4 599 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Låter era spisar vid användning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
De olika elementen ger definitivt olika lång uppvärmningstid. Om det är mycket annan matlagning som ska göras innan ugnen behövs brukar jag sätta på över- och undervärme och då tar det nog i storleksordning 20 minuter innan det är varmt. Vilket också är ungefär den tid det tog på 80-talet om man inte använde snabbuppvärmningsläget (på de spisar som hade det).K Kanita skrev:
Hehe, så där fungerade ju ugnar redan för 50 år sen. På den ugn vi hade under slutet av 80-talet pendlade temperaturen +-25 grader.K Kanita skrev:Enligt deras text i häftet som följde med så har de en energibesparingsfunktion numera
Gissa hur den fungerar!? Jo när värmen i ugnen är uppnådd, ja i alla fall enligt displayen så slås värmen av en stund för att sen sättas på igen. Dessa från/tillslag pågår sedan så här och om jag minnns rätt så hade man 200 grader i ugnen så gick det ner till 180 och sen fram och tillbaka
Ja jag blir bara så besviken då vi trodde vi köpt hög kvalitetBirgitS skrev:
De olika elementen ger definitivt olika lång uppvärmningstid. Om det är mycket annan matlagning som ska göras innan ugnen behövs brukar jag sätta på över- och undervärme och då tar det nog i storleksordning 20 minuter innan det är varmt. Vilket också är ungefär den tid det tog på 80-talet om man inte använde snabbuppvärmningsläget (på de spisar som hade det).
Hehe, så där fungerade ju ugnar redan för 50 år sen. På den ugn vi hade under slutet av 80-talet pendlade temperaturen +-25 grader.
Har 3 års garanti kvar och får se hur länge spisen håller
Blir nog Bosch om vi behöver byta fler gånger
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Har du prövat med ett annat läge för uppvärmning av ugnen än?K Kanita skrev:
Bosch tar nog lika lång tid på sig att bli varm om man bara har över- och undervärme för det är inte ett effektivt sätt att värma upp hela ugnen.
Alla märken har sämre och bättre spisar. Bosch är ju ökända för att snåla i en del spisar så att de bara använder 2 i stället för 3 faser och då blir det dålig effekt på hällen.
Jag tror att det är olika fläktar. En som skall hålla ugnsluckan sval och en som skall hålla elektroniken sval. Men det är ju ingen tröst. Jag skulle gärna vara utan dem, men vet ingen nyare spis som är tyst.K Kanita skrev:
Det är så en ugnstermostat fungerar. Med hysteres i termostaten minskar mängden till och frånslag och den får en längre livslängd. Att det skulle ha med energibesparing att göra låter som säljarsvammel.K Kanita skrev:Enligt deras text i häftet som följde med så har de en energibesparingsfunktion numera
Gissa hur den fungerar!? Jo när värmen i ugnen är uppnådd, ja i alla fall enligt displayen så slås värmen av en stund för att sen sättas på igen. Dessa från/tillslag pågår sedan så här och om jag minnns rätt så hade man 200 grader i ugnen så gick det ner till 180 och sen fram och tillbaka
Du verkar spontant inte ha mött den mest engagerade och duktiga teknikern. Men prova om det inte går fortare att värma ugnen på grill-läget.K Kanita skrev:
Var uppmärksam i så fall. Bosch har flera spisar där de valt en sämre lösning med bara en fas till hällen. Det innebär både att du får en ojämnare belastning av faserna och inte kan använda full effekt på alla plattor samtidigt. Kanske ingen jättegrej. Men värt att veta om.K Kanita skrev:
Det är något som existerar på alla nya ugnar mig veterligen. Men vi brukar öppna luckan direkt som man är klar med ugnen, då kan man äta i köket utan att störas av fläkten, den tystnar på några minuter om man öppnar luckanK Kanita skrev:
Ang frågan om tid för uppvärmning, vi har en Gram (3 faser), den tar max 10 minuter. Alla plattor + ugn går att köra för fullt samtidigt ;-)
Redigerat:
Hej och tack för allt engagemang 😁
Om spisen behöver bytas skall jag kolla noga på olika saiter
Teknikern sade att det spelar ingen roll att man öppnar luckan, men han var mycket speciell så hans ord tror jag vad jag vill på
Vi ska testa olika uppvärmningssätt
Det här med temperatursänkning/höjning berättade teknikern om och det stod även i häftet som följde med spisen
Blir mest irriterad på att det inte stod något alls i bruksanvisningen, då hade jag sluppit räkningen på över 2.000kr
Besviken på häftet, spisen,teknikerns kundbemötande och framförallt deras kundservice som inte alls var trevlig-inte ett beklagande på att jag inte var nöjd med deras produkt
Nu avslutar jag våra trevliga meddelanden om spisen och tackar er igen för allt
Kent
Om spisen behöver bytas skall jag kolla noga på olika saiter
Teknikern sade att det spelar ingen roll att man öppnar luckan, men han var mycket speciell så hans ord tror jag vad jag vill på
Vi ska testa olika uppvärmningssätt
Det här med temperatursänkning/höjning berättade teknikern om och det stod även i häftet som följde med spisen
Blir mest irriterad på att det inte stod något alls i bruksanvisningen, då hade jag sluppit räkningen på över 2.000kr
Besviken på häftet, spisen,teknikerns kundbemötande och framförallt deras kundservice som inte alls var trevlig-inte ett beklagande på att jag inte var nöjd med deras produkt
Nu avslutar jag våra trevliga meddelanden om spisen och tackar er igen för allt
Kent
självklart skall ugnen ha rätt temperatur överallt innan man använder denK Kanita skrev:Vår Husqvarna/electrolux spis-fläkt för ett väldigt oväsen enligt mina öron
Inte enligt min frus men hennes hörsel är konstaterad sämre
Det värsta är att man måste förvärma ugnen i 25 minuter för att få en jämn värme i hela utrymmet
Deras tekniker var och kollade vår ugn då vi tyckte den bakar/tillagar ojämnt
Inget fel konstaterat på ugnen, det är helt normalt att man ska behöva förvärma 25 minuter!😳
Verkar vara fel på oss ”dumkunder” ( mina ord) som inte förstod att det var helt normalt, helt enligt deras krav och specifikationer-så inget fel på produkt konstaterat
Nu står vi med en räkning på över 2.000kr!
