Har tappat en faspenna ett antal ggr, märket är Schneider och "huvudet" är borttagningsbar och har ofta flugit av, är den fortfarande aäker att använda? Verkar fortfarande fungera bra

Fairlane
Menar du något som den här: länk

Köp en ny om du vill ha en sådan. 129 kronor är väl inte mycket att bråka om? Sen att den typen av verktyg är rätt osäker att använda i många situationer redan från början är en annan sak. Själv föredrar jag bättre instrument, som inte heller är särskilt dyra, exempelvis den här från Biltema för 299 kr.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
hsd
Faspenna är praktiskt men det är säkrare med en riktig spänningsprovare tex. ovanstående tips

Med säker att använda menar jag om den kan ge falska larm eller inte ge något alls, vad jag märkt så är det ingen skillnad på nu och när den var ny undrar mest vad praxis är med tappad faspenna. Dyr var den inte så inga problem att köpa ny,
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du något som den här: länk

Köp en ny om du vill ha en sådan. 129 kronor är väl inte mycket att bråka om? Sen att den typen av verktyg är rätt osäker att använda i många situationer redan från början är en annan sak. Själv föredrar jag bättre instrument, som inte heller är särskilt dyra, exempelvis den här från Biltema för 299 kr
Spänningsprovare har jag, lite meckigt att använda ibland bara när man inte kan komma åt ledarna utan att koppla ur eller ta sänder kabel

Använder båda produkterna utifrån vad jag vill kontrollera.👍

Fairlane
A alealeale skrev:
Med säker att använda menar jag om den kan ge falska larm eller inte ge något alls
Det är väl precis det som generellt är problemet med produkttypen?!

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Beröringsfri mätare kan man använda för snabbare felsökning. Men skall man kontrollera att något är spänningslöst innan man rör vi det så duger den inte!

Då gäller att man använder spänningsprovare som ansluts till mätobjektet och känd jord potential. OCH att man provar instrumentet på en känd spänning innan man mäter att det är spänningslöst. Sedan bör man även kontrollera instrumentet igen mot känd spänning efter att man mätt spänningslöst. Instrumentet kan ju ha gått sönder eller fått slut på batteriet just när man mäter.

Observera att det duger inte att använda nollan som referens vid en sådan mätning. Risk att man utan att tänka sig för bryter sedan med jordfelsbrytaren (som även bryter nollan). Mäter du då för att kontrollera så har din referens försvunnit. Och du vet inte vad du mäter.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Och så en faktor hur man dokumenterat, har kunskap om anläggningen och vet hur det är kopplat i den egna bostaden som du vill kontrollera, samt egen kunskap. Så i våra två fastigheter "fuskar" jag oftast med pennan.
I okänd fastighet när jag hjälpt barn, släkt, etc, använder jag alltid spänningsprovare.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Lyser den så vet du att det finns spänning, lyser den inte så vet du inte...men då får du mäta med spänningsprovare.

• Testmejsel 100-250 V från Jula med pris 4,90 kr och betyg på 5 stjärnor visas på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A
Ja det var bra skrivet dilato. Använder man det så blir det ju ett fint litet smidigt instrument med stor nytta.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag vet att det inte är något man kan lita till hundra på, undrar bara hur praxis e om den skulle kunna vara trasig, vissa saker w ju bara att kasta direkt o skaffa ny, orkar inte ta mig nånstanns att köpa bara haha

Behåll faspennan för oavsett så kan du lita lika mycket på den nu som innan du tappade den.

A avh67f skrev:
Ja det var bra skrivet dilato. Använder man det så blir det ju ett fint litet smidigt instrument med stor nytta.
Jag använde en sån så sent som idag för att koppla ur en takfläkts styrbox som kopplats in på en lampströmbrytare.

Den lyste på den pol sladden satt på så jag var extra försiktig.

Både mejsel och indikator, hur bra som helst.

Men det här är Afrika, där fixar man bara utan att grubbla alltför mycket.

Men...i princip alla som har el har jordfelsbrytare, det ingår i konceptet.

• Elcentral med flera säkringar och en jordfelsbrytare, Tronic-märke, monterad på vägg, med varningsskyltar och etiketter ovanför brytarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.