Hej!
Är i gång med att köpa ny spis. Jag är intresserad av Electrolux eller Husqvarna induktionsspisar men har bara hört att det låter en hel del om dessa? Någon som har någon sådan spis och kan dela med sig av vad ni tycker så är det starkt uppskattat.
Har ni annars några rekommendationer? Jag är ute efter en spis som har induktion, katalys eller pyrolys rengöring, steambake.
Mvh Pontus
Är i gång med att köpa ny spis. Jag är intresserad av Electrolux eller Husqvarna induktionsspisar men har bara hört att det låter en hel del om dessa? Någon som har någon sådan spis och kan dela med sig av vad ni tycker så är det starkt uppskattat.
Har ni annars några rekommendationer? Jag är ute efter en spis som har induktion, katalys eller pyrolys rengöring, steambake.
Mvh Pontus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Välkommen till forumet!
Vi har en Husqvarna-spis sen 2017 och det som låter är väl fläkten som går när ugnen är på och ett tag efteråt för att se till att ugnsluckan håller en sval temperatur så att man inte bränner sig på den. Men även den fläkten låter ju mindre än köksfläkten på mellanläge.
Vi är väldigt nöjda med den.
Vi har en Husqvarna-spis sen 2017 och det som låter är väl fläkten som går när ugnen är på och ett tag efteråt för att se till att ugnsluckan håller en sval temperatur så att man inte bränner sig på den. Men även den fläkten låter ju mindre än köksfläkten på mellanläge.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tusen tack för välkomnandetBirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Hej!A Avemo skrev:
Tack för svar
Aj jag hoppas det går att ändå vänja sig vid den. Som du säger så verkar det vara mycket ljud från det flesta spisar. Har dock inte hört något om Bosch men där finns funktioner som inte passar mitt önskemål ändå:/:/
Bästa svaret
Det går att vänja sig vid. Mycket hellre en induktionsspis som susar än en keramikhällspis som är tyst. Jag misstänker att det är nya krav beträffande yttemperatur. Dessutom att elektroniken till induktionshällen kräver kylning.Pontus GGustafsson1 skrev:
Vår Husqvarna/electrolux spis-fläkt för ett väldigt oväsen enligt mina öron
Inte enligt min frus men hennes hörsel är konstaterad sämre
Det värsta är att man måste förvärma ugnen i 25 minuter för att få en jämn värme i hela utrymmet
Deras tekniker var och kollade vår ugn då vi tyckte den bakar/tillagar ojämnt
Inget fel konstaterat på ugnen, det är helt normalt att man ska behöva förvärma 25 minuter!😳
Verkar vara fel på oss ”dumkunder” ( mina ord) som inte förstod att det var helt normalt, helt enligt deras krav och specifikationer-så inget fel på produkt konstaterat
Nu står vi med en räkning på över 2.000kr!
Någon mer som också har en spis från denna tillverkare och som tycker det är helt OK med 25 minuters förvärmning vid varje användning?
Det värsta är att man måste förvärma ugnen i 25 minuter för att få en jämn värme i hela utrymmet
Inget fel konstaterat på ugnen, det är helt normalt att man ska behöva förvärma 25 minuter!😳
Verkar vara fel på oss ”dumkunder” ( mina ord) som inte förstod att det var helt normalt, helt enligt deras krav och specifikationer-så inget fel på produkt konstaterat
Någon mer som också har en spis från denna tillverkare och som tycker det är helt OK med 25 minuters förvärmning vid varje användning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Vi har en Husqvarna-spis från 2017 och den har en ugnsfläkt som är till för att kyla ugnsluckan så att den inte blir mer än typ 40 grader utanpå. Den fläkten låter men mindre än vad köksfläkten låter.K Kanita skrev:Vår Husqvarna/electrolux spis-fläkt för ett väldigt oväsen enligt mina öron
Vår ugn är varm på typ 10 minuter om man använder rätt läge (grill + varmluftsugnsfläkten tror jag det är).
Du kan prata med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument om det anses vara en acceptabel tid.
Alla spisar från Husqvarna / Electrolux är inte lika i det avseendet. Jag har inte tagit tid. Men riktigt 25 minuter tror jag inte att min spis behöver. Till vilken temperatur värmer du då? Och på vilket läge?K Kanita skrev:
Vi har en Electrolux EKI6692SOW , 3-4 år gammal. Om man använt ugnen dånar kylfläkten tills man ätit klart ungefär. Mycket störig.
Kylfläkten till hällen är ganska lågmäld, den hörs men stör inte.
/Höghus
Kylfläkten till hällen är ganska lågmäld, den hörs men stör inte.
/Höghus
Min käresta har en ugn väldigt lik den jag har själv från Electrolux, utseende mässigt helt lika förutom displayen, min har fler finesser.Höghus skrev:
Hennes låter som du beskriver tills man ätit klart, min låter inte alls och blåser ingen varmluft, den verkar inte ha nån kylfläkt.
EKC6051BO 11år gammal.
Hällen har inte heller nån fläkt, ingen som hörs iaf.
200 grader och det var nog över och undervärmeA Avemo skrev:
Det tog nästan exakt på sekunden 25 minuter då deras tekniker mätte
Om jag känt till det långa ”fläktdånet” hade jag aldrig köpt Husqvarna
Ok tack tänker göra det på måndagBirgitS skrev:
Vi har en Husqvarna-spis från 2017 och den har en ugnsfläkt som är till för att kyla ugnsluckan så att den inte blir mer än typ 40 grader utanpå. Den fläkten låter men mindre än vad köksfläkten låter.
Vår ugn är varm på typ 10 minuter om man använder rätt läge (grill + varmluftsugnsfläkten tror jag det är).
Du kan prata med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument om det anses vara en acceptabel tid.
Det låter ju ganska länge. Prova om det går snabbare med grillelementet. Det gör det i alla fall på min spis.K Kanita skrev:
Jag tycker att fläktbrus är något som successivt ökat på spisar under ett antal år. Jag gissar att det har att göra med en strävan att få de yttre ytorna kallare.
Visst vi kan vi prova med annat uppvärmningssätt det är ju en idéA Avemo skrev:
Fläkten skall också hålla den känsliga tekniken sval som finns på induktionsspisarna enligt teknikern som tyckte att vår fläkt lät normalt (förstås)
Enligt deras text i häftet som följde med så har de en energibesparingsfunktion numera
Gissa hur den fungerar!? Jo när värmen i ugnen är uppnådd, ja i alla fall enligt displayen så slås värmen av en stund för att sen sättas på igen. Dessa från/tillslag pågår sedan så här och om jag minnns rätt så hade man 200 grader i ugnen så gick det ner till 180 och sen fram och tillbaka
Att man skall behöva förvärma ugnen i 25 minuter är tydligen enligt Husqvarna/Electrolux helt normalt och då kan jag undra om dessa förvärmningar vid varje uppstart är medräknade då spisen energideklarerades