Husägare
· Ulricehamn
· 6 inlägg
Jag har börjat med mitt altanbygge och har funderingar gällande stöttorna.
Allt är byggt i 145x45 med plattor. Stumt som tusan och stöttorna är skruvade i golvreglarna. Jag har använt Essve ET-T 6x90, fyra stycken i varje stötta. Nu till min fråga - håller detta eller ska jag lägga en kloss under varje golvregel mot plattorna?
//C
Allt är byggt i 145x45 med plattor. Stumt som tusan och stöttorna är skruvade i golvreglarna. Jag har använt Essve ET-T 6x90, fyra stycken i varje stötta. Nu till min fråga - håller detta eller ska jag lägga en kloss under varje golvregel mot plattorna?
//C
Redigerat:
En kloss går ju superfort att kapa till, köper du ett BT5 måttband från hultafors kan du superenkel mätta inner mått och sen flyttar då måttbandet o målar av den till regeln o kapar den.Christoffer Hilmersson skrev:
//C
Nu kommer ju allt vila på skruv.
Godmorgon, ni bör (måste) sätta en kloss under varje regel, som det är nu så är skruvförbandet utsatt för skjuvnings last vilket inte tål hög belastning.Christoffer Hilmersson skrev:
//C
Ps, om skjuvnings last inte kan undvikas någonstans ska man skruva ihop det med genomgående vagnsbult
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Om jag minns rätt så är väl skjuvningshållfastheten lite mer än hälften av draghållfastheten? Men ja, jag hade också lagt till material enligt devisen "orkar jag verkligen att åtgärda det sedan?" och därför är det mesta överdimensionerat av ren lathet. Grundarbete är inget som man kan tumma på!
Det där kommer bli en fantastisk altan. Ser framför mig hur ni kommer ha massor av härliga kvällar där.
Jag skulle oxå tro att det är bra med ett stöd under och nu har du ju fortfarande chansen att fixa det.
Vad tror du och ni andra om att i lugn och ro måtta till stödklossen. Sen även fixa ett extra skruvben så det blir en klyka runt golvplankan? Givetvis dyrare, men kanske extra stabilt.
Såg att du lät skruvbenet bli lite lite kortare än höjden. Det är nog smart, vad tror du om att ha aningens vinkel så kanske vatten rinner av lite lite bättre just eftersom det är ändträ? Mesta ytan kommer nog vara täckt av golvet men lite här och där rinner det nog ned.
Mvh
Fredrik
Jag skulle oxå tro att det är bra med ett stöd under och nu har du ju fortfarande chansen att fixa det.
Vad tror du och ni andra om att i lugn och ro måtta till stödklossen. Sen även fixa ett extra skruvben så det blir en klyka runt golvplankan? Givetvis dyrare, men kanske extra stabilt.
Såg att du lät skruvbenet bli lite lite kortare än höjden. Det är nog smart, vad tror du om att ha aningens vinkel så kanske vatten rinner av lite lite bättre just eftersom det är ändträ? Mesta ytan kommer nog vara täckt av golvet men lite här och där rinner det nog ned.
Mvh
Fredrik
Hej, träskruv bidrar inte med kläm kraft tillräckligt över tid, möjligen i närtid innan virket torkat och krymptK kniv skrev:
man bör använda vagns bult, självklart gör man som man själv tror på.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Kommer garanterat att funka men varför chansa? Ganska enkelt att nu sätta in en kloss! Lär ju räcka med en 45x45.
Jag byggde precis som du gör för 13år sedan och den altanen står än utan klossar under bärlinorna.
Jag byggde precis som du gör för 13år sedan och den altanen står än utan klossar under bärlinorna.
Hej, uppenbart att du inte vet vad för skruv TS har använt. Står i första inlägget. Och det är inte träskruv.T teuvo tainio skrev:
Hej, att essve kallar en träskruv för konstruktions skruv men det förändrar inte att det är olämpligt med skjuvförband, det gäller även i stål byggnad,K kniv skrev:
Jag har bara över 40 års erfarenhet av konstruktioner i både stål och trä, så självklart kan jag ha fel och jag ber om ursäkt om mina råd är felaktiga.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Varför skulle det vara konstigt med att utsätta ett skruvförband för skjuvkrafter? Det är helt normalt och används så på många platser i ett husbygge. Till exempel i bjälklaget med balkskor.T teuvo tainio skrev:
Det enda som är intressant är om det är tillräckligt starkt.
I TS fall har han 4 stycken konstruktionsskruv som tål en skjuvbelastning på runt 450 kg tillsammans (alltså inte när de går av utan dimensionerande last, så mycket mer innan de går av). Så då återstår att kolla hur mycket golvyta det ska bära upp.
Ser ut att vara cc 60 och 1,5 meter mellan stöden. Då blir den dimensionerande lasten ca 180 kg (0,6x1,5x200kg).
Han kan alltså helt lungt klara sig på 4 stycken skruvar. Finns ingen anledning att överarbeta detta.
I framtiden när ET-T används så är det bättre att skruva in den i vinkel mot kraftriktningen med ca 45 grader i korsförband. Då utnyttjas dragförmågan utöver ren skjuvkraft och då klarar de i detta exempel ca 600 kg belastning. Då hade 2 skruvar funkat bra och det blir lite billigare.
Hej, jag vet att det finns mängder med skruvförband med skjuvkrafter i hus mm. de ställer krav på att det är korrekt skruvat, enligt mig är det onödigt att bygga in de där det inte behövs, tyvärr så är det ganska vanligt med altaner som är för klent byggda.Q qvirre skrev:Varför skulle det vara konstigt med att utsätta ett skruvförband för skjuvkrafter? Det är helt normalt och används så på många platser i ett husbygge. Till exempel i bjälklaget med balkskor.
I TS fall har han 4 stycken konstruktionsskruv som tål en skjuvbelastning på runt 450 kg tillsammans (alltså inte när de går av utan dimensionerande last, så mycket mer innan de går av). Så då återstår att kolla hur mycket golvyta det ska bära upp.
Ser ut att vara cc 60 och 1,5 meter mellan stöden. Då blir den dimensionerande lasten ca 180 kg (0,6x1,5x200kg).
Han kan alltså helt lungt klara sig på 4 stycken skruvar. Finns ingen anledning att överarbeta detta.
I framtiden när ET-T används så är det bättre att skruva in den i vinkel mot kraftriktningen med ca 45 grader i korsförband. Då utnyttjas dragförmågan utöver ren skjuvkraft och då klarar de i detta exempel ca 600 kg belastning. Då hade 2 skruvar funkat bra och det blir lite billigare.
En klots under är det rätta.
Hej, jag bortser inte heller från vridkraften som golvbjälkarna blir utsatta för med stöd på bara ena sidan, den fortplantas in i trallens skruvar, jag håller med att det håller som det är byggt nu med konstruktions skruvar, men jag rekommenderar fortfarande stöd under för att få en lodrät kraft på golvbjälkarna.Q qvirre skrev:Varför skulle det vara konstigt med att utsätta ett skruvförband för skjuvkrafter? Det är helt normalt och används så på många platser i ett husbygge. Till exempel i bjälklaget med balkskor.
Ps. Jag överdriver det mesta jag bygger, min altan byggde jag 1992 och den byggdes om till inglasat uterum (höst/vinter) 2020 och den hade satt sig ca 5mm (mätt med laser) vilket korrigerades.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden