719 läst ·
27 svar
719 läst
27 svar
Lastbalanserare eller icke 2026?
Zaptec Go är ganska begränsad ihop med lastbalanserare. Det går inte att använda schemalagd laddning eller begränsad laddström ihop med lastbalanseraren. Bara ladda direkt eller efter elpris. Hur det synkar med två boxar vet jag inte, den begränsar ju båda boxarna men om den fattar att det behövs längre tid är ju frågan.
Jag hade också hoppats kunna se lite statistik på husets elanvändning via balanseraren men det går inte med zaptecs egna balanserare.
Jag hade också hoppats kunna se lite statistik på husets elanvändning via balanseraren men det går inte med zaptecs egna balanserare.
Medlem
· Södermanland
· 656 inlägg
M Mellanbarn skrev:
Det går bra att använda Perific !M Mellanbarn skrev:
För att kunna ladda på de billiga timmarna (som ofta är när jag sover) så behövs lastbalanseraren för jag vet inte på förhand om huset kommer förbruka 1-2 kW eller 6-8 kW när elen är som billigast. Är det de senare och jag har ställt laddning till att gå på 11 kW så kommer säkringen gå, men är det 1-2 kW som huset drar så kommer det gå bra. Alltså behövs lastbalanseraren för att då kan jag maxa laddningen utan oro för att skjuta några säkringar. Så jag pratar om lastbalanseraren, men den blir extra viktig för att kunna optimera min laddning när det är billig el.Bo.Siltberg skrev:
Du verkar prata om automatisk styrning av laddningen till billiga timmar på natten. Det har ingenting med lastbalanseraren att göra, såvida inte den används av styrningen. Jag pratar om lastbalanserarens uppgift att skydda mätarsäkringarna. BEhöver man inte detta skydd så behöver man inte lastbalanserare.
Tibber pulse klarar det, kostar 500-1000kr.M Mellanbarn skrev:Zaptec Go är ganska begränsad ihop med lastbalanserare. Det går inte att använda schemalagd laddning eller begränsad laddström ihop med lastbalanseraren. Bara ladda direkt eller efter elpris. Hur det synkar med två boxar vet jag inte, den begränsar ju båda boxarna men om den fattar att det behövs längre tid är ju frågan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ja, det låter definitivt som att du behöver en lastbalanserare! Men andra kanske inte behöver ta den kostnaden. Det är vad jag vill framföra. De flesta kör inte +30 mil per dag som du verkar göra.Hemingway skrev:
För att kunna ladda på de billiga timmarna (som ofta är när jag sover) så behövs lastbalanseraren för jag vet inte på förhand om huset kommer förbruka 1-2 kW eller 6-8 kW när elen är som billigast. Är det de senare och jag har ställt laddning till att gå på 11 kW så kommer säkringen gå, men är det 1-2 kW som huset drar så kommer det gå bra. Alltså behövs lastbalanseraren för att då kan jag maxa laddningen utan oro för att skjuta några säkringar. Så jag pratar om lastbalanseraren, men den blir extra viktig för att kunna optimera min laddning när det är billig el.
Jo, men nu handlade TS frågeställning om effektavgiften också, inte bara lågt elpris.Hemingway skrev:
Maxar du huvudsäkringen även om effektavgiften är som hos Ellevio 80 kr/kW.
Är det klarlagt att TS har Ellevio? Det finns flera bolag med olika effektariffer så om det är någon annan än Ellevio så kan det vara som för Vattenfalls kommande att nätterna blir fria.L Lundstroem1 skrev:
Jag kör bara 15 mil/dag, men är du bekant med Tibbers Grid Rewards? Då kan jag ibland ladda bilen till negativa priser. Klart jag vill kunna maximera laddningen då.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Då behöver du inte ladda med 11 kW utan kan gå ned till 5-6 kW och få utrymme över för annan belastning.Hemingway skrev:
Men om nu Tibber styr din lastbalanserare så måste du ju ha den för detta ändamål som egentligen inte är dess syfte. Jag trodde Tibber styrde din laddstation såsom det borde vara.
Tibber styr inte min lastbalanserare, tvärtom. Min lastbalanserare gör att Tibber bättre kan styra min laddning då jag kan ha laddaren inställd att ha 16A tillgängligt istället för en lägre inställning om säg 8A.
