P Putte 9497 skrev:
Läste precis KTL och enligt den står det ingenting om att hantverkaren är skyldig att informera kunden om priset om inte kunden frågar. Tror du blandar ihop olika lagar
Mitt fel, det jag menade var att hantverkaren inte får ta vad den vill utan att informera, har man inte informerat är det gängse pris som gäller.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Givetvis blir det enklare att fråga först, men om man glömmer bort det så är lagstiftningen som så att näringsidkaren inte ska kunna nyttja detta till sin fördel.

Jag förstår verkligen inte varför folk inte tycker att hantverkaren inte ska informera, det blir ju ofantligt mycket enklare att undvika en missnöjd kund om man informerat innan, vad är ni så rädda för?
Så du har alltså inget belägg för dina påståenden utan tolkar den som det passar dig
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Så du har alltså inget belägg för dina påståenden utan tolkar den som det passar dig
Har jag inte hänvisat till KKL och KTjL tillräckligt många gånger än?
Vad har du nu hakat upp dig på?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Givetvis blir det enklare att fråga först, men om man glömmer bort det så är lagstiftningen som så att näringsidkaren inte ska kunna nyttja detta till sin fördel.

Jag förstår verkligen inte varför folk inte tycker att hantverkaren inte ska informera, det blir ju ofantligt mycket enklare att undvika en missnöjd kund om man informerat innan, vad är ni så rädda för?
I det här fallet är det ju inte frågan om något utnyttjande.

Ja, kunden får betala mer än på Bauhaus av skäl som folk insatta i branschen tålmodigt har förklarat ett flertal gånger.

Nej, det är inte oskäligt.

Om vi nu leker med tanken att låssmeden inte åker omkring och särköper produkter till vissa pricerunnersurfande kunder på sin fritid utan faktiskt vill ha betalt för drivmedel och arbetstid,
Hur vet vi att det i slutändan blir billigare för kunden?

Givetvis handlar det om kommunikation, i det här fallet har det ju ingåtts ett avtal utan vare sig fråga eller prisinformation.
Har svårt att se att låssmeden i det här fallet har något intresse att dölja priset.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag inte hänvisat till KKL och KTjL tillräckligt många gånger än?
Vad har du nu hakat upp dig på?
Jo,du har gjort det ett antal gånger men du tolkar nog den på ditt eget sätt för jag kan inte utläsa det du tjatar om
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Jo,du har gjort det ett antal gånger men du tolkar nog den på ditt eget sätt för jag kan inte utläsa det du tjatar om
Vad menar du på jag tolkar fel då?

Jag skrev i början att allt berodde på vad som är gängse pris, och att det inte var uppenbart vad det räknades som.

Men denna diskussion har gått i så många cirklar nu...
 
N NTD skrev:
I det här fallet är det ju inte frågan om något utnyttjande.

Ja, kunden får betala mer än på Bauhaus av skäl som folk insatta i branschen tålmodigt har förklarat ett flertal gånger.

Nej, det är inte oskäligt.

Om vi nu leker med tanken att låssmeden inte åker omkring och särköper produkter till vissa pricerunnersurfande kunder på sin fritid utan faktiskt vill ha betalt för drivmedel och arbetstid,
Hur vet vi att det i slutändan blir billigare för kunden?

Givetvis handlar det om kommunikation, i det här fallet har det ju ingåtts ett avtal utan vare sig fråga eller prisinformation.
Har svårt att se att låssmeden i det här fallet har något intresse att dölja priset.
Men det är ju återigen här kommunikation kommer in i bilden.
Informera kunden att man inte kan hålla samma låga pris som exempelvis Bauhaus.
Man kan erbjuda sig att köpa på Bauhaus (givetvis på betald tid och med andra villkor för garanti).
Erbjud att låta kunden köpa in själv.
Osv.
Låt kunden ta ställning vad arbetet är värt innan man utför det.

Om man nu inte vill dölja priset, varför då inte vara öppen med det?

Gällande vad som är gängse pris har jag ännu inte fått någon mer konkret information än att ni påstått att det är som ni tycker. Jag påstår att det inte är uppenbart och vill ha en källa på att så är fallet.
 
