Jag ska bygga ett bord till vår campingbil och behöver lite råd på hur jag 1) kan tillverka denna med så låg vikt som möjligt och 2) hitta lämpliga bordsben

1) Bordsskivan ska förutom bord fungera som del av en säng när man bäddar för det, då den läggs emellan 2 bänkrader, alltså 2 bänkar + bord = dubbelsäng. Så den behöver kunna bära rätt mycket vikt. Bordsskivorna kommer vila på längsgående stöd (typ 25 mm). För att krångla till det lite så tänker jag att bordet ska bestå av 2 löstagbara skivor som vara 1000 mm lång x 750 mm bred för att tillsammans bli 2000 mm lång x 750 mm bred. Bänkarna bygger tillsammans nästan 1000 m bredd så sängen kommer bli tillräckligt bred.

Vikten spelar väldigt stor roll, den får helt enkelt inte väga mycket. En solid MDF-skiva på 16-20 mm hade fungerat bortsett då att från att det hade vägt för mycket. Jag vill heller inte krångla till det för mycket utan det ska gärna gå rätt fort att bygga.

Jag har tänkt lite att man kanske kan göra en sandwitch-konstruktion av skal av 4 mm plywood och kärna av EPS-skum som man limmar ihop, Kanske blir lite väl tjockt. Skulle det fungera annars? Men då får man på något sätt sätta in något fästelement för bordsbenen. En ram av aluminium hade kanske vart optimalt men då behöver jag svetsa vilket jag helst undviker.

Vad har ni för ideer? Vilket material, konstruktion?

2) har ni ideér på teleskopsbordsben som inte kostar skjortan? höjd kanske 700mm och sen ner till 450mm.
De kanske får vara helt avtagbara men om man hade ju gynnats av lite verikala stöd.

Kolfiber är både lätt och styvt. Kostnaden kan vara en nackdel.
Jag skulle annars satsa på något material med honeycomb-struktur.
Liknande

Ja exakt! Men vart köper man en sån skiva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.