Jag har nyligen införskaffat en portabel luftkonditionerare (Sandstrøm Aircondition SAC12C13E) och vill leda den varma utluften upp på en ventilerad kall vind (luftspalt under takfot) istället för ut genom vägg eller i en fönsteröppning. Jag tror utluften har samma luftfuktighet som omgivande luft (väntar på svar från tillverkaren), kondensvatten från den kylda luften samlas upp i AC:n, och därmed tillför jag ingen luft med högre fukthalt till vinden. Den enda skillnaden som jag ser är att jag möjligtvis höjer temperaturen på vinden när AC:n är igång vilket kommer stabiliseras av den naturliga ventilationen.
Är det någon som ser några potentiella risker med denna lösning?
 
Varför?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför?
Vi vill inte ta hål i vägg pga risk för fuktproblematik och fönsterlösningen är ej möjlig pga fasta fönster
 
J JLigno skrev:
Jag har nyligen införskaffat en portabel luftkonditionerare (Sandstrøm Aircondition SAC12C13E) och vill leda den varma utluften upp på en ventilerad kall vind (luftspalt under takfot) istället för ut genom vägg eller i en fönsteröppning. Jag tror utluften har samma luftfuktighet som omgivande luft (väntar på svar från tillverkaren), kondensvatten från den kylda luften samlas upp i AC:n, och därmed tillför jag ingen luft med högre fukthalt till vinden. Den enda skillnaden som jag ser är att jag möjligtvis höjer temperaturen på vinden när AC:n är igång vilket kommer stabiliseras av den naturliga ventilationen.
Är det någon som ser några potentiella risker med denna lösning?
Hur gick det? Ska göra samma sak tänkte vi :) bor i radhus med vind.

Mvh
Nathalie
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.