Hej!
Jag har dragit upp ett 110 mm rör (slätände, ingen muff) genom golv som jag vill ansluta en wc till. Toaletten är från Burlington och jag har tänkt ansluta den med en P-stos i porslin med diameter 101 mm. Avloppsröret sticker upp ca 4 cm från golv. Porslinsröret som ska ner i PP-röret kommer att gå ner under golvnivå vilket gör att jag inte kan använda en sån där golvanslutningsstos och trycka ner i röret eftersom innerdiametern smalnar av en bit ner så jag får inte ner porslinsröret tillräckligt. Istället har jag köpt en gummimanschett (Faluplast) men inser att den egentligen är gjord för att krängas över muffänden på 110 mm rör. Den går på över slätänden också men blir det tillräckligt tätt?
Helst skulle jag vilja kapa PP-röret typ 1 cm över golv och trycka in ett reduktionsgummi och sen dölja det hela med en nätt porslinsring som följde med wc-stosen men jag tror inte det finns i rätt dimensioner. Behöver vara 105 mm för att gå i slätänden och kunna ta emot ett 100 mm rör men det finns bara 105-90. Får jag ner ett 101 mm rör i ett 90-gummi? Eller finns det nåt annat gummi som passar?
Jag kan inte byta PP-röret mot ett med muff för då ryker tätskiktet. Jag lutar väl åt att använda wc-manschetten 120-100/90, den borde väl täta tillräckligt? Vill gärna att det blir gjort så korrekt som möjlig utan att det blir jättefult. Kan man vira några varv silvertejp över PP-röret för att bygga ut diametern en knapp cm så att gummimanschetten passar tajtare? Mitt sista alternativ är att köpa en golvanslutningsstos och kapa porslinsröret så det inte behöver komma så långt ner i golvröret om övriga varianter inte duger. Tacksam för tips. Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.