Halloj!

Jag har en kund med tre parallellkopplade gruppcentraler. Alla tre är inkopplade i samma kopplingsbox som har 5 plintar. Boxen matas med en 5-ledare (direkt?) från ett fasadmätarskåp ca 100 m därifrån.

Så till problemet. I en gruppcentral löser jordfelsbrytaren då och då och slutar inte med det förrän skyddsjorden kopplas ifrån (av kunden) till en stolpbelysningsanläggning. Det skumma är att den anläggningen betjänas från en annan gruppcentral.

Jag har varit där och meggat alla gruppcentraler UA (då det var torrt ute) . Jag har också kört alla JFB i Eurotestern UA. Den JFB som ”ställer till problem” löser något tidigare än de andra men är godkänd enligt installationsprovaren.

Alla JFB kommer från Malmbergs. Jag har inte öppnat mätarskåpet.

Någon här i forumet som har någon teori vad som är fel?

Uppdatering 10/12:

Uppdatering!

Fastigheten har två stycken Easee Home som föregås med varsin JFB typ A.

Det är väl för bland annat att den inbyggda elektroniskt JFB:n (B?) inte håller måttet som Elsäkerhetsverket säljstoppat modellen?

Någon som varit med om att, det på vissa håll beskrivna felet, DC-strömmar från laddboxar bländar sin egen jordfelsbrytare och ”stör” andra jordfelsbrytare så dom löser ut?

Jordfelsbrytare av märket Malmbergs, modell AUR6 In:40A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi bortser från tomtar och troll som förekommit på forumet så löser en JFB för jordfel. Det ska alltså finnas en jordfel i någon form i den del som JFBn skyddar. DC från elbilarna tillhör trollen, fast när DC kommer på tal så kan JFBer somna in och sluta lösa, alltså tvärtom mot ditt problem.

Vagabonderande strömmar kan lösa ut en JFB, även i en anläggning som inte är spänningssatt, men det kräver att det finns ett jordfel under den.

Hur styrs denna utebelysning? Jag skulle leta efter en felkoppling, något beroende mellan centralerna, främmande spänning. Även om TN-S går ihop till TN-C någonstans (före JFBerna) så ska det inte lösa en JFB.

Eftersom du inte man mäta något jordfel med en isolationsprovare så kan det även handla om EMC-filter. Mätning med en läckströmstång kanske kan ge något.

Man kan även komma en bit på vägen genom att studera "då och då" och försöka hitta faktorer som är med i spelet när JFBn löser.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
A
Har du bara isolationsmätt den fasta elinstallationen? Viktigt att man kontrollerar varje grupp så man får med alla kretsar i sin helhet.
Det kan finnas dåliga skarvsladdar och annat otyg som pluggas i sporadiskt också.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi bortser från tomtar och troll som förekommit på forumet så löser en JFB för jordfel. Det ska alltså finnas en jordfel i någon form i den del som JFBn skyddar. DC från elbilarna tillhör trollen, fast när DC kommer på tal så kan JFBer somna in och sluta lösa, alltså tvärtom mot ditt problem.

Vagabonderande strömmar kan lösa ut en JFB, även i en anläggning som inte är spänningssatt, men det kräver att det finns ett jordfel under den.

Hur styrs denna utebelysning? Jag skulle leta efter en felkoppling, något beroende mellan centralerna, främmande spänning. Även om TN-S går ihop till TN-C någonstans (före JFBerna) så ska det inte lösa en JFB.

Eftersom du inte man mäta något jordfel med en isolationsprovare så kan det även handla om EMC-filter. Mätning med en läckströmstång kanske kan ge något.

Man kan även komma en bit på vägen genom att studera "då och då" och försöka hitta faktorer som är med i spelet när JFBn löser.
Tack mäster Bo! Jag roddar vidare i detta ”skumma” problem och uppdaterar eftersom…

A avh67f skrev:
Har du bara isolationsmätt den fasta elinstallationen? Viktigt att man kontrollerar varje grupp så man får med alla kretsar i sin helhet.
Det kan finnas dåliga skarvsladdar och annat otyg som pluggas i sporadiskt också.
Alla gruppledningar isolationstestade var för sig. Tyvärr gjordes det när det hade varit torrt ute en längre tid.

Problemet kvarstår dock att ”fel” jordfelsbrytare löser (se tidigare beskrivning).

A
Hur ser hiearkin ut för dessa centraler? Matas båda separat från en punkt eller central b via central a t ex?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.