N Ntek skrev:
Det är väl klart att en vattenslang inte är godkänd att dra el i... Sen att den fungerar som det är en annan femma.

Men nu var det här ju en prövning av lagar och regler. Tydligen kan du slänga dem i papperskorgen är svaret från domstolen.

Fanns ju ett flertal sakfel... Suck...
Prövningen handlar inte om man gjort eldragningarna själv eller inte Utan om anläggningen vat behäftad med fel i enlighet med jb. Att använda var det pem? Är inget som är negativt som kabelskydd. Eftersom det är dyrare tror jag inte det kommer bli nån hit
om du läser domen så kommer du förstå att artikeln inte hänger ihop med domen

Redigerat:
Domen slår fast att det verkligen var ”dolt fel” som ger ersättning i form av prisavdrag enl JB.

Vad som inte gick bra i hovrätten var dåligt specade fakturor från elfirman som vida överskred den ursprungliga elfirmans bedömningen om kostnaden för att rätta till felen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
artikeln vill få en att tro det handlar hempuleri.
men domen handlar dolt fel.

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
LoweW
Bananskalare Bananskalare skrev:
artikeln vill få en att tro det handlar hempuleri.
men domen handlar dolt fel.
Men är det inte relevant att han inte åtalas och döms för hempuleriet i samma veva? Jag har ingen koll på sånt här så det är en genuin fråga.

LoweW LoweW skrev:
Men är det inte relevant att han inte åtalas och döms för hempuleriet i samma veva? Jag har ingen koll på sånt här så det är en genuin fråga.
Det beror antagligen på att ingen åtalat honom för hempuleri. Det är ju inte så att rättegångar samlar ihop åtalspunkter under pågående process, utan det krävs misstanke om brott, förundersökning och åtal först.

Dock är det väldigt intressant att fortfarande ingen åtalats för just hempuleri, speciellt med tanke på att elinstallationsbranschens företrädare står på barrikaderna och ropar att det är så utbrett och så ohyggligt farligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dels skall hempulandet upptäckas, dels skall det anmälas och dels skall en åklagare ha tid att ta tag i det. Med bara två års preskriptionstid och ett i mina ögon ganska svårt bevisläge är nog sannolikheten för fällande dom ganska liten, kanske tom för liten för att en åklagare skall lämna in en stämning till rätten (det får de inte göra om de är tveksamma till att det leder till fällande dom).

Men jag håller med, det hade varit väldigt intressant med ett prejudikat.

zarkov zarkov skrev:
Men jag håller med, det hade varit väldigt intressant med ett prejudikat.
Det tror jag alla som är, eller vill vara, hempulare skulle tycka var väldigt intressant. Det är väl bara elinstallationslobbyn som inte vill att detta ska prövas ordentligt i rättsystemet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det tror jag alla som är, eller vill vara, hempulare skulle tycka var väldigt intressant.
Intressant absolut men som hempulare kanske dagens oprövade situation ändå inte är så dum?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant absolut men som hempulare kanske dagens oprövade situation ändå inte är så dum?
Så är det nog. Samtidigt är förmodligen elektrikerbranschen mer rädd för en friande dom än folks hemmapulande så de vill vara bombsäkra på att vinna innan de tar någon till rätten.

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Att elektrikerbranschen skulle vara rädda för "frisläppt" hempul håller jag för föga troligt. Dom jobb som hempulare gör är nästan jämt den typ av jobb som elfirmorna inte är så intresserade av. Det beror på flera orsaker bla därför att jobben nästan alltid är så små att det är svårt att få någon lönsamhet och dessutom är det en relativt köpsvag grupp vars största (enda?) intresse är att få allt så billigt som möjligt.

• Gilla
Lillebror 1971 och 1 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Dom jobb som hempulare gör är nästan jämt den typ av jobb som elfirmorna inte är så intresserade av.
Så är det nog, men det man är "orolig" för är väl att skråsystemet luckras upp? Är det fritt fram för hempulare blir det troligen även fritt fram för motsvarande enklare arbeten i kommersiell regi.

Jag tror inte att okvalificerade konkurrenter i realiteten är någon större "fara" för "skråets" medlemmar.

E elmont skrev:
Att elektrikerbranschen skulle vara rädda för "frisläppt" hempul håller jag för föga troligt. Dom jobb som hempulare gör är nästan jämt den typ av jobb som elfirmorna inte är så intresserade av. Det beror på flera orsaker bla därför att jobben nästan alltid är så små att det är svårt att få någon lönsamhet och dessutom är det en relativt köpsvag grupp vars största (enda?) intresse är att få allt så billigt som möjligt.
Så varför propagerar de så starkt mot hempul?
Är det på riktigt elsäkerheten? I så fall borde propagandan vara extremt mer nyanserad.

Jag tror att dom flesta faktiskt tänker på elsäkerheten. Och när det gäller "nyanser" så hittar man dåliga "nyanser" på alla håll och folk, oavsett åsiktsposition, har en tendens att se världen i svart eller vitt. Jag sett många mycket dåliga hempul och har lite svårt att se vart "gränsen" ska gå och varför just där. Och har svårt att se en bra lösning. Med hänvisning till raderna ovan vill jag påpeka att jag inte har nått emot BRA hempulade jobb.Och jag känner som fd företagare ingen konkurrens från hempulare, men jag vill inte vara städgumma efter "katastrofer".

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag känner som fd företagare ingen konkurrens från hempulare, men jag vill inte vara städgumma efter "katastrofer".
Förstår det. Det är som med allt, de som inte har den blekaste aning (klåparna!!) förstör "ryktet" för de hempulare som faktiskt kan utföra en säker elinstallation med rätt komponenter och fullgoda anslutningar etc, även om jag tror att man kan se även när ett bra hempul är ett hempul. Små saker som hur ledarna är lagda i dosor/kapslingar, hur kabel är spikad, att nya installationer utförts med EKK/EKLK istället för de moderna varianterna, eller att komponentplacering/kabelkanaler/klammer fått FÖR mycket kärlek.
En elektriker hos mig sa att deras installationer görs "enligt kundens standard, men alltid minst enligt svensk standard". Jag gillade starkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.