Säg att en period ser ut, jag kommer hem kl 18 och ska åka nästa dag 06. Ca 40 kWh ska laddas
18-24: 90 öre/kWh
00-01: 25 öre/kWh
01-02: 30 öre/kWh
02-04: 45 öre/kWh
04-06: 75 öre/kWh
06-10: 90 öre/kWh
Tibber kan då med sin smartladdning funktion räkna ut hur jag kan ladda när det är som billigast och utföra det, om jag begränsar laddaren utan lastbalansering till 8A/fas så blir det 5,5kW. Jag kan då bara få ut 5,5 kWh under den billigaste timmen eller timmarna men med en lastbalansering så kan jag ha laddaren på 16A och om huset förbrukar lite så får jag 11 kWh laddat då, om det förbrukar mycket kanske det vara blir 5,5 kWh. Här är det ju tydligt att lastbalanseraren kan hjälpa mig att optimera dynamiskt beroende på situation istället för ett fast värde som smetar ut laddning mer till dyrare timmar.
Tibbers funktion med Grid Rewards är ju samma situation fast på steroider. De använder min bil för att stabilsera nätet och kan då flytta min laddning till en ännu billigare tid om de får bättre pris på reglermarknaden än spotmarknaden. Säg att de kl.23 kan få betalt 10 öre/kWh för att någon använder el, då vill jag såklart kunna köra full sprutt, dvs 11kW till priset -10 öre/kWh än att ha satt en begränsning om 5,5 kW.
Utan lastbalansering hade jag inte vågat ställa laddaren på 16A för de riktiga kalla dagarna hade säkringar gått i så fall.
Säg att en period ser ut, jag kommer hem kl 18 och ska åka nästa dag 06. Ca 40 kWh ska laddas
18-24: 90 öre/kWh
00-01: 25 öre/kWh
01-02: 30 öre/kWh
02-04: 45 öre/kWh
04-06: 75 öre/kWh
06-10: 90 öre/kWh
Tibber kan då med sin smartladdning funktion räkna ut hur jag kan ladda när det är som billigast och utföra det, om jag begränsar laddaren utan lastbalansering till 8A/fas så blir det 5,5kW. Jag kan då bara få ut 5,5 kWh under den billigaste timmen eller timmarna men med en lastbalansering så kan jag ha laddaren på 16A och om huset förbrukar lite så får jag 11 kWh laddat då, om det förbrukar mycket kanske det vara blir 5,5 kWh. Här är det ju tydligt att lastbalanseraren kan hjälpa mig att optimera dynamiskt beroende på situation istället för ett fast värde som smetar ut laddning mer till dyrare timmar.
Tibbers funktion med Grid Rewards är ju samma situation fast på steroider. De använder min bil för att stabilsera nätet och kan då flytta min laddning till en ännu billigare tid om de får bättre pris på reglermarknaden än spotmarknaden. Säg att de kl.23 kan få betalt 10 öre/kWh för att någon använder el, då vill jag såklart kunna köra full sprutt, dvs 11kW till priset -10 öre/kWh än att ha satt en begränsning om 5,5 kW.
Utan lastbalansering hade jag inte vågat ställa laddaren på 16A för de riktiga kalla dagarna hade säkringar gått i så fall.
Antar du menar med Zaptecs egna lastbalanserare? Med min går det utmärkt då jag har skrivit min egen styrning och lastbalansering mot Zaptecs API...M Mellanbarn skrev:Zaptec Go är ganska begränsad ihop med lastbalanserare. Det går inte att använda schemalagd laddning eller begränsad laddström ihop med lastbalanseraren. Bara ladda direkt eller efter elpris. Hur det synkar med två boxar vet jag inte, den begränsar ju båda boxarna men om den fattar att det behövs längre tid är ju frågan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Icke avhängbar dörr, eller missar jag nåt?
Fönster & Dörrar -
Isolera rör i rör eller icke?
Värme allmänt -
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bärande eller icke bärande, två byggingenjörer säger olika
Byggmaterial & Byggteknik -
Träfiberskiva 13mm vara eller icke vara?
Byggmaterial & Byggteknik