Någon mer som också har en spis från denna tillverkare och som tycker det är helt OK med 25 minuters förvärmning vid varje användning?
inget som helst konstigt att förvärma den tid som behövs
det gör man tom på restaurangugnar för 100tkr inte bara billigt komsumentskit
Tycker du att 25 minuters förvärmning är helt ok? Alltså inte tro på spisens display att inställd temperatur är uppnådd?returen skrev:
Varför står det att man bör undvika förvärmning i produktens handbok?
absolut endast fördelar vilket tillverkaren förutsätter att alla som bakar vetK Kanita skrev:
Om någon skriver , säger, uttrycker sig att förvärmning skall undvikas beror detta på att de är greenwashade muppar som vet att EU direktivet bestrids genom en obetydlig energiökning
självklart behöver man inte förvärma för torkning av nypon och skorpor
Kan bara konstatera att vi ser olika på saker och tingreturen skrev:
absolut endast fördelar vilket tillverkaren förutsätter att alla som bakar vet
Om någon skriver , säger, uttrycker sig att förvärmning skall undvikas beror detta på att de är greenwashade muppar som vet att EU direktivet bestrids genom en obetydlig energiökning
självklart behöver man inte förvärma för torkning av nypon och skorpor
Tror inte alla som bakar vet att 25 minuters förvärmning behövs
Obetydlig energiökning??
du har ju själv upptäckt att förvärmning är viktigt för resultatetK Kanita skrev:
tom restaurangugnar har den funktionen inget konstigt alls
är man van i köket och tycker om att lyckas så är förvärmningen en framgångsfaktor
det gäller ju batteribilar oxå
ingenting är gratis
Stod det i manualen att man måste vänta i 25 minuter? Om det inte gjorde det så kan ni nog tvista den räkningen. Men frågan är om det är värt besväret, det är rätt låg timpenning på att få rätt i såna här fall.K Kanita skrev:Vår Husqvarna/electrolux spis-fläkt för ett väldigt oväsen enligt mina öron
Inte enligt min frus men hennes hörsel är konstaterad sämre
Det värsta är att man måste förvärma ugnen i 25 minuter för att få en jämn värme i hela utrymmet
Deras tekniker var och kollade vår ugn då vi tyckte den bakar/tillagar ojämnt
Inget fel konstaterat på ugnen, det är helt normalt att man ska behöva förvärma 25 minuter!😳
Verkar vara fel på oss ”dumkunder” ( mina ord) som inte förstod att det var helt normalt, helt enligt deras krav och specifikationer-så inget fel på produkt konstaterat
Nu står vi med en räkning på över 2.000kr!
Någon mer som också har en spis från denna tillverkare och som tycker det är helt OK med 25 minuters förvärmning vid varje användning?
Hej
Nej det står ingenstans
Teknikern mätte i ugnen när han var här och det tog nästan 25 minuter exakt - helt ok enligt honom
Så vad vi som konsumenter måste förstå är att när displayen visar uppnådd temperatur och det plingar till så är det endast i den högra inre hörnan som det är så varmt🤔
Bifogar en bild från bruksanvisningen
Electrolux/Husqvarnas kundtjänst och jag har ännu inte nått varandra
Nej det står ingenstans
Teknikern mätte i ugnen när han var här och det tog nästan 25 minuter exakt - helt ok enligt honom
Så vad vi som konsumenter måste förstå är att när displayen visar uppnådd temperatur och det plingar till så är det endast i den högra inre hörnan som det är så varmt🤔
M magnu skrev:
tyvärr blev de såhär när polackerna ändrade motalas konstruktionK Kanita skrev:Hej
Nej det står ingenstans
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden