P Putte 9497 skrev:
Vet du inte om att du som konsument kan vända dig till ARN Allmänna Reklamations Nämnden och få ditt ärende prövat?
Jo, det vet jag.
 
P Putte 9497 skrev:
Så kan du inte tänka då TS även köpte en tjänst. Köper man en tjänst med produkten från en liten firma blir produkten i regel dyrare än om man bara köper produkten och varför det är så kan du läsa i tidigare inlägg.
Nu ser det ju ut som att hantverkaren dessutom har tagit betalt för tjänsten (även om TS inte har svarat på frågan vad tjänsten kostade).

Man kan inte äta kakan två gånger. Antingen säljer man låset dyrt, inklusive montering. Eller så säljer man låset till marknadspris, och tar betalt för monteringen. (Detta alltså om man inte har kommit överens om något pris innan. Marknadspris är då inte synonymt med något listpris, utan vad det normalt kostar.)

PS. Till skillnad från elektriker och rörkrökare kan jag förstå låssmeder som inte vill montera Yale Doorman de inte sålt själva, dyrt. Låset är ju notoriskt struligt och det blir garanterat ett blame game mellan Yale och låssmeden den dagen ett kundköpt lås inte fungerar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sätter låssmeden sitt eget pris utan att informera kunden innan så är det gängse pris som gäller, enligt KKL paragraf 35.
Bara om priset vore orimligt och i detta fall är det inte det.....
 
J
T twoody skrev:
Bara om priset vore orimligt och i detta fall är det inte det.....
Värst vilka cirkeldiskussioner det blir här. Nu svarade ju 13th Marine på en fråga av generell karaktär (man pratar om "Tillverkaren, Ebay etc"), och då är ju allt korrekt beskrivet.

Ska vi hålla på så här så måste ju nån från kundsidan återigen svara på ditt inlägg ovan, att det inte får vara oskäligt högt,
och då kommer väl du återigen få skriva att det inte var det i just detta fallet, och så fortsätter det medan Limes går mot oändligheten. Gud vet hur många isbjörnar som måste dö bara pga elen som går åt för denna evighetslånga forumorm.
 
  • Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
:thinking::thinking:
J Jocke Best skrev:
Värst vilka cirkeldiskussioner det blir här. Nu svarade ju 13th Marine på en fråga av generell karaktär (man pratar om "Tillverkaren, Ebay etc"), och då är ju allt korrekt beskrivet.

Ska vi hålla på så här så måste ju nån från kundsidan återigen svara på ditt inlägg ovan, att det inte får vara oskäligt högt,
och då kommer väl du återigen få skriva att det inte var det i just detta fallet, och så fortsätter det medan Limes går mot oändligheten. Gud vet hur många isbjörnar som måste dö bara pga elen som går åt för denna evighetslånga forumorm.
Varför skulle isbjörnar dö pågrund av användning av mycket el
 
T twoody skrev:
:thinking::thinking:
Varför skulle isbjörnar dö pågrund av användning av mycket el
För att det blir varmt.
 
K
Jag förstår inte ens diskussionen?

1. Om priset är viktigt så frågar man innan man beställer
2. Om man trots att priset är viktigt inte vill fråga så googlar man på 30 sekunder fram att priserna är mellan 3195 kr och 5348 kr

Hade priset varit 10 000 kr kan jag förstå diskussionen men nu är ju priset rätt högt men ändå rimligt så jag förstår inte kritiken mot låssmeden.

/Krille
 
  • Gilla
kimpano och 7 till
  • Laddar…
P
 
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Låset är ju notoriskt struligt och det blir garanterat ett blame game mellan Yale och låssmeden den dagen ett kundköpt lås inte fungerar.
nyfiken på vilka problem/strul som är vanliga? Har själv monterat ett utan större problem, bortsett att dörren behövde karvas ur för låskistan.
 
S SueCia skrev:
nej du har rätt, om leverantören har ett skitdåligt inpris som i sin tur leder till skithögt utpris mot Kund så är det inget problem?
Som kund är jag enbart intresserad av vad min leverantör har för pris till mig när jag köper något. Varför han har det priset eller vad han betalar när han köper de varor han säljer till mig angår överhuvudtaget inte mig.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
nyfiken på vilka problem/strul som är vanliga?
Det finns väl en helt egen tråd här?
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag lämnar in bilen hos en oberoende verkstad där man får ett pris för arbetet man vill ha gjort innan. Upptäcker de något mer som behöver göras så ringer de och säger vad det kostar och om de ska utföra det.

Kan tillägga att de är mycket uppskattde hos lokalbefolkningen här...
Absolut är det att föredra. Men att kalla det för svinigt när det inte är det.
Om man då vill jämföra med att handla på bauhaus kanske man får köpa det där och betala mer för en hantverkare att göra jobbet med all rätta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några källor till detta påstående?

I vilket sammanhang skulle detta kunna ses som orimligt? Vem skulle göra den bedömningen? Priset är ju bevisligen inte bara rimligt utan till och med i praktiken existerande eftersom någon faktiskt säljer till detta pris.
Du klipper och klistrar som Marjasin och det du efterfrågar hade du fått svar på om du inte klippt bort de delarna.
Tillverkarens riktpris är att se som gängse pris vilket den nämnda instanserna hade kommit fram till.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du klipper och klistrar som Marjasin och det du efterfrågar hade du fått svar på om du inte klippt bort de delarna.
Tillverkarens riktpris är att se som gängse pris vilket den nämnda instanserna hade kommit fram till.
Förr då grossistens rekommenderade pris. Knappast tillverkarens..
 
Så sammanfattningsvis förväntar sig flertalet konsumenter följande:

*En hantverkare som scannar marknaden efter lägsta pris på varje enskild produkt. Åker omvägar för att hämta i det här fallet låsdetaljer. Naturligtvis utan ersättning.

*En hantverkare som står för garanti på ovan nämnda produkt med samma omväg både besök 2 och eventuellt 3 vid fel.

*Helst utan någon form av debitering för restid

*Gärna någon av marknadens skickligare hantverkare som dessutom gör det snabbt

*Och det viktigaste: så låg timdebitering som möjligt, människan är ju inte ens högskoleutbildad!

Som om inte det räcker ska denne hantverkare redovisa denna modell utan att kunden ställer frågor själv.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
kimpano och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.