J jocke31 skrev:
Det kan man fråga sig. Människor agerar som sagt dessvärre inte rationellt. Många verkar tro att de har råd med ett objekt för 6 995 000 kr, däremot inte 7 000 000. Att objektet sedan säljs för 8,8 Mkr verkar spela mindre roll. Lockpriser fungerar uppenbarligen, det är gissningsvis därför de finns även om få (om någon) verkar gilla dem.
Eller så kan det vara så att många börjar nå sin gräns för vad de har råd att betala.

harry73
L Leifur skrev:
att ett flertal mäklare uppmanat till rena olagligheter
Vilken lag förbjuder lockpriser?

harry73 harry73 skrev:
Varför inte sätta ett pris som man är villig att sälja för?

harry73
Sätter man ett pris som budstart behöver det inte vara ett pris säljaren vill acceptera, men är det ett pris för att få igång budgivning.

Men visa mig lagen som förbjudet lockpriser

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sätter man ett pris som budstart behöver det inte vara ett pris säljaren vill acceptera, men är det ett pris för att få igång budgivning.

Men om man vill ha 500k mer än utsatt pris, är det inte bättre att sätta ett utgångspris i närheten av det man vill ha isstället för att ha folk på visning som inte har råd att betala det man vill ha för objektet, framförallt slösa med sin egna och andra människors tid?

harry73 harry73 skrev:

Så här säger fastighetsmäklarinspektionen :

Enligt 5 § marknadsföringslagen (2008:486) ska marknadsföring stämma överens med god marknadsföringssed. I kravet på god marknadsföringssed ligger bland annat ett krav på vederhäftighet (prop. 2007/08:115 s. 144). I förarbetena till fastighetsmäklarlagen (prop. 2010/11:15 s. 33) anges att vilseledande prisupplysningar vid marknadsföringen av bostäder strider mot marknadsföringslagen.

http://www.fmi.se/12349?pdf

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tack :)

harry73 harry73 skrev:
Nu är jag ju inte speciellt beläst, men enligt etablerade media så är dom det, t.ex. framgår det i denna artikel.

Vill man läsa mer kan man ju fördjupa sig i Fastighetsmäklarlagen och dess proposition. Även Marknadsföringslagen lär ju vara tillämplig.

@useless hann visst före mig och dessutom med ett mer precist svar.

A Andy78 skrev:
Men om man vill ha 500k mer än utsatt pris, är det inte bättre att sätta ett utgångspris i närheten av det man vill ha isstället för att ha folk på visning som inte har råd att betala det man vill ha för objektet, framförallt slösa med sin egna och andra människors tid?
Det kan man tycka. Men alla har blivit så vana vid att utgångspriset bara är ett lockpris och alla verkar vara med på att det ändå är ett fantasipris som objektet inte kommer säljas för så marknaden verkar ha accepterat detta beteende.

Och när marknaden accepterat ett beteende så är det inte längre slöseri med någons tid. Detta då jag som köpare vet att ett pris på t ex 8 Mkr betyder att jag måste vara beredd att lägga kanske 9, eller mer. Alla vet att man måste ha råd med åtminstone 10-15% över det som står i annonsen för att ha en chans.

Men - det här har ju ändrat sig rejält under hösten, nu lägger nästan ingen bud på utgångspriset utan långt under. Och ofta säljs objekt också under utgångspriset numera.

Marknaden har accepterat det pga att man inte har något val, så länge länge tillgången på pengar är god så betalar man, men läget har ändrats iom att de flesta köpen görs med hjälp av lån.

Att det tenderar att gå upp är ju en sak. Men att sätta ett pris dom man inte accepterar är helt klart vilseförande marknadsföring. Det gäller ju inte ens om det saknas intresse.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
harry73
Man skulle lösa det genom att skriva budstart iställer för ...eller bud. Då blir det tydligare att det inte behöver vara acceptpris

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man skulle lösa det genom att skriva budstart iställer för ...eller bud. Då blir det tydligare att det inte behöver vara acceptpris
Varför inte sälja för priset man satt ut sitt objekt för?
Att man kan bjuda högre om man vill behöver ju knappast nämnas tror inte det undgår någon att det är möjligt.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Jag har hela tiden tyckt det var roligt med regeringens tafatta försök att hindra prisexplosionen på bostäder genom att göra lånen dyrare, när lockpriser, falskbud, och korrupta mäklare hela tiden varit mycket större problem än billiga lån.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Lockpriser, falskbud och korrupta mäklare är ju redan förbjudet, så det finns inte så mycket regeringen kan göra där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.