andra märke de har, på dämpare exempelvis så förekommer REC Indovent, DEC International mm.
Ni som köpt eller jobbat med grejorna, kommer jag märka någon skillnad eller är det bara att ta bästa priset?
Jag beställde från Alig (ventilationsbutiken), bra service och vettiga priser när man bad om offert. Kör på Heru 100, riktigt nöjd med det aggregatet, en stor fördel är att det inte kräver cloud koppling för att ansluta det till HA, allt är lokalt.
Klicka här för att svara