2 101 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Leda utluft från AC upp på vind?
Jag har nyligen införskaffat en portabel luftkonditionerare (Sandstrøm Aircondition SAC12C13E) och vill leda den varma utluften upp på en ventilerad kall vind (luftspalt under takfot) istället för ut genom vägg eller i en fönsteröppning. Jag tror utluften har samma luftfuktighet som omgivande luft (väntar på svar från tillverkaren), kondensvatten från den kylda luften samlas upp i AC:n, och därmed tillför jag ingen luft med högre fukthalt till vinden. Den enda skillnaden som jag ser är att jag möjligtvis höjer temperaturen på vinden när AC:n är igång vilket kommer stabiliseras av den naturliga ventilationen.
Är det någon som ser några potentiella risker med denna lösning?
Är det någon som ser några potentiella risker med denna lösning?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Varför?
Hur gick det? Ska göra samma sak tänkte viJ JLigno skrev:Jag har nyligen införskaffat en portabel luftkonditionerare (Sandstrøm Aircondition SAC12C13E) och vill leda den varma utluften upp på en ventilerad kall vind (luftspalt under takfot) istället för ut genom vägg eller i en fönsteröppning. Jag tror utluften har samma luftfuktighet som omgivande luft (väntar på svar från tillverkaren), kondensvatten från den kylda luften samlas upp i AC:n, och därmed tillför jag ingen luft med högre fukthalt till vinden. Den enda skillnaden som jag ser är att jag möjligtvis höjer temperaturen på vinden när AC:n är igång vilket kommer stabiliseras av den naturliga ventilationen.
Är det någon som ser några potentiella risker med denna lösning?
Mvh
Nathalie
Klicka här för att svara