Hej,

Precis köpt hus där vi vill måla om alla vägar enhetlig. Vissa väggar är mer släta än andra men sen finns det dessa vägar (se bifogade bilder), är dessa tapeter som kan dras bort för att sedan måla eller kan man måla direkt?

• Närbild av en vägg med vit grov tapet med fiskbensmönster som har en synlig skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit vägg med en texturerad yta med ett zigzag-mönster och en spricka som visar vad som kan vara en tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Beror på din ambitionsnivå. Klart att det går att måla på dem men det lär inte bra. Särskilt då tapeten släppt på flera håll. Försök få ner den innan målning. Enjoy

• Gilla
Buskul
  • Laddar…
Vill göra det så snyggt som möjligt, vad är bäst att göra i detta fallet? Bredspackla hela ytan?

Cheesen
B Buskul skrev:
Vill göra det så snyggt som möjligt, vad är bäst att göra i detta fallet? Bredspackla hela ytan?
Riv allt som är loss först. Sedan får man fundera på vad som är bäst. Det kan vara renoveringsgips som blir billigast och bäst. Men det vet man som inte innan man rivit ned det lösa.

• Gilla
Buskul
  • Laddar…
Blir inte buskul men du åker nog på att ta bort dom, jag skulle ånga ner dom. Sedan bredspackla, väggslipa, spackla lite igen o igen om det behövs. Slipa. Slutligen, när du är nöjd, lägga på målarväv och sedan måla 3-4 lager färg. 1-2 ggr grund och minst 2 ggr med slutlig kulör, beroende på färgfabrikat (väljer du lyxiga Farrow & Ball som är svindyr så krävs nog 3 strykningar för att det ska gå bra, så var det för mig i alla fall)

• Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Riv allt som är loss först. Sedan får man fundera på vad som är bäst. Det kan vara renoveringsgips som blir billigast och bäst. Men det vet man som inte innan man rivit ned det lösa.
Absolut, blir nog att ånga ner allt först och sedan se över skicket där bak.

K krambriw skrev:
Blir inte buskul men du åker nog på att ta bort dom, jag skulle ånga ner dom. Sedan bredspackla, väggslipa, spackla lite igen o igen om det behövs. Slipa. Slutligen, när du är nöjd, lägga på målarväv och sedan måla 3-4 lager färg. 1-2 ggr grund och minst 2 ggr med slutlig kulör, beroende på färgfabrikat (väljer du lyxiga Farrow & Ball som är svindyr så krävs nog 3 strykningar för att det ska gå bra, så var det för mig i alla fall)
Låter som att det lär bli mycket jobb för min del men känns rimligt med det du säger.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.