H hempularen skrev:
r att alltför få är villiga att betala listpriset. Om spekulationsköparna inte finns, så skulle nyproduktionen inte kunna ta ut så höga priser. I många fall skulle säkert bostäderna ändå byggas med lägre pris, då skadar spekulationsköparna marknaden genom att hålla prisnivån hög.
När en bostadsrätt köpts på spekulation tror jag inte att det generellt har varit för att listpriset varit för högt. Tvärtom tror jag det har bedömts som om bostaden haft ett underpris eller att den väldigt snart (i princip direkt efter tillträde) kommer att betinga ett större värde. Och så har det ju varit men inte nu längre.

H hempularen skrev:
Men spekulationsköparen kommer in i bilden framförallt för att alltför få är villiga att betala listpriset. Om spekulationsköparna inte finns, så skulle nyproduktionen inte kunna ta ut så höga priser. I många fall skulle säkert bostäderna ändå byggas med lägre pris, då skadar spekulationsköparna marknaden genom att hålla prisnivån hög.

Men många projekt skulle misslyckas, och avbrytas om inte spekulationsköparna var där och betalade listpriset.

I de fallen kan man se spekulationsköparen som en riskkapitalist, som investerar i byggproduktion. Jag misstänker att relativt många privatpersoner som håller på med det här, inte har gjort en ordentlig riskanalys. OM risken i förhållande till avkastning var rätt balanserad, så skulle andra professionella investerare ha finansierat projekten.

Spekulationsköparna skadar ju marknaden genom att deras försäljningar leder till högre priser som i sin tur ökar skuldbördan bland köparna.
Du har helt rätt att det är många privatperson som köpt och sålt på ritning i ren spekulation utan riskanalys.
Många har svårt att sälja nu med vinst eller ens för inköpspris pga det finns osålda bostäder att boka i projekten.
Hårdast kommer det drabba dem som inte kan betala när det är dags för tillträde, kan man betala så är det vanligt att bostaden hyrs ut i andra hand utan tillstånd, oftast en bra förtjänst då det finansierar hela bostadens kostnader.
Inte helt ovanligt att det även ger en liten skattefri vinst varje månad rakt ned i fickan.

H Huruvida skrev:
När en bostadsrätt köpts på spekulation tror jag inte att det generellt har varit för att listpriset varit för högt. Tvärtom tror jag det har bedömts som om bostaden haft ett underpris eller att den väldigt snart (i princip direkt efter tillträde) kommer att betinga ett större värde. Och så har det ju varit men inte nu längre.
Jo priset kanske är rätt eller till och med lågt för den färdiga bostaden. Men projekten är beroende av att folk tecknar sig ca 2 år innan huset är byggt. Många normala privatköpare är inte villiga att ta risken att binda sig idag, och få leverans om två år, när kanske priserna gått ned, så att det inte går att få lån.

Dvs. listpriset är ofta för högt i förhållande till marknadens värdering av byggprojektet, om det nu inte vore för riskvilliga spekulationsköpare.

En annan risk som jag inte kände till förrän för några veckor sedan. Är att flera av de stora projekten kräver en handpenning på 10% vilket i många fall blir bortåt en miljon, direkt vid tecknande. Om projektet inte blir av, och projektbolaget går i KK, så är handpenningen förlorad, det finns ingen som helst säkerhet för den. Utan privatpersoner förväntas investera bortåt en miljon i ett bolag som inte överlever om inte projektat blir i princip fulltecknat. Flera av projektbolagen löser det genom att "låna ut" handpenningen utan krav på säkerhet till spekulanterna.

OM bolaget går i kk, så kommer skulden att krävas in från spekulanten, men ingen lägenhet kommer att levereras. Undrar hur många som luras in i affärerna utan att begripa vilken risk de tar.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vår bank (SBAB) har faktiskt varit förvånansvärt tillmötesgående. De ringde upp mig (oombedda) häromveckan och justerade upp vårt lånelöfte där de dessutom tog hänsyn till en bonusdel jag har på min lön utöver grundlönen, något de tidigare sagt varit omöjligt.

Dessutom godkänner de såväl handpennings- som ev överbryggningslån och ställer inte heller krav på att vi sålt vårt nuvarande boende innan vi köper nytt. Det enda kravet de har är att det ska finnas ett påskrivet säljavtal på vår lägenhet senast två veckor innan tillträde till nytt boende, vilket förstås är fullt rimligt. Då har vi iofs ett bra och förhoppningsvis ganska lättsålt objekt, åtminstone om vi har rimliga prisförväntningar. Vi räknar kallt med ett pris ca 10% lägre än vad våra grannar sålt för under hösten.

Men för att denna ekvation ska fungera så bygger det alltså på att även säljaren har rimliga prisförväntningar på sitt objekt. Några rekordpriser är förstås inte relevanta på dagens marknad.
Det går ju alltid att föra en dialog om man har en sund ekonomi. Och inser vad som hänt med priserna.
Även jag har ett av de bättre objekten i kategorin i området. Men jag ser ju hur marknaden ser ut. 10% ner från hösten tror jag skulle vara en framgång.

