Jag har tio fasadarmaturer med g9 ledlampor, en av dom håller lampan bara två månader medans dom andra håller minst ett år hittills
 
Då får man försöka analysera vad som skiljer. Hur många har gått sönder, slump? Är det samma typ av armatur? Matas med samma el (tänker på det näst intill omöjliga om den drivs med 400V istället för 230V)? Sitter den mer utsatt, kommer det in vatten? Sitter den så den vibrerar, ex när man stänger entredörren?
 
Den sitter på samma fas dom de övriga, har bytt armatur men den fortsätter att gå sönder, kan vara vibrationer, sitter intill en ytterdörr, det är nog minst 6 lampor på ett år, samma fabrikat och lika watt, sitter under ett skärmtak men de övriga sitter inte under tak
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
LED är väl inte vibrationskänsligt? Värme och fukt är väl de klassiska LED-dödarna?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
LED är väl inte vibrationskänsligt? Värme och fukt är väl de klassiska LED-dödarna?
Dom borde ju inte bli för varma när det är 0 gradigt ute, dom gick sönder på samna tid i somras när det var 25 grader varmt, fukt tror jag inte heller på, kan aldrig regna på dom, har även dragit nya kablar till den, sitter under tak men väldigt öpoet runt om
 
L larbor skrev:
Den sitter på samma fas dom de övriga, har bytt armatur men den fortsätter att gå sönder, kan vara vibrationer, sitter intill en ytterdörr, det är nog minst 6 lampor på ett år, samma fabrikat och lika watt, sitter under ett skärmtak men de övriga sitter inte under tak
Någonting har du som förstör det med tanke på att en LED ofta har beräknad livslängd på ca 25.000h eller ca 10.000 av & på-slagningar.

Helt tät kupa runt eller något sådant som gör att den inte får någon kylning? Strömspik / kortslutning? 🧐
 
Skulle det vara en strömspik så borde väl fler lampor bli drabbade, alla är ihopkopplade i samma punkt, stryrs med astrour i en plejd
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.