24 497 läst ·
53 svar
24k läst
53 svar
Låta bli att bekämpa parkslide?
Jag har provat att ställa bitar av stjälk (både med och utan topp) i ett glas med vatten för att se om de rotar sig. De vissnade efter ett tag, inte minsta spår av att de skulle göra rötter. Någon gång ska jag testa att sätta ”sticklingar” i jord istället, en del växter föredrar ju det. Bitar av rot kommer jag däremot inte experimentera med.
Avklippta ovanjordsdelar ger ingen spridning. Rötter däremot kan även i små bitar ge upphov till nya plantor. Och det är riktigt att den kan skicka iväg långa rotskott som dyker upp långt (flera meter) från den ursprungliga plantan.B bygges skrev:
Men om man håller koll på eventuella skott som kommer upp på andra ställen i närområdet, så är frekvent nerklippning av ovanjordsdelarna ett mycket effektivt sätt att ta död på en enstaka parkslideplanta. Mycket bättre än att kladda med växtgifter. Det kan ta ett par tre år innan man tröttat ut den så att den dör helt och hållet.
Har nästan dödat min. 3x så stor som din. Jag plockade ihjäl den. Plockat alla uppstick så snart de gick få tag i. Idag såg jag ett bladpar sticka upp, första i år. Området var 10 meter i diameter där det poppade upp random skott. Bara plocka vartannan dag och slänga på en torr yta.
Har svårt för att tro att det kommer upp något mer än det stället.
Jag hade skördat din helt genom rycka upp varje stam precis före första frosten. Det är inte så tungt som det låter.
Sen nästa år plocka-plocka-plocka de kommande åren tills den inte finns mer.
3-5 år tar det att plocka ihjäl. Linjärt mindre jobb.
Har svårt för att tro att det kommer upp något mer än det stället.
Jag hade skördat din helt genom rycka upp varje stam precis före första frosten. Det är inte så tungt som det låter.
Sen nästa år plocka-plocka-plocka de kommande åren tills den inte finns mer.
3-5 år tar det att plocka ihjäl. Linjärt mindre jobb.
Självbyggare
· Suomi
· 12 inlägg
Ät upp den.B Henke1993 skrev:
Parkslide (Fallopia japonica), en vacker och imponerande växt som många har i sina trädgårdar, men det är också en invasiv art som är i stort sett omöjlig att bli av med. Den är inte förbjuden enligt EU:s lista över invasiva arter, men Naturvårdsverket rekommenderar att spridningen begränsas. Minsta lilla bit på villovägar kan slå rot och när man försöker bekämpa svarar den med att sprida sig explosivt. Syns ofta längs vägar i södra Sverige där den hamnat med schaktmassor och där folk olagligen dumpat trädgårdsavfall i naturen.
Jag tänkte inte orda så mycket om parkslidens negativa sidor i detta inlägget eftersom jag skrivit om det tidigare HÄR utan mer om dess användbarhet.
Visste du till exempel att parksliden är släkt med Rabarber (Rheum rhabarbarum) som också tillhör familjen slideväxter, är ätlig och till och med mycket god.
Nej, det är ogrundad övertygelse om att glyfosat används felaktigt som är anledningen till att det har förbjudits i liten skala, men tillåts fortfarande i stor skala.B BSOD skrev:
Vad är skillnaden mellan ovan och nedan?B bygges skrev:
B bygges skrev:
Anledningen är, som jag skrev, en ogrundad övertygelse om att glyfosat används felaktigt, och att den felaktiga användningen är kraftigt negativ för många levande arter. Även skräck för cancer spelar antagligen roll.
Kemofober är inte alltid rationella.
Kemofober är inte alltid rationella.
Lupiner tar kål på den växtlighet som behövs för att ett stort antal insektsarter (bin, humlor fjärilar m.m.), och därmed ekosystemet ska fungera.Battha skrev:
Så lupiner är inte speciellt "trevliga". De är snarare en katastrof för Sverige, eftersom de breder ut sig och tar över.