Kan man lerklina ett golv där det i nuläget ligger spånskivor? Jag har köpt en nybyggd friggebod där vi ska börja med ytskikten på golv och väggar. Det ska bli hönshus så småningom. För att reglera fukt och värme lite bättre funderar jag kring lera. Ingen aning om det är en urdålig ide på detta underlag dock. Vad säger ni som kan mer?

Jag har putsat med lera på osb. Har funkat bra i 6 år nu. Borde vada liknande på spånskiva. Testa! 😊

• Gilla
Hantam
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
Jag har putsat med lera på osb. Har funkat bra i 6 år nu. Borde vada liknande på spånskiva. Testa! 😊
Är det väggar du putsat? Funderar också på om det blir för rörligt under leran så den krakelerar på golv🤔

Ja, ovanför diskbänken. Hade putsnät på.

• Rustikt kök med vedeldad spis och diskbänk, omgiven av skåp. Ovanför diskbänken syns ett träbalk och fläkt med putsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M_Pson och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår tanken men skulle ändå vilja föreslå en plastmatta så det blir lätt att göra rent hönshuset. På väggarna är det bästa nog vitlackad slätplåt men även filmbelagd ljus lantbruks plywood fungerar bra.

• Gilla
Hantam
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag förstår tanken men skulle ändå vilja föreslå en plastmatta så det blir lätt att göra rent hönshuset. På väggarna är det bästa nog vitlackad slätplåt men även filmbelagd ljus lantbruks plywood fungerar bra.
Ja det är ett alternativen jag tittar på, men det vore ju skönt att slippa plast...

H Hantam skrev:
Ja det är ett alternativen jag tittar på, men det vore ju skönt att slippa plast...
Jag tror inte att hönsen har nått emot en plast eller gummimatta, det viktigaste är att det är lättskött och fritt från ohyra.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror inte att hönsen har nått emot en plast eller gummimatta, det viktigaste är att det är lättskött och fritt från ohyra.
Du har antagligen fullkomligt rätt😁

albincarlsson albincarlsson skrev:
Ja, ovanför diskbänken. Hade putsnät på.
Väldigt fint!

H Hantam skrev:
Du har antagligen fullkomligt rätt😁
Våra höns bodde i ett gammalt utedass, det var inte lättstädat.

• Haha
Hantam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.