34 915 läst ·
167 svar
35k läst
167 svar
Lätt att själv trissa upp buden hos Hemverket
Fast jag tror inte det är medelsvensson som drabbas hårdast, tvärtom. Med nya amorteringskrav så kommer priserna på dyra objekt sjunka, vilket gagnar de flesta. Eftersom de flesta köp- och säljaffärer sker på samma marknad så är det tvärtom om en fördel med sjunkande priser, det blir lägre reavinstskatt, lägre lagfartspriser och billigare pantbrev. Du säljer visserligen billigare men köper också billigare.A Andy78 skrev:Tror bostadsmarknaden är förstörd för medelsvensson en lång tid framöver, det kommer inte bli bättre, dom som köpt senaste åren kommer inte flytta om de inte kan sälja för vad de köpte för.
Tror och att vi kommer se en mängd fastighetsmäklare till arbetsmarknadens förfogande.
Intresset för mäklarutbildningen kommer också dala när det visar sig att man inte längre kan tälja guld med kniv.
De som främst drabbas är de som köpt svindyra boenden när marknaden peakade (våren 17) och som inte klarar stigande räntor. Även de som köpt nybyggda lägenheter i storstäder i rent spekulationssyfte kan förlora en slant.
Det tråkiga är väl snarast att ingen tar tag i de inlåsningseffekter som finns idag och som skapar en besvärlig marknad för unga och andra förstagångsköpare. T ex reavinstbeskattningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nog kommer marknaden påverkas, men det finns fortfarande många familjer som växer, folk som vill flytta ihop, folk som vill flytta isär och familjer som krymper. Jag tror marknaden ganska snabbt kommer stabiliseras, men på vilken nivå är mer osäkert.
Lockpriser må vara avskydda (jag själv är ingen stor fantast av dem), men på något sätt får man ett hum om vad andra är beredda att betala. Bjuder jag mot 3-4 andra så vet jag om jag vinner affären att jag hamnat någorlunda rätt eftersom andra var beredda att betala motsvarande. Bjuder jag själv kommer jag alltid fundera över om jag inte kunde köpt billigare.
För många år sen flyttade en arbetskamrat från Stockholm till en mindre ort långt från Stockholm. De skulle bosätta sig där med familjen, men kunde inte stan. Två hus var intressanta av alla de tittade på. Ett var ingen annan intresserad av och ett var flera intresserade av. De köpte det senare för att de kände att det nog var lättare att sälja om de inte ville bo kvar. Jag tror att folk fungerar så generellt.
Lockpriser må vara avskydda (jag själv är ingen stor fantast av dem), men på något sätt får man ett hum om vad andra är beredda att betala. Bjuder jag mot 3-4 andra så vet jag om jag vinner affären att jag hamnat någorlunda rätt eftersom andra var beredda att betala motsvarande. Bjuder jag själv kommer jag alltid fundera över om jag inte kunde köpt billigare.
För många år sen flyttade en arbetskamrat från Stockholm till en mindre ort långt från Stockholm. De skulle bosätta sig där med familjen, men kunde inte stan. Två hus var intressanta av alla de tittade på. Ett var ingen annan intresserad av och ett var flera intresserade av. De köpte det senare för att de kände att det nog var lättare att sälja om de inte ville bo kvar. Jag tror att folk fungerar så generellt.
Med spekulationsköp av bostäder (läs: bostadsrätter) så har det väl varit, fram till ett tag sedan, främst vanligt inom nyproducerade bostadsrätter. Då har det inte varit fråga om bostäder där folk inte vill bo, alltså inte "sämre", utan där faktiskt många har velat bo. Därav spekulationsköp. Köparen kunde teckna sig för en eller flera bostadsrätter för att, när byggnaden var färdigbyggd, sälja tämligen omgående till en ganska bra vinst, just på grund av högt tryck på marknaden och även då det individuella objektet.H hempularen skrev:Det som ökar utbudet, är olika spekulationsägda bostäder. alltså bostäder som folk köpt i syfte att hyra ut, och vänta på värdeökningar. Den kategorin säljer i högre utsträckning, lite i panik. Det är ofta bostäder som på olika sätt är "sämre", bostäder som kunde kännas som ett klipp när spekulanten köpte. Dvs. bostäder som i någon mån ratades av folk som hade för avsikt att själv bo där. Att dessa nu kommer ut på marknaden i hög takt ger en synbarlig sänkning av priserna. Köparna som själv vill bo där är lika måttligt intresserade som när spekulanten köpte.
Hyresrätter (eller enstaka bostäder för uthyrning) borde ju fortsatt ha en bra marknad nu när marknaden svalnar. Sen är det ju självklart beroende av ägarens finansiering och betalningsförmåga osv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Spekulationsköp har funnits både av modellen att man bokar och sen säljer direkt när lägenheten är klar och av typen köp och hyr ut med vinst varje månad samt prisstegringar. Båda dessa sorter känner viss panik nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Jo, även spekulanter som köpt nyproduktion, har i någon mening köpt ”mindre attraktiva” bostäder. Det skulle inte gått att få hela projektet sålt till den önskade prisnivån om det inte vore för spekulationsköparna.
Fast där ligger intre problemet i att lägenheterna är ”sämre” utan i affärsupplägget. Du förväntas binda dig för ett köp idag, men får leverans om typ två år. För en normal köpare ör det ett problem, det innebär en stor risk, ingen vet om det ens går att få lån till den nivån när det är dags att slutbetala. Här kommer spekulationsköparna in, de hjälper till att fördela risken, och har troligen i många fall gjort projekt möjliga, utan spekulationsköparna hade det inte gått att få ut så höga priser för nyproduktion, och många projekt hade troligen inte kunnat bli av utan det riskkapitalet.
