Tjena!
Funderar på att fixa golvet i garaget och har börjat kolla lite på epoxygolv men känns fan som en djungel när man börjar läsa om det 😅. Vissa säger att epoxigolv håller skitbra och andra säger att det släpper efter något år. Jag vill bara ha något som faktiskt håller för garage och verkstadsslitage och som samtidigt är snyggt och lätt o hålla rent.

Är det någon här som gjort ett epoxigolv själv och blivit nöjd? Vad körde ni för grejer och hur svårt var det egentligen? Är detta något en vanlig människa kan göra själv eller är det mycket svårare än det ser ut på Youtube? 😂

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Har man en bil med dubbdäck i garaget finns nog inget "epoxigolv" som håller...

C
De lade epoxigolv i kommunens parkeringsgarage där jag hyrde plats tidigare. Givetvis då av "kommersiell" typ - centimetertjockt och sandat. Verkade hålla måttet fint, men det var en kraftig kemisk lukt i flera år efteråt.

Mitt drömgolv är annars industrigolv i polymercement, det blir en j-kligt fin och tålig yta. Men riktigt dyrt.

Tomture61
Golvfärg till betonggolv är ju 2k färg (epoxygolv)
Beroende på markförhållanden under betongplattan , isolerat under eller ej så kommer fukt att vandra genom betongen .
Hur ren ytan är på betongen är också avgörande .
2k färg andas , detta med 2 lager .
Har själv målat med 2k färg från Hagmans , gick åt 20 kg färg för 2 varv till 35 kvm .
Målade även 20 cm upp på väggen , syll av putsad lättbetong .
https://www.hornbach.se/p/golvfarg-...IFEo65s_NlpDzz15RvRSNqn8pn35iEiQseRd_5HeZkfjH
Mitt golv har idealiska förhållanden med 20 cm cellplast under , dock en skrovlig yta , ej slätt som en barnrumpa .
Används mest som förvaring för tillfället .

Redigerat:
Jag köpte från epoxibutiken:
https://epoxibutiken.se/produkt/nm-golv-50-super/

Får gå ut och granska vid tillfälle, men vill minnas att det ser OK ut såhär 9år senare.
Glöm inte kolfiltermask och skyddsglasögon samt övrig skyddsutrustning.

Färgen behöver vispas, ordentligt, jag körde en visp på en borrmaskin.
Åtgång beror på hur jämnt underlaget är, vi hade slipat golv vilket minskar åtgången, på ett ställe hade vi bara betat och det var skrovligt, och där gick det åt ca dubbelt.

C
Tomture61 Tomture61 skrev:
Golvfärg till betonggolv är ju 2k färg (epoxygolv)
Nä, jag skulle påstå att epoxigolv är något annat än ett golv målat med epoxifärg. Produkterna kanske är snarlika kemiskt, men epoxigolvet är ett avsevärt tjockare skikt än ett lager färg.
Inte helt glasklart vad TS avser i och för sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.