Battha Battha skrev:
Lupiner är trevliga.
Trevliga vet jag inte om dom är men fina är dom! Men det är inte varken trevligheten eller utseendet som är problemet.

Det är den biologiska enfalden som lupinerna orsakar som inte är önskvärd i naturen.

• Fält av lupiner under en molnig himmel, med en sjö och snötäckta berg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
emmjo och 5 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Såg att Karlstad kommun bekämpade med rör som kördes ned i backen sen tror jag de använde hett vatten eller ånga för att ta död på rötterna
Stämmer. De fick dock behandla en betydligt större yta än den ytan det fanns ovanjordsdelar på. Det där med att rötterna "drar iväg" är nämligen helt sant, men de finns alltså redan på plats och skjuter upp skott när man ger sig på den centrala moderplantan. Som jag förstod det kommer de inte att prova den metoden igen, det kostade för mycket.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Jag skulle påstå att det inte alls är sant att rötterna drar iväg. De visar bara vilken utbredning de har.

S
Anna_H Anna_H skrev:
Stämmer. De fick dock behandla en betydligt större yta än den ytan det fanns ovanjordsdelar på. Det där med att rötterna "drar iväg" är nämligen helt sant, men de finns alltså redan på plats och skjuter upp skott när man ger sig på den centrala moderplantan. Som jag förstod det kommer de inte att prova den metoden igen, det kostade för mycket.
Nu vet jag inte om du pratar om det jobbet som Invaterm gjorde, men kommunen verkade nöjda. Om det skulle vara en för dyr metod så förstår jag inte varför de beställde från första början. Priset är ju egentligen det enda beställaren vet redan innan.

För att utvärdera metoden kanske.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Om man utvärderar så borde det vara för att titta på resultatet. Priset ser man på offerten.

S STB skrev:
Om man utvärderar så borde det vara för att titta på resultatet. Priset ser man på offerten.
Optimistiskt att tro att de gör jobbet på fastpris.

S
Anna_H Anna_H skrev:
Optimistiskt att tro att de gör jobbet på fastpris.
Alla arbeten som Invaterm gör är med fast pris och garanti att parksliden är död inom behandlingsområdet. Såvitt jag vet det enda bolaget med sådana villkor så jag förstår att du finner det optimistiskt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Problemet är att du sprider rester omkring dig när du klipper ner den och det räcker med mycket små mängder för att sprida växten. Det andra är att den känner av att man bråkar med den och kan då skjuta iväg rötter lång sträcka i sidled och då har man också orsakat spridning.
Vilka gubbgissningar…

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.