De förra ägarna har denna tråkiga lösning för att leda bort vattnet från ett stuprör.

Nedre delen av ett hus med stuprör som mynnar ut i grönt dräneringsrör på en stenlagd gång i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ersätta den med ett rör längs marken men varken vackert eller praktiskt då den kommer vara i vägen för man går.
Kan man låta röret gå ner i marken och sedan leda bort det en bit från huset? Antar man måste filtrera rejält då så det inte blir stopp.

Vad är gängse standard för dessa scenarios

C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan man låta röret gå ner i marken och sedan leda bort det en bit från huset? Antar man måste filtrera rejält då så det inte blir stopp.
Ja, givetvis, det är snyggaste lösningen. Du sätter en lövavskiljare på röret så att inte löv och bös hamnar i avloppet. Personligen rekommenderar jag den självrensande varianten och inte "koppen" då stupröret proppar igen om koppen blir full, men risken för det beror ju i och för sig på hur mycket löv som hamnar på taket.

Sen måste ju vattnet ta vägen någonstans också, och finns det ingen slänt, dike eller kommunalt dagvattenavlopp där det kan rinna ut får man anlägga en stenkista. Och då kopplar man med fördel ihop dagvattenavloppen så att du inte behöver anlägga en stenkista per stuprör. Hur är övriga stuprör anordnade?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, givetvis, det är snyggaste lösningen. Du sätter en lövavskiljare på röret så att inte löv och bös hamnar i avloppet. Personligen rekommenderar jag den självrensande varianten och inte "koppen" då stupröret proppar igen om koppen blir full, men risken för det beror ju i och för sig på hur mycket löv som hamnar på taket.

Sen måste ju vattnet ta vägen någonstans också, och finns det ingen slänt, dike eller kommunalt dagvattenavlopp där det kan rinna ut får man anlägga en stenkista. Och då kopplar man med fördel ihop dagvattenavloppen så att du inte behöver anlägga en stenkista per stuprör. Hur är övriga stuprör anordnade?
Har du länk till den självrensande?
Jag är tyvärr invalido sedan en tid tillbaka pga skidolycka ska be sambon fota för jag har inte riktigt kollat på övriga rör 😂

C cpalm skrev:

Övriga går redan ner i mark

Nedlopp av stuprör som slutar vid marken bredvid en byggnad. Underlaget är täckt av stenar.
Skapa konto

Vit stuprör från en gul fasad går ner i en öppen dräneringsrörsdel nära en grus- och stenbelagd mark.
Skapa konto

Vit stuprör längs en gul yttervägg, stuprörets utkastare leder mot gräsmattan, nära en betonggrund.
Skapa konto

Lutar åt lövutkastare. Markrör 5 meter bort och sedan dagvattenkassett

tommib
Varför går just detta stuprör inte ner i marken som de andra? Är det möjligen på en utbyggnad? Finns det möjlighet att ansluta till befintligt dagvattensystem, dvs gräva fram något av de andra rören och sätta en förgrening där? Står det något i ritningarna till huset?

Segt med benet, hoppas det läker bra för dig.

Edit: Sista bilden på stupröret ser jättekonstigt ut. Sitter den självrensande lövsilen upp och ner? De ska sitta som på den första stuprörsbilden.

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför går just detta stuprör inte ner i marken som de andra? Är det möjligen på en utbyggnad? Finns det möjlighet att ansluta till befintligt dagvattensystem, dvs gräva fram något av de andra rören och sätta en förgrening där? Står det något i ritningarna till huset?

Segt med benet, hoppas det läker bra för dig.

Edit: Sista bilden på stupröret ser jättekonstigt ut. Sitter den självrensande lövsilen upp och ner? De ska sitta som på den första stuprörsbilden.
Det röret med gröna platsmattan eller vad man ska kalla det sitter på en pensionärskuvös. Den byggdes för några år sedan

Edit: haha, ja det där ser inte rätt ut 😂

Redigerat:
Nu när jag tänker lite till kanske det är dumt göra något alls.

Kuvösen ska bort och det ska bli pergola. Inget tak kommer vara kvar. Kanske inte kommer ske på något år men ändå.

tommib
Då skulle jag inte göra något alls. Det är fult, ja, men du kan nog leva med det ett år. Om inte annat så är fulheten en ytterligare motivation till att ta tag i rivningen.

Däremot skulle jag vända på den där lövsilen. Gissningsvis sitter den sådär för att den inte gick ner ordentligt i röret i marken men då får man lösa det. Sådär kan den ju inte sitta.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Övriga går redan ner i mark
Där har du ju båda varianterna. Den självrensade varianten och "kopp"-varianten (på näst sista bilden).

Skall stupröret bort är det ju inget att hålla på med, men annars hade jag kopplat ihop det med avloppet från övriga stuprör om det låter sig göras på något rimligt sätt.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.