Hej!

Vi har nyss fått hem vårt uterumspaket. Tyvärr hade tillverkaren bara "gråa" aluminiumprofiler. Detta matchar ju tyvärr inte de vita skjutdörrspartier, i samma paket.

Min fundering är om det går att måla om dessa aluminiumprofiler, med ett någorlunda hållbart resultat? Ai-tjänsterna rekommenderade 4 steg; rengöra avsedda ytor med silikonborttagare, rugga upp ytan med typ scotch beige, därefter 2-3 tunna lager premium etch primer, följt av 2-3 tunna lager sprayfärg.

Är detta dåliga råd? Jag antar att det bästa vore att ta med till billackerare... Men känns samtidigt lite väl... Overkill?

Jag hörde med återförsäljare och att måla om var ju inget de ville rekommendera, såklart, men fick inga tips utöver att prata med fackman.

Tacksam för tips från alla kunniga!

Silikonborttagare används framförallt för olackerade plaster så att man ska få bort släppmedel, men är utmärkt för att rengöra allmänt med, så inget fel där.

Slipa, korrekt

Grunda, korrekt men tre lager känns i överkant, minst sagt.

Lack, ja...

När det kommer till lack så är det viktigt att välja rätt. Antingen en 2k lack så är du klar. Alternativt en 1k med klarlack över, matt, halvmatt eller blank beroende på vad resterande detaljer har.

Jag hade valt en 2k lack för att slippa steget med klarlack men då är man begränsad till den glans som 2k lacken har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.