Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Menar du något som den här: länk
Köp en ny om du vill ha en sådan. 129 kronor är väl inte mycket att bråka om? Sen att den typen av verktyg är rätt osäker att använda i många situationer redan från början är en annan sak. Själv föredrar jag bättre instrument, som inte heller är särskilt dyra, exempelvis den här från Biltema för 299 kr.
Köp en ny om du vill ha en sådan. 129 kronor är väl inte mycket att bråka om? Sen att den typen av verktyg är rätt osäker att använda i många situationer redan från början är en annan sak. Själv föredrar jag bättre instrument, som inte heller är särskilt dyra, exempelvis den här från Biltema för 299 kr.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Med säker att använda menar jag om den kan ge falska larm eller inte ge något alls, vad jag märkt så är det ingen skillnad på nu och när den var ny undrar mest vad praxis är med tappad faspenna. Dyr var den inte så inga problem att köpa ny,
Spänningsprovare har jag, lite meckigt att använda ibland bara när man inte kan komma åt ledarna utan att koppla ur eller ta sänder kabelFairlane skrev:
Menar du något som den här: länk
Köp en ny om du vill ha en sådan. 129 kronor är väl inte mycket att bråka om? Sen att den typen av verktyg är rätt osäker att använda i många situationer redan från början är en annan sak. Själv föredrar jag bättre instrument, som inte heller är särskilt dyra, exempelvis den här från Biltema för 299 kr
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Beröringsfri mätare kan man använda för snabbare felsökning. Men skall man kontrollera att något är spänningslöst innan man rör vi det så duger den inte!
Då gäller att man använder spänningsprovare som ansluts till mätobjektet och känd jord potential. OCH att man provar instrumentet på en känd spänning innan man mäter att det är spänningslöst. Sedan bör man även kontrollera instrumentet igen mot känd spänning efter att man mätt spänningslöst. Instrumentet kan ju ha gått sönder eller fått slut på batteriet just när man mäter.
Observera att det duger inte att använda nollan som referens vid en sådan mätning. Risk att man utan att tänka sig för bryter sedan med jordfelsbrytaren (som även bryter nollan). Mäter du då för att kontrollera så har din referens försvunnit. Och du vet inte vad du mäter.
Då gäller att man använder spänningsprovare som ansluts till mätobjektet och känd jord potential. OCH att man provar instrumentet på en känd spänning innan man mäter att det är spänningslöst. Sedan bör man även kontrollera instrumentet igen mot känd spänning efter att man mätt spänningslöst. Instrumentet kan ju ha gått sönder eller fått slut på batteriet just när man mäter.
Observera att det duger inte att använda nollan som referens vid en sådan mätning. Risk att man utan att tänka sig för bryter sedan med jordfelsbrytaren (som även bryter nollan). Mäter du då för att kontrollera så har din referens försvunnit. Och du vet inte vad du mäter.
Och så en faktor hur man dokumenterat, har kunskap om anläggningen och vet hur det är kopplat i den egna bostaden som du vill kontrollera, samt egen kunskap. Så i våra två fastigheter "fuskar" jag oftast med pennan.
I okänd fastighet när jag hjälpt barn, släkt, etc, använder jag alltid spänningsprovare.
I okänd fastighet när jag hjälpt barn, släkt, etc, använder jag alltid spänningsprovare.
Jag använde en sån så sent som idag för att koppla ur en takfläkts styrbox som kopplats in på en lampströmbrytare.A avh67f skrev:
Den lyste på den pol sladden satt på så jag var extra försiktig.
Både mejsel och indikator, hur bra som helst.
Men det här är Afrika, där fixar man bara utan att grubbla alltför mycket.
Men...i princip alla som har el har jordfelsbrytare, det ingår i konceptet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden