Byggahus.se

Leder bort vatten

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har en stuprör där jag ska bygga en altan. Stupröret slutar med en utkastare och typ direkt ner till marken.
    Huset byggdes 2002, isolerad platta på mark.
    Jag vill bygga runt stupröret så att vattnet inte rinner ut på altanen.

Hur skulle jag kunna lösa detta?

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle försökt lokalisera en bättre avtappningspunkt för stupröret. Det behöver ändå ses över då det är förkastligt att ha avslut så nära husgrunden, det hade jag aldrig accepterat. Det är svårt att säga exakt vart du borde leda takavvattningen från stupröret, men enligt LOD, LokaltOmhändertagande av Dagvatten borde det vara på tomten om det går. Man kan ha stenkista men då måste kistan ha ett breddavlopp som kan leda bort vatten om den råkar bli full, det är väl det normala som brukar göras idag.

Om du har en sluttande tomt skulle man kunna inrätta något enklare beroende på hur omgivningen ser ut, det är ju inte ok att leda ett markrör till tomtgränsen om det är en fastighet intill. Ett dike kanske kan ses mellan fingrarna på. Hur som helst rekommenderar jag att ta bort rörkröken och ansluta ett markrör som grävs ner under altanen. Den stora frågan är var röret ska sluta sedan så det inte uppstår olägenheter.