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Mitt fel, det jag menade var att hantverkaren inte får ta vad den vill utan att informera, har man inte informerat är det gängse pris som gäller.
Fast i det här fallet har väl låssmeden just tagit gängse pris så jag förstår inte kritiken mot låssmeden?

/Krille
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast i det här fallet har väl låssmeden just tagit gängse pris så jag förstår inte kritiken mot låssmeden?

/Krille
Det är ju där vi anser olika, jag anser inte att gängse pris är rekpris, utan i närheten av det konsumenten själv kan köpa det för.
Jag har själv inga bevis för att så är fallet, utan menar på att rätten och lagen är skriven för konsumentens skull, och därmed också troligtvis kommer tolkas till konsumentens fördel, konsumenten ska inte förstå att exempelvis låssmeder har en prislista som bara de följer.

Men jag är inte sämre än att jag ändrar mig om någon kan prestera en källa på vad som anses vara gängse pris.
 
1 123abc skrev:
Normalt debiterar jag 1 timme för montaget av Yale Doorman däremot är det relativt vanligt att många företag debiterar fler timmar eller högre timpris om de själva inte sålt materialet.
En låssmed debiterar normalt ca 1timme i snitt per privatkund även om det ibland kan bli 2-3h så är det inte det vanliga.
Arbetskostnaden är en väldigt liten del av priset en normalkund betalar.


Men det gjorde inte låssmeden.
Det rekommenderade priset är 5150kr och låsshop.se säljer det för 4129kr, dubbla priser vore 8258 vilket hade varit långt över rekommenderat pris.

Det finns 2st varianter där en är för montering tillsammans med flerpunktslåsning MPL med spanjolett H9, då spanjoletten H9 säljs separat så är det utan lås vilket är varför den varianten ser billigare ut.
Utöver det så finns det det normala paketen av Yale Doorman men även här finns det varianter som olika färger.
Det går även att köpa i delar men det är tänkt för att köpa reservdelar i fall något gått sönder utanför garantiperioden.
Låsshop tar för yale doorma mellan 4100kr och 5300kr
Detta pris är utan montering. Den tillkommer liksom körningen till kunden fram och tillbaka
 
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, vi vill att hantverkaren berättar om sina avvikande priser innan arbetet påbörjas.

Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
Har Du inte frågat om priset, bara knallar in och säger att Du ska ha det låset på den adressen, då blir fakturan en överraskning :p
 
P
kan vi sluta prata om gängse pris.

Jag är säker på att ingen av er går till en bilhandlare och är nöjd med riktpriset.

På vissa varor är riktpriset i dessa prislistor 30-70 % högre än vad återförsäljaren faktiskt betalar för dem.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Här skulle även jag vilja ha en källa, har verkligen Arn ansett att riktpris är gängse pris? Och i vilket sammanhang?
ARN fungerar inte så att de beslutar vägledande beslut om vad som är att anse som gängse pris utan bedömer endast om det kan anses skäligt.
Det är näringsidkaren som ska visa vad som är gängse pris vid tvist och då jag vet hur branschen fungerar och hur prissättningen styrs efter av tillverkaren rekommenderat pris så behöver jag endast skicka in en förklaring av detta för att styrka gängse pris.
Där räknas det allmänt förekommande priserna i branschen och inte de lägsta priserna som går att finna för att göra bedömningen om det är ett skäligt pris.
Det krävs ett högre pris än det denna tråden handlar om för att det ska anses som oskäligt.

Hittade en allmänt tillgänglig prislista från assa lite gammal men länkar så ni får se hur det är.
https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Partner area/Pricelists/Swedish/2014/2014_Prislista-Tillhållarlås_ASSA OEM.pdf

Jag borde nog ha undvikit denna tråden då jag redan innan var medveten om att allt jag skriver kommer ifrågasättas.
Jag jobbar som sagt som låssmed och är väl insatt i hur branschen fungerar och vad vi har att rätta oss efter.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här skulle även jag vilja ha en källa, har verkligen Arn ansett att riktpris är gängse pris? Och i vilket sammanhang?
Den källan får du leta efter själv
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mitt fel, det jag menade var att hantverkaren inte får ta vad den vill utan att informera, har man inte informerat är det gängse pris som gäller.
Gängse pris är ett snittpris på vad liknande företag skulle ta
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.