Det som man ser nu är det klassiska som händer vid ras (för lägenheter). Objekt på nedre botten är extremt svårsålda. Orenoverade objekt likaså. Även de "murrigt" renoverade objekten blir osålda. Samt även de objekt med charmiga utsikter som parkeringsytor eller insyn
Det som räknas är. Högt läge, hiss, modern standard och neutrala inredningsvaval (som nya ägaren själv kan piffa till). Samt en förening med god ekonomi (Och i Sthlm verkar åtminstonde hälften av de jag tittat på ligga illa till vid en ränteuppgång)
Precis som vid tidigare nedgångar

dd88 dd88 skrev:
Ja nu bygger dom dyra hyresrätter istället, vet inte om det hjälper dom som inte kan låna till en lägenhet.

I området vi bor i är ungefär var tredje hus hyresrätter, vi betalar 7500:- för vår bostadsrätt (inkl hyra, lån, bredband/tv), motsvarande hyresrätt i huset bredvid ligger på 11500:-, dessutom med lägre standard.

Dom slipper iofs betala reavinstskatt.
Problemet med hyresrätter är att de flesta som väljer att bo så har lägre inkomomster.
Därför finns det ytterligare en begränsning i efterfrågan av just dyra hyresrätter.

Det finns fall i Hammarby sjöstad där hyresrätter av låg standard kostar 14.000 i månaden för en trea. Där en Bostadsrätt med betydligt högre standard haft en avgift på 4000.

H hempularen skrev:
Men spekulationsköparen kommer in i bilden framförallt för att alltför få är villiga att betala listpriset. Om spekulationsköparna inte finns, så skulle nyproduktionen inte kunna ta ut så höga priser. I många fall skulle säkert bostäderna ändå byggas med lägre pris, då skadar spekulationsköparna marknaden genom att hålla prisnivån hög.

Men många projekt skulle misslyckas, och avbrytas om inte spekulationsköparna var där och betalade listpriset.

I de fallen kan man se spekulationsköparen som en riskkapitalist, som investerar i byggproduktion. Jag misstänker att relativt många privatpersoner som håller på med det här, inte har gjort en ordentlig riskanalys. OM risken i förhållande till avkastning var rätt balanserad, så skulle andra professionella investerare ha finansierat projekten.
Precis. Det är som regel relativt få människor som vill ta den ekonomiska risken att förbinda sig att köpa något fär X antal miljoner flera år framåt i tiden.
De flesta som vill byta boende ser väl snarare en tidshorisont på 3-4 år från beslut att flytta till helt genomfört köp/sälj/flytt.

Problemet som du berört är att många har sett ett utrymme i hus/bostadsrätt att ta den ekonomiska risken att köpa nyproduktion. I vissa fall även att belåna och ha två bostäder för att kunna hyra ut.
Detta skapar den risk som just spekulationsköpen för ej eget boende skapat på andra marknader.

Undrar hur det blir för dem som köpt i "vanliga" områden de senaste 2 åren, i sthlm om man får igen pengarna.

A Andy78 skrev:
Undrar hur det blir för dem som köpt i "vanliga" områden de senaste 2 åren, i sthlm om man får igen pengarna.
Här är mina teorier om detta - men det är förstås bara teorier.

Om man köpt år 2015, gissningsvis ja. Om man köpt för normalt pris utan att vara med i hysterisk budgivning under 2016, möjligen.

Om man köpt under första delen av 2017 och har fightats hårt i en budgivning - troligen inte, nej.

J jocke31 skrev:
Här är mina teorier om detta - men det är förstås bara teorier.

Om man köpt år 2015, gissningsvis ja. Om man köpt för normalt pris utan att vara med i hysterisk budgivning under 2016, möjligen.

Om man köpt under första delen av 2017 och har fightats hårt i en budgivning - troligen inte, nej.
Statistiken säger ju att snittet är nere på 2015. Så det är nog de priserna man ska budgetera med när man säljer.

Och är det nyproduktion så är det ännu lägre.

Var för övrigt i Uppsala häromdagen och körde genom ett par nybyggda områden. Det är ju helt vansinnigt vilken bostadsproduktion det varit och är i den staden. Vem räknar de med ska ha råd att betala nybyggnationspriser/hyra?

Appendix Appendix skrev:
Statistiken säger ju att snittet är nere på 2015. Så det är nog de priserna man ska budgetera med när man säljer.

Och är det nyproduktion så är det ännu lägre.

Var för övrigt i Uppsala häromdagen och körde genom ett par nybyggda områden. Det är ju helt vansinnigt vilken bostadsproduktion det varit och är i den staden. Vem räknar de med ska ha råd att betala nybyggnationspriser/hyra?
Vet inte hur marknaden är i uppsala, men generellt har det varit billigare att köpa nyproduktion är motsvarande bostad på budgivning.
Men det har ju ändrats nu iomed att marknaden har svängt.

A Andy78 skrev:
Vet inte hur marknaden är i uppsala, men generellt har det varit billigare att köpa nyproduktion är motsvarande bostad på budgivning.
Men det har ju ändrats nu iomed att marknaden har svängt.
Du behöver läsa på lite. Uppsala har en bostadsmarknad i fritt fall på grund av överproduktion.

Appendix Appendix skrev:
Du behöver läsa på lite. Uppsala har en bostadsmarknad i fritt fall på grund av överproduktion.
Läsa på lite?

harry73
Fritt fall?

Har man upplevt "fritt fall" som det var 1992 - 94 så håller man nog inte med om den situationen nu.

Om det verkligen är fritt fall i Uppsala, så känner jag flera som gärna tar över en lägenhet gratis...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.