Fast där ligger intre problemet i att lägenheterna är ”sämre” utan i affärsupplägget. Du förväntas binda dig för ett köp idag, men får leverans om typ två år. För en normal köpare ör det ett problem, det innebär en stor risk, ingen vet om det ens går att få lån till den nivån när det är dags att slutbetala. Här kommer spekulationsköparna in, de hjälper till att fördela risken, och har troligen i många fall gjort projekt möjliga, utan spekulationsköparna hade det inte gått att få ut så höga priser för nyproduktion, och många projekt hade troligen inte kunnat bli av utan det riskkapitalet.
Tyvärr blir det inte så. När varje objekt måste visas fem, sex gånger så kommer naturligtvis mäklarna ta betalt för det också. Man ska inte koppla ihop mäklarna med bostadsmarknaden, en mäklare är en säljare som säljer sin mäklartjänst.Nötegårdsgubben skrev:
Hur menar, du att spekulationsköparna hjälper till att fördela risken?H hempularen skrev:Jo, även spekulanter som köpt nyproduktion, har i någon mening köpt ”mindre attraktiva” bostäder. Det skulle inte gått att få hela projektet sålt till den önskade prisnivån om det inte vore för spekulationsköparna.
De betalar ju inte mer för bostäderna än vad som är sattt i den ursprungliga prislistan för projektet.
När lägenheten sedan säljs på ritning innan det ens är färdigbyggt är inget byggherren får ta del av, vinsten går rakt ned i köpare #1 ficka.
Wallenstam fattar galoppen och bygger hyresrätter istället.
Det går förstås att bygga säljbara borätter även idag, men då gäller det att bygga det som marknaden efterfrågar, nämligen billigare och mindre lägenheter. Ett strategiskt feltänk som har funnits under flera år är att bygga stora, dyra lägenheter i 10-15-miljonersklassen. Efter 1 mars kommer inte speciellt många ha råd med dessa, och om man har så mycket pengar över så finns förstås andra, betydligt mer attraktiva objekt att välja på. Äldre lägenheter i a-lägen med låga avgifter och riktigt bra ekonomi i föreningen, stora villor i attraktiva områden osv.
https://www.di.se/nyheter/wallenstam-ombildar-ytterligare-bostadsratter-till-hyresratter/
Det går förstås att bygga säljbara borätter även idag, men då gäller det att bygga det som marknaden efterfrågar, nämligen billigare och mindre lägenheter. Ett strategiskt feltänk som har funnits under flera år är att bygga stora, dyra lägenheter i 10-15-miljonersklassen. Efter 1 mars kommer inte speciellt många ha råd med dessa, och om man har så mycket pengar över så finns förstås andra, betydligt mer attraktiva objekt att välja på. Äldre lägenheter i a-lägen med låga avgifter och riktigt bra ekonomi i föreningen, stora villor i attraktiva områden osv.
https://www.di.se/nyheter/wallenstam-ombildar-ytterligare-bostadsratter-till-hyresratter/
Att binda flera miljoner i flera år är det inte jättemånga som har möjlighet till. Så den som gör det är tekniskt sett en riskkapitalist som hjälper till att finansiera ett projekt.A Andy78 skrev:
Sen är det ingen naturlag att det blir en vinst rakt ner i någons ficka. Därav risken.
Att hålla visningar ingår i deras grundarvode, de håller visningar tills objektet är sålt.Ymer skrev:
Jag var lite otydlig ser jag. Jag menar att om de ska visa varje objekt fler gånger så kommer de ta betalt för det också, dvs höja grundarvodet. Det är nog få mäklare som gör något utan att ta betalt.A Andy78 skrev:
Ja nu bygger dom dyra hyresrätter istället, vet inte om det hjälper dom som inte kan låna till en lägenhet.J jocke31 skrev:Wallenstam fattar galoppen och bygger hyresrätter istället.
[länk]
I området vi bor i är ungefär var tredje hus hyresrätter, vi betalar 7500:- för vår bostadsrätt (inkl hyra, lån, bredband/tv), motsvarande hyresrätt i huset bredvid ligger på 11500:-, dessutom med lägre standard.
Dom slipper iofs betala reavinstskatt.
I långa loppet blir det förstås billigare att bo i en borätt. Men det kräver också pengar till kontantinsats och att man får lån. En billig etta i Stockholm kostar åtminstone en miljon dvs en insats på 150K. Det är inte alla som kan få ihop de pengarna, tyvärr.dd88 skrev:
Ja nu bygger dom dyra hyresrätter istället, vet inte om det hjälper dom som inte kan låna till en lägenhet.
I området vi bor i är ungefär var tredje hus hyresrätter, vi betalar 7500:- för vår bostadsrätt (inkl hyra, lån, bredband/tv), motsvarande hyresrätt i huset bredvid ligger på 11500:-, dessutom med lägre standard.
Dom slipper iofs betala reavinstskatt.
Gällande standard så har just Wallenstam mycket bra standard i sina lägenheter, parkettgolv, helkaklade badrum osv. Har tidigare bott i 2 jättefina hyresrätter hos denna värd och tycker de är en utmärkt hyresvärd, med välskötta och fina fastigheter.