Hej,

Jag har köpt en ny lägenhet och tänkte ändra planlösningen lite genom att riva väggen markerat i gult (se bild). Mäklaren sa att väggen inte är bärande och de presenterade en alternativ planlösning där de delvis rivit väggen. Jag och en kompis som är ganska duktig på ritningar osv var säkra på att väggen inte är bärande pga ritningen och att väggen kändes tunn/ihålig. Men snickaren som ska hjälpa mig ifrågasatte om den verkligen inte är bärande. Vad tror ni?
Har även mejlet BRF för att se om de har någon mer info.

Tack på förhand!
 
  • IMG_0726.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0727.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är med största sannolikhet inte bärande. Det ser ut att vara ett tegelhus från tidigt 1900-tal. De bärande väggarna är ytterväggarna, hjärtmuren (den tjocka väggen mellan vardagsrummet och duschrummet), väggarna runt trapphus och den vägg som är mellan ditt och grannens kök.

Men även om jag har rätt behöver du prata med föreningen - det kan bli påverkan på ventilationen - innan du kan starta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Den är med största sannolikhet inte bärande. Det ser ut att vara ett tegelhus från tidigt 1900-tal. De bärande väggarna är ytterväggarna, hjärtmuren (den tjocka väggen mellan vardagsrummet och duschrummet), väggarna runt trapphus och den vägg som är mellan ditt och grannens kök.

Men även om jag har rätt behöver du prata med föreningen - det kan bli påverkan på ventilationen - innan du kan starta.
Tack för input! Det stämmer bra, huset är från 1925.

Ventilationen är gömd under en nedsänkning i taket i köket som jag ska låta vara, med andra ord kommer vi låta väggen vara kvar just där nedsänkningen är lutar det åt.
 
Men det är olika regler på ventilation i ett kök jämfört med ett sovrum eller vardagsrum. Ett kök ska inte ha tilluft men ska ha frånluft. Ett sovrum ska ha tilluft men inte en frånluftsventil.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Men det är olika regler på ventilation i ett kök jämfört med ett sovrum eller vardagsrum. Ett kök ska inte ha tilluft men ska ha frånluft. Ett sovrum ska ha tilluft men inte en frånluftsventil.
Jag förstår. Tror du det skulle kunna vara ett problem alltså att riva en del av väggen även fast vi låter nedsänkningen i taket vara där ventilationen sitter och även lämnar väggen kvar där. Planlösningen vi kikar på nu ser du på bilden nedan. Tack igen för input!
 
  • IMG_0728.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prata med styrelsen och se om de kan vara till hjälp. Om de inte kan det skulle jag kontakta en ventilationsfirma som kan ge råd. Det du tänkt dig går att lösa; man ska bara veta hur man gör det rätt, så att du inte behöver rätta senare.
 
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Frånluften (imkanalen) i köket bör vara ovanför spisens originalplats, dvs. i den lägenhetsskiljande väggen. Vad är det för kanal du skriver om med nedsänkning?
Har du några bilder att visa?

Den planlösning du tänker där riskerar att medföra att det blir väldigt dålig luft i sovrummet.
Det är nog därför som mäklaren föreslår att göra ett sovrum i nuvarande matplats, där det går att ordna tilluft via fönstret/ytterväggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Frånluften (imkanalen) i köket bör vara ovanför spisens originalplats, dvs. i den lägenhetsskiljande väggen. Vad är det för kanal du skriver om med nedsänkning?
Har du några bilder att visa?

Den planlösning du tänker där riskerar att medföra att det blir väldigt dålig luft i sovrummet.
Det är nog därför som mäklaren föreslår att göra ett sovrum i nuvarande matplats, där det går att ordna tilluft via fönstret/ytterväggen.
Tack för din input! 😊

Ja det är en liten specialare de gjort, pga att de är badrum precis ovanför köket på våningen ovan om jag förstod rätt. Du ser bilder på nedsänkningen nedan.

Angående sovrummet kommer vi ha en öppen dörr jämnt samt sätta in extra ventilation i väggen mot vardagsrummet där fönster finns i anslutning.
 
  • IMG_0565.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0687.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0689.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Okej, man har sänkt taket för att få plats med avloppsrören eller något sånt. Den kan förstås inte röras i så fall..

Jag rekommenderar att du får den planerade sovrumsventilationen godkänd så att den inte blir underkänd vid nästa OVK.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, man har sänkt taket för att få plats med avloppsrören eller något sånt. Den kan förstås inte röras i så fall..

Jag rekommenderar att du får den planerade sovrumsventilationen godkänd så att den inte blir underkänd vid nästa OVK.
Ja, jag planerar att bara låta sänkningen vara för att göra det enkelt.

Tack för rekommendation! Ska se till att höra med en ventilations firma angående det så det blir korrekt.
 
BirgitS
Det kan vara bra att välja den ventilationsfirma som brukar göra OVK i föreningen.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.