Hej,
Jag har köpt en ny lägenhet och tänkte ändra planlösningen lite genom att riva väggen markerat i gult (se bild). Mäklaren sa att väggen inte är bärande och de presenterade en alternativ planlösning där de delvis rivit väggen. Jag och en kompis som är ganska duktig på ritningar osv var säkra på att väggen inte är bärande pga ritningen och att väggen kändes tunn/ihålig. Men snickaren som ska hjälpa mig ifrågasatte om den verkligen inte är bärande. Vad tror ni?
Har även mejlet BRF för att se om de har någon mer info.
Tack på förhand!
Jag har köpt en ny lägenhet och tänkte ändra planlösningen lite genom att riva väggen markerat i gult (se bild). Mäklaren sa att väggen inte är bärande och de presenterade en alternativ planlösning där de delvis rivit väggen. Jag och en kompis som är ganska duktig på ritningar osv var säkra på att väggen inte är bärande pga ritningen och att väggen kändes tunn/ihålig. Men snickaren som ska hjälpa mig ifrågasatte om den verkligen inte är bärande. Vad tror ni?
Har även mejlet BRF för att se om de har någon mer info.
Tack på förhand!
Den är med största sannolikhet inte bärande. Det ser ut att vara ett tegelhus från tidigt 1900-tal. De bärande väggarna är ytterväggarna, hjärtmuren (den tjocka väggen mellan vardagsrummet och duschrummet), väggarna runt trapphus och den vägg som är mellan ditt och grannens kök.
Men även om jag har rätt behöver du prata med föreningen - det kan bli påverkan på ventilationen - innan du kan starta.
Men även om jag har rätt behöver du prata med föreningen - det kan bli påverkan på ventilationen - innan du kan starta.
Tack för input! Det stämmer bra, huset är från 1925.1 16386 skrev:Den är med största sannolikhet inte bärande. Det ser ut att vara ett tegelhus från tidigt 1900-tal. De bärande väggarna är ytterväggarna, hjärtmuren (den tjocka väggen mellan vardagsrummet och duschrummet), väggarna runt trapphus och den vägg som är mellan ditt och grannens kök.
Men även om jag har rätt behöver du prata med föreningen - det kan bli påverkan på ventilationen - innan du kan starta.
Ventilationen är gömd under en nedsänkning i taket i köket som jag ska låta vara, med andra ord kommer vi låta väggen vara kvar just där nedsänkningen är lutar det åt.
Jag förstår. Tror du det skulle kunna vara ett problem alltså att riva en del av väggen även fast vi låter nedsänkningen i taket vara där ventilationen sitter och även lämnar väggen kvar där. Planlösningen vi kikar på nu ser du på bilden nedan. Tack igen för input!1 16386 skrev:
Prata med styrelsen och se om de kan vara till hjälp. Om de inte kan det skulle jag kontakta en ventilationsfirma som kan ge råd. Det du tänkt dig går att lösa; man ska bara veta hur man gör det rätt, så att du inte behöver rätta senare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Frånluften (imkanalen) i köket bör vara ovanför spisens originalplats, dvs. i den lägenhetsskiljande väggen. Vad är det för kanal du skriver om med nedsänkning?
Har du några bilder att visa?
Den planlösning du tänker där riskerar att medföra att det blir väldigt dålig luft i sovrummet.
Det är nog därför som mäklaren föreslår att göra ett sovrum i nuvarande matplats, där det går att ordna tilluft via fönstret/ytterväggen.
Har du några bilder att visa?
Den planlösning du tänker där riskerar att medföra att det blir väldigt dålig luft i sovrummet.
Det är nog därför som mäklaren föreslår att göra ett sovrum i nuvarande matplats, där det går att ordna tilluft via fönstret/ytterväggen.
Tack för din input! 😊BirgitS skrev:
Frånluften (imkanalen) i köket bör vara ovanför spisens originalplats, dvs. i den lägenhetsskiljande väggen. Vad är det för kanal du skriver om med nedsänkning?
Har du några bilder att visa?
Den planlösning du tänker där riskerar att medföra att det blir väldigt dålig luft i sovrummet.
Det är nog därför som mäklaren föreslår att göra ett sovrum i nuvarande matplats, där det går att ordna tilluft via fönstret/ytterväggen.
Ja det är en liten specialare de gjort, pga att de är badrum precis ovanför köket på våningen ovan om jag förstod rätt. Du ser bilder på nedsänkningen nedan.
Angående sovrummet kommer vi ha en öppen dörr jämnt samt sätta in extra ventilation i väggen mot vardagsrummet där fönster finns i anslutning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Okej, man har sänkt taket för att få plats med avloppsrören eller något sånt. Den kan förstås inte röras i så fall..
Jag rekommenderar att du får den planerade sovrumsventilationen godkänd så att den inte blir underkänd vid nästa OVK.
Jag rekommenderar att du får den planerade sovrumsventilationen godkänd så att den inte blir underkänd vid nästa OVK.
Ja, jag planerar att bara låta sänkningen vara för att göra det enkelt.BirgitS skrev:
Tack för rekommendation! Ska se till att höra med en ventilations firma angående det så det blir korrekt.
Klicka här för att svara





