Jag jobbar professionellt och dagligen med belysningsplanering och ljusdesign och läst en hel del av de trådar som finns kring främst LED-belysning. Jag upplever att kunskaperna kring hur LED fungerar som dåliga och vill därför ge en hjälpande hand i djungeln av produkter...

Fram till för några år sedan hade inte LED utvecklas något nämnvärt men bara på några år har marknaden svämmats över av div tillverkare billiga, som dyra.

Skillnaden med LED och konventionella ljuskällor är främst hur de beter sig. Konventionella ljuskällor som tex halogen finns i mängder av varianter men gemensamt är att en Halogen GU 10 med 30graders spridning i stort sett alltid upplevs (ljusmässigt) likadant.

Hur är det då med LED?? Först tycker jag att man skall veta att man får vad man betalar för. Enklare än så blir det inte.
Det finns så många fler variabler än effekt, ljusflöde och färgtemperatur.
Man kommer långt med den kunskapen men riktigt hela vägen räcker det inte.

LED-chip tillverkas på stora kretskort som sedan sorteras efter kvalitet, binning. Binningen görs i flera steg. De större tillverkarna använder högkvalitativa LED-chip (hög binningklass) och får på det viset bättre ljuskvalitet.
Vart hamnar då de lågkvalitativa LED-chipen?? Jo, hos en lågpristillverkare som tillverkar produkter på löpande band till en otroligt låg kostnad. Är kvalitén god?? Nja, sällan...

Flera av trådarna som finns visar bilder på ljuskäglor sm har aura, gloria och färgskiftningar. Just de produkterna har med stor sannolikhet en lägre binning-kvalitet och därigenom sämre ljuskvalitet.

Färgtemperatur varmvit säger inte heller mycket... (Färgtemp mäts i Kelvin. Som riktmärke används glödlampan som har ett varmt sken ca 2700K) Just begreppet varmvit kan mena att produkten har 2700-3500K i färgtemp. Därför kan man uppleva tydliga skillnader mellan två produkter som är lika enligt spec och förpackning.

Jag råder er alla till att fundera på varför ni väljer LED-produkter.
Är det bra ljuskvalitet för en billig peng är det troligtvis Halogen som är lämpligt.
Låg energiförbrukning och samtidigt billiga armaturer, vissa LED-produkter kan funka!

Men tänk efter och utvärdera vad just du är ute efter.

Det finns flertalet svenska leverantörer som tillhandahåller prisvärda och kvalitativa produkter, kanske inte för 40:-/ armatur (inkl don) men man får vad man betalar för.
Läs gärna på nätet om hur LED funkar då det inte är en färdigutvecklad teknik med en självklar standard!

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vill inte vara spydig men fick inte ut något vettigt alls ur ditt inlägg.

Tror de flesta väljer LED pga. att de är billiga i drift. Att kvalitén på billiga LED varierar har nog de flesta koll på därav en tråd ang. Import av LED från Kina.

Du pratar om färgtemperatur men inget om ljusflöde?

Vill isf. hänvisa till denna PDF den säger rätt så mycket vettigt.

http://energimyndigheten.se/Global/Hushåll/Belysning/Ljusguiden_70x100_HR_120125.pdf

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jovial skrev:
Vill inte vara spydig men fick inte ut något vettigt alls ur ditt inlägg.

Tror de flesta väljer LED pga. att de är billiga i drift. Att kvalitén på billiga LED varierar har nog de flesta koll på därav en tråd ang. Import av LED från Kina.

Du pratar om färgtemperatur men inget om ljusflöde?

Vill isf. hänvisa till denna PDF den säger rätt så mycket vettigt.

[länk]
Gillar inte att de rekommenderar lågenergilampor i badrum. Absolut inga lågenergi i ett rum som ska tändas upp i 3 minuter för att sedan släckas igen.

Nu säger jag i och för sig nej till dessa kvicksilverbovar i alla lägen, men i synnerhet i badrum.

Att man "får man vad betalar för"-uttalande från en som jobbar med det proffessionellt känns ju väldigt opartiskt ;-)
Rent generellt tycker jag inte det stämmer. Visst, betalar du det absolut billigaste får du förmodligen skräp och betalar du hutlöst mycket är risken för skräp rätt låg, men för 90% däremellan stämmer det sällan. Speciellt inte på en omogen marknad där det inte finns så många spelare - där är LED-branchen just nu. Det finns ju flera exempel på forumet där folk betalat dyra pengar till svenska leverantörer och varit grymt besvikna på ljusåtergivningen.

Jag har led i all utebelysning. Det har jag för att jag vill ha dem tända mycket och länge. Jag vet sen tidigare när jag hade "vanliga" lampor att jag snålade pga av att alla lampor tillsammans drog ca 1000w vilket gjorde att jag inte hade de tända i den utsträckningen jag ville.
De ledfabrikat jag har är från Ikea,biltema och jula dvs billiga men de lyser som jag önskar.

Jovial skrev:
[länk]
Den hade kanske en del att önska... Det är inte mycket värt att veta att en lampa bör ha 1000 lumen för läsljus, speciellt inte när all annan litteratur pratar om lux. Det behövs fler faktorer för att avgöra om det verkligen blir tillräckligt på matbordet, E = F / (w*r²), dvs vi har två obekanta här som gör att det ibland skulle räcka med 30 lumen.

Och tittar man på databladen för t.ex Cree's state-of-the-art XM så skiljer det mycket mellan den bästa och den sämsta. Så det ligger nog mycket i vilken sorteringsklass dyra resp billiga LED-armaturer har valt.

Man måste nästan prova för att se om det blir det ljus man vill ha, eller trodde sig inte vilja ha.

Tack för återkoppling

Naturligtvis förstår jag anledningen till varför man väljer LED. I förhållande till glödljus drar dessa avsevärt mycket mindre energi. Men man skall också veta att LED inte alltid är svaret.

Naturligtvis spelar antalet lumen som kommer ur en armatur roll men viktigt är att ställa detta i förhållande till effekten (W). Som jag läst i någon tråd ger ersättningslampor från IKEA och Jula samma ljusflöde (lumen), skillnader är att de drar 2W respektive 4W.
Så viktigt är att man inte stirrar sig blind på endast en av parametrarna!

Tycker du Bo.Siltberg uttrycke det bra. Läser man datablad och jämför ser man snart att det är stor skillnad mellan samma tillverkares produkter! Så ja, utvärdering lönar sig alltid!
Energimyndighetens guide säger inte väldigt mycket egentligen. Den ger endast en fingervisning men inget står om hur man skall utläsa och utvärdera vad siffrorna står för

Inom flertalet branscher finns ett sortiment för yrkesverksamma och ett för hemmabruk. Oavsett produkt brukar tydliga skillnader finnas mellan de två olika produktsegmenten. Så också för belysning!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.