Jag köpte en trafo på elbutik.se som man kan ha 20meters kabellängd på sekundärsidan.
Saken är den att trafon har 3st utgångar som man kan lasta med max 105W per utgång. Jag behöver bara använda mig av 2 utgångar med 60W per utgång, alltså totalt 120W för trafon. Kan man hoppa över en utgång och bara lasta 2st eller "vill" trafon att man ska fördela lasten på alla 3 utgångar (vilket blir lite extra problem för mig)?

Står det inget i anvisningarna gissar jag att det går bra

Jag hittar inget i bruksanvisningen men på elbutik.se står det att alla utgångar ska lastas jämt. Men o andra sidan har jag fått en trafo med märket Hytronic HT2105 men enligt elbutik.se ska dom sälja Leeway.
Två olika trafos?
Länk till bruksanvisning:
http://www.sg-as.no/product/manuals/ht2105.pdf

Men hördu var ser du att du kan belasta med 105W per utgång??
Är det t.ex. 105VA så betyder det max 105W total belastning, inte gånger 3.

riktigt maffig trafo, men oftast brukar det vara ganska hög minimilast för en 3x105 kanske 150 minimum på den, då kommer det inte fungera med dina 2x60w... annars brukar det inte vara några problem att bara köra en utgång, gör jag ofta när jag installerar...

De flesta elektroniska trafos med flera utgångar har helt enkelt ett antal parallellkopplade skruvplintar på utgången.

Enligt manualen är den ju på 35-105W.. 105W max per utgång gäller alltså bara de med högre max belasning (2150, 2210), de har också max 105W per utgång.

"Max 105VA per kopplingsgrupp gäller ALLA trafo" står det i bruksanvisningen, betyder inte det att man kan lasta varje utgång med max 105W?
Det står även på elbutik.se att man kan lasta varje utgång med max 105W.
Annars har jag blivit lurad..........

Redigerat:
Jag har då tyvärr aldrig varit med om att en maxbelastning gällt vardera utgång på en trafo.
Det står ju tydligt i översta kolumnerna att max belastning är 105W, sedan står det i den generella beskrivningen som gäller alla modeller, att max belastning per utgång är 105.

Solklart, den är specad för totalt 105w.

hempularen skrev:
Solklart, den är specad för totalt 105w.
Det som är solklart för vissa är helt nytt för andra m en som ni säger så är det totalt 105W som gäller i mitt fall. Man får lära sig nya saker hela tiden.....

Förlåt, det var inte meningen att låta spydlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.