4 607 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Led konvertering av badrums downlights
Precis det är drygt 30mm uppåt, så det måste vara nåt halv kort och tunnt alternativt runt, hittar inget som har rätt specifikationer som borde passa. Skulle det gå att slänga in en omvandlare tro? 12V AC till DC som tål samma antal watt? Borde väl gå att dimmra då?D datja skrev:
Annars funderar jag på att skrota iden och slänga in 220V spottar från hide-a-lite..
Vi hamnade i ett hus 2011 med ca 100 spotlights. Jag har varit i din situation. Där det var 230V-halogen bytte jag lampor rakt av -- notera dock att ibland behövs då ny dimmer till en som har nolla. Där det var 12V-halogen ville jag inte byta hela armaturen och ledning osv utan letade, med lite olika behov för olika rum, länge efter lämpliga 12V-led-trafos. Det har blivit riktigt bra, när jag fått tag i bra drivdon. Den enda plats som inte dimmar bra är den där jag av just utrymmesskäl var tvungen att använda en 12VAC-Vadsbo.S Stress skrev:Precis det är drygt 30mm uppåt, så det måste vara nåt halv kort och tunnt alternativt runt, hittar inget som har rätt specifikationer som borde passa. Skulle det gå att slänga in en omvandlare tro? 12V AC till DC som tål samma antal watt? Borde väl gå att dimmra då?
Annars funderar jag på att skrota iden och slänga in 220V spottar från hide-a-lite..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det är inte säkert att det är lämpligt att återanvända de rör som finns, om du nu har ledning i rör, för 230 V. Formellt är inte de rör du avsedda för för 230 V, det är inte förlagda med tanke på 230 V. Det är visserligen är ganska fånig fråga, men reellt är det är med motiverad fråga ifall rören är intakta från gragarangrepp. Så det beror på...S Stress skrev:
Men det är ju en tråkig sits. Det kostar att konvertera från halogen till LED och jag tycker inte att produktutbudet hjälper till här. Man behöver ofta i praktiken byta allting, dimmer, drivdon, ljuskällor, dvs byta till en modern dimringsteknik.
Har precis som du bytt alla 230 ljuskällor rakt av till led och då dragit fram nolla till Shelly Dimmern, har blivit otroligt bra. Även ett par 12v GU5.3 halogen downlights som också funkat jävligt bra. Det är som sagt enbart i badrummet som det inte funkar och antagligen är det väl trafon men finns verkligen inga alternativ där ute..D datja skrev:Vi hamnade i ett hus 2011 med ca 100 spotlights. Jag har varit i din situation. Där det var 230V-halogen bytte jag lampor rakt av -- notera dock att ibland behövs då ny dimmer till en som har nolla. Där det var 12V-halogen ville jag inte byta hela armaturen och ledning osv utan letade, med lite olika behov för olika rum, länge efter lämpliga 12V-led-trafos. Det har blivit riktigt bra, när jag fått tag i bra drivdon. Den enda plats som inte dimmar bra är den där jag av just utrymmesskäl var tvungen att använda en 12VAC-Vadsbo.
Jag har rör och 1.5mm ledningar draget. Tanken var isåfall typ hide-a-lite spottar vilket går att byta ut rakt av, behöver inte dra några nya ledningar eller dylikt. Det borde ju funka bra?Bo.Siltberg skrev:
Det är inte säkert att det är lämpligt att återanvända de rör som finns, om du nu har ledning i rör, för 230 V. Formellt är inte de rör du avsedda för för 230 V, det är inte förlagda med tanke på 230 V. Det är visserligen är ganska fånig fråga, men reellt är det är med motiverad fråga ifall rören är intakta från gragarangrepp. Så det beror på...
Men det är ju en tråkig sits. Det kostar att konvertera från halogen till LED och jag tycker inte att produktutbudet hjälper till här. Man behöver ofta i praktiken byta allting, dimmer, drivdon, ljuskällor, dvs byta till en modern dimringsteknik.
Vi leker med tanken att jag kör med Vadsbon, kan jag efter Vadsbon sätta en AC-DC omvandlare och kanske lösa det så?
Jag kan bara säga vad som funkade för mig. Ett drivdon av typ den här stilen. (Min var dock smäckrare, men leta!)S Stress skrev:Har precis som du bytt alla 230 ljuskällor rakt av till led och då dragit fram nolla till Shelly Dimmern, har blivit otroligt bra. Även ett par 12v GU5.3 halogen downlights som också funkat jävligt bra. Det är som sagt enbart i badrummet som det inte funkar och antagligen är det väl trafon men finns verkligen inga alternativ där ute..
