Det här är en ickefråga såvida inte låssmeden inte har varit tydlig. Som kund är man dessutom angelägen att få ett riktpris innan jobb. För ett sådant här enkelt jobb så borde man kunna ge exakta prisuppgifter. Allt annat är oseriöst och man bör sig söka efter en annan aktör. En seriös aktör upplyser alltid om ungefärlig kostnad innan utfört arbete. Skulle det ändå dra iväg i kostnad så anser jag att det måste motiveras och klargöras för kund allt eftersom arbetet fortskrider. När du dessutom anlitar en låssmed så har du ju någon att vända dig till vid problem och det är ju för denna servicen som du betalar lite extra för. En enkel googling ger en prisbild som är rimlig. Vill man ha det billigare så får man göra det själv.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag inte hänvisat till KKL och KTjL tillräckligt många gånger än?
Vad har du nu hakat upp dig på?
Att din uppfattning av ktl inte stämmer om man läser den. Dessutom kan du glömma kkl för den gäller absolut inte här
 
Du kan inte välja vilka företag du ska jämföra dig med. Det är vad som är normalt på marknaden som gäller.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
ARN fungerar inte så att de beslutar vägledande beslut om vad som är att anse som gängse pris utan bedömer endast om det kan anses skäligt.
Det är näringsidkaren som ska visa vad som är gängse pris vid tvist och då jag vet hur branschen fungerar och hur prissättningen styrs efter av tillverkaren rekommenderat pris så behöver jag endast skicka in en förklaring av detta för att styrka gängse pris.
Där räknas det allmänt förekommande priserna i branschen och inte de lägsta priserna som går att finna för att göra bedömningen om det är ett skäligt pris.
Det krävs ett högre pris än det denna tråden handlar om för att det ska anses som oskäligt.

Hittade en allmänt tillgänglig prislista från assa lite gammal men länkar så ni får se hur det är.
[länk] area/Pricelists/Swedish/2014/2014_Prislista-Tillhållarlås_ASSA OEM.pdf

Jag borde nog ha undvikit denna tråden då jag redan innan var medveten om att allt jag skriver kommer ifrågasättas.
Jag jobbar som sagt som låssmed och är väl insatt i hur branschen fungerar och vad vi har att rätta oss efter.
Jag är medveten om hur Arn funkar, men för att bestämt kunna säga att gängse pris är rekpris måste det ju finnas några fall där det tolkats så, annars är det lika mycket tolkning som det jag gör.

Egentligen så är det enda jag vill ha sagt är att kommunicera med kunden innan så blir det mindre bråk, priset är en stor risk att det kan bli bråk om, berättar man innan så slipper man förhoppningsvis det bråket.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Den källan får du leta efter själv
Så funkar det inte. Vill man påstå något får man backa upp det med lite mer än "googla".
 
P Putte 9497 skrev:
Att din uppfattning av ktl inte stämmer om man läser den. Dessutom kan du glömma kkl för den gäller absolut inte här
Då får du väl förklara varför du tycker min tolkning är fel?

Det är inte glasklart att KKL inte är applicerbart, som sagt kika på andra paragrafen i KTjL.
 
P Putte 9497 skrev:
Gängse pris är ett snittpris på vad liknande företag skulle ta
Du påstår det ja, har du något som helst att backa upp det påståendet med?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så funkar det inte. Vill man påstå något får man backa upp det med lite mer än "googla".
Du menar som att om och om hänvisa till en lag som man gör en egen tolkning av?
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju där vi anser olika, jag anser inte att gängse pris är rekpris, utan i närheten av det konsumenten själv kan köpa det för.
Jag har själv inga bevis för att så är fallet, utan menar på att rätten och lagen är skriven för konsumentens skull, och därmed också troligtvis kommer tolkas till konsumentens fördel, konsumenten ska inte förstå att exempelvis låssmeder har en prislista som bara de följer.

Men jag är inte sämre än att jag ändrar mig om någon kan prestera en källa på vad som anses vara gängse pris.
Du får helt enkelt beställa ett lås av en låssmed som installerar det åt dig och när fakturan kommer får du stämma smeden och hävda att låset är dyrare än ebay och se vad tingsrätten kommer fram till. Då får du din källa.
 
  • Gilla
Andreas781002 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte välja vilka företag du ska jämföra dig med. Det är vad som är normalt på marknaden som gäller.
Normalt på marknaden borde väl vara vad liknande företag tar för samma produkt?
 
G Grävkalle skrev:
Du menar som att om och om hänvisa till en lag som man gör en egen tolkning av?
Jag är tydlig med att jag gör en tolkning och försöker resonera hur jag gör min tolkning.

Tycker mig ännu inte sett något annat än bensäkra svar från de som hävdar motsatsen, dessa utan någon som helst uppbackning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du får helt enkelt beställa ett lås av en låssmed som installerar det åt dig och när fakturan kommer får du stämma smeden och hävda att låset är dyrare än ebay och se vad tingsrätten kommer fram till. Då får du din källa.
Kan du sluta med dina försök till härskartekniker, det är inte speciellt snyggt och visar snarare på att dina argument börjar tryta.
 
Z
useless useless skrev:
Även låssmeden måste väl kunna välja vart han köper saker? Väljer han att köpa där det är dyrare så är det hans problem, inte kundens.
Eh, va? Det är väl kundernas problem som inte efterfrågar vad det kommer kosta.

Låssmeder får betala betydligt mer för Yale än vad byggvaruhus gör och det handlar ju endast om kvantitet.
 
K kvasthilda59 skrev:
Låsshop tar för yale doorma mellan 4100kr och 5300kr
Detta pris är utan montering. Den tillkommer liksom körningen till kunden fram och tillbaka
Jag postade priset 4129kr som jag tog direkt från låsshop.se sida däremot missade jag priset för silver versionen som är 3976.
3976kr eller 4129kr är de priser de har för vanliga Yale doorman.
Men det spelar ingen roll för vad tråden handlar om.
Tyvärr finns det ingen information om vad TS fått betala för montage och resa men @bonkeman ifrågasatte inte heller de posterna i sin räkning (tror han ansåg att det var najs).
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan du sluta med dina försök till härskartekniker, det är inte speciellt snyggt och visar snarare på att dina argument börjar tryta.
Är så trött på dina argument:cool:
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.