Jag har rör och 1.5mm ledningar draget. Tanken var isåfall typ hide-a-lite spottar vilket går att byta ut rakt av, behöver inte dra några nya ledningar eller dylikt. Det borde ju funka bra?
Vi leker med tanken att jag kör med Vadsbon, kan jag efter Vadsbon sätta en AC-DC omvandlare och kanske lösa det så?
https://spotiled.se/elmaterial/led-transformator/inled-dr12v40-dim-dimbar-trafo-for-12v-28-40w/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Visserligen kan den höga strömmen från halogen orsaka brand, men att koppla 230 V till potentiellt råttätna sladdar kan ge problem av en helt annat magnitud. Så installationen behöver kontrolleras innan man kopplar på 230 V i sladdar som förut endast bar 12V.
Den gamla tekniken med dimmer - trafo - LED lampa går inte att garanterat få att fungera. Face it! Du kan eventuellt efter många felköp hitta en kombination som fungerar...ända till det är dags att byta G4 ljuskälla och det gamla fabrikatet och modell inte längre finns att köpa...
Det finns vad jag vet endast två sätt att få garanterad dimring av LED.
- 230 V LED-lampor (med valfri sockel) med inbyggd dimmer som styrs trådlöst, t.ex Ikea Trådfri och Philips Hue,
- Downlights utan sockel som drivs med konstant ström via drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån trådlöst, via tryckknapp eller 1-10V-vred.
Jag rekommendar alltid ett icke dimbart lysrör mitt i taket... Vill man ha mysbelysning så får man köpa färdiga lösningar med strickpropp.
Den gamla tekniken med dimmer - trafo - LED lampa går inte att garanterat få att fungera. Face it! Du kan eventuellt efter många felköp hitta en kombination som fungerar...ända till det är dags att byta G4 ljuskälla och det gamla fabrikatet och modell inte längre finns att köpa...
- 230 V LED-lampor (med valfri sockel) med inbyggd dimmer som styrs trådlöst, t.ex Ikea Trådfri och Philips Hue,
- Downlights utan sockel som drivs med konstant ström via drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån trådlöst, via tryckknapp eller 1-10V-vred.
Jag rekommendar alltid ett icke dimbart lysrör mitt i taket... Vill man ha mysbelysning så får man köpa färdiga lösningar med strickpropp.
Min erfarenhet är dock vid 12V-LED att allt hänger på drivdonen (säkert lite på dimmern också, men gamla dimmers som har installerats för att reglera elektroniska halogentrafos klarar fint av ledtrafos också). Alla fabrikat av G4- el 5,3-lampor har för mig betett sig precis lika följsamt utifrån vad de matas med. Vid drivdonsflimmer beter sig alla lampfabrikat likadant, vid perfekt dimring likaså. Av mina numera 10 år och äldre 12V-led har jag minst 50 i dagligt bruk. Ingen har gått sönder än. (I motsats till mina 230V-led, och i motsats till 12V-halogenerna som behövde bytas ut hela tiden eller så brände de sönder sina egna armaturer.) Tror än en gång att det beror på att 12V-led är så enkla och svala, utan intern transformation. Så jag är full av tillförsikt att det blir lätt att byta den första G4 som sviktar. Däremot måste ljuskvaliteten granskas noggrant före inköp.Bo.Siltberg skrev:
Visserligen kan den höga strömmen från halogen orsaka brand, men att koppla 230 V till potentiellt råttätna sladdar kan ge problem av en helt annat magnitud. Så installationen behöver kontrolleras innan man kopplar på 230 V i sladdar som förut endast bar 12V.
Vore den här något för dig?S Stress skrev:Har precis som du bytt alla 230 ljuskällor rakt av till led och då dragit fram nolla till Shelly Dimmern, har blivit otroligt bra. Även ett par 12v GU5.3 halogen downlights som också funkat jävligt bra. Det är som sagt enbart i badrummet som det inte funkar och antagligen är det väl trafon men finns verkligen inga alternativ där ute..
Jag har rör och 1.5mm ledningar draget. Tanken var isåfall typ hide-a-lite spottar vilket går att byta ut rakt av, behöver inte dra några nya ledningar eller dylikt. Det borde ju funka bra?
https://www.elbutik.se/product.html...sal-dimmerkonvertci-12-24-00?category_id=1268
Tyvärr för stor och för klen, man skulle ju såklart kunna dela slingan och sätta två trafos men bör då vara små och klara ca 10w styck. Tack för tipset dock!D datja skrev:
Jag har spånat på att sätta en sån här https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07TSLQVKZ#Ask efter Vadsbon för att få ut DC..
Klicka här för att svara