55 274 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Gällande arbetskostnad om man köper varan själv så har man enligt KKL rätt till ersättning för utlägg man haft för att kunna reklamera varan, däri bör också arbetskostnad för demontering ingå.
Många har inte koll på vilka skyldigheter de har som hantverkare, och många konsumenter har inte koll på vilka rättigheter de har.
Många har inte koll på vilka skyldigheter de har som hantverkare, och många konsumenter har inte koll på vilka rättigheter de har.
Jag gjorde precis som TS. Beställde ett Doorman med installation av den lokala låssmeden. Jag hade köpt ett Doorman på Bauhaus tidigare och installerat själv. Men nu var det vinter och -12°C och jag ville inte frysa fingrarna av mig. Jag frågade inte om priset i förväg. När fakturan kom så var det mycket högre pris på låset än hos Bauhaus. Jag hade inte frågat innan. Jag tyckte att det var bara att betala. Och jag hade sluppit frysa om fingrarna.
Det är din tolkning, ytterst är det domstolens tolkning som gäller i varje enskilt fall oavsett vad vi tycker13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Det har du helt rätt i, men vad är din tolkning och vilka paragrafer stödjer du den på?
Så är det, men då kan du lägga upp en hemsida med allas skyldigheter och rättigheter så alla vet. Det får du göra ideellt om nu ingen vill betala för att titta. Men pass upp så du inte själv hamnar i KKL eller KTL13th Marine skrev:
Gällande arbetskostnad om man köper varan själv så har man enligt KKL rätt till ersättning för utlägg man haft för att kunna reklamera varan, däri bör också arbetskostnad för demontering ingå.
Många har inte koll på vilka skyldigheter de har som hantverkare, och många konsumenter har inte koll på vilka rättigheter de har.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Eller så fortsätter jag argumentera i forum på internetP Putte 9497 skrev:
Edit: sen finns ju också hallå konsument man kan vända sig till.
Och hur får man reda på vad som är skäligt i det här fallet ?13th Marine skrev:
Skulle tro att det diskuteras mer än en hantverkares påslag, dock inte i detta forum. En skillnad är ju också att många verkstäder gärna monterar grejer som kunden tillhandahåller utan att ta extra betalt för detta.B Blund skrev:Jag skulle vilja be tvivlare kolla vad ett hjullager till en Audi A4 2011 kostar att köpa på märkeshandel, sedan jämföra det med Bildelar24.se. Där kan ni se definition av orimliga påslag på riktigt...
Skillnaden på reservdelar till en bil är det aldrig någon som diskuterar, och här måste du komma till verkstaden och hämta dina grejer eller lämna din bil. (vissa verkstäder erbjuder säkert frakt hem om du betalar extra..men generellt.)
Hantverkaren kommer hem till dig och säljer sin tjänst och har alla grejer med sig hem till dig.
Dessa verkstäder är dessutom ofta betydligt kunnigare än märkesverkstaden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Det har jag dessvärre inget svar på då jag inte har koll på om det finns någon rättspraxis. ARN kanske har nåttR RoBo skrev:
Jag skulle vilja påstå att skäligt är vad kunden själv kan få tag på motsvarande vara för, med argumentet att det är skäligen det pris en konsument tidigare stött på och att lagstiftningen är till för att skydda konsumenten
Normalt debiterar jag 1 timme för montaget av Yale Doorman däremot är det relativt vanligt att många företag debiterar fler timmar eller högre timpris om de själva inte sålt materialet.
En låssmed debiterar normalt ca 1timme i snitt per privatkund även om det ibland kan bli 2-3h så är det inte det vanliga.
Arbetskostnaden är en väldigt liten del av priset en normalkund betalar.
Det rekommenderade priset är 5150kr och låsshop.se säljer det för 4129kr, dubbla priser vore 8258 vilket hade varit långt över rekommenderat pris.
Utöver det så finns det det normala paketen av Yale Doorman men även här finns det varianter som olika färger.
Det går även att köpa i delar men det är tänkt för att köpa reservdelar i fall något gått sönder utanför garantiperioden.
En låssmed debiterar normalt ca 1timme i snitt per privatkund även om det ibland kan bli 2-3h så är det inte det vanliga.
Arbetskostnaden är en väldigt liten del av priset en normalkund betalar.
Men det gjorde inte låssmeden.C cpalm skrev:
Det rekommenderade priset är 5150kr och låsshop.se säljer det för 4129kr, dubbla priser vore 8258 vilket hade varit långt över rekommenderat pris.
Det finns 2st varianter där en är för montering tillsammans med flerpunktslåsning MPL med spanjolett H9, då spanjoletten H9 säljs separat så är det utan lås vilket är varför den varianten ser billigare ut.G Granatäpple skrev:
Utöver det så finns det det normala paketen av Yale Doorman men även här finns det varianter som olika färger.
Det går även att köpa i delar men det är tänkt för att köpa reservdelar i fall något gått sönder utanför garantiperioden.
Det är inte låssmeden som har ett orimligt högt pris med 5150kr som är det rekommenderade försäljningspriset utan det är de andra priserna som är orimligt låga.Fairlane skrev:
Att sälja för det riktpris tillverkaren rekommenderar kommer aldrig anses vara orimligt även om ni kan hitta andra som säljer billigare.
Redigerat:
Tillverkarens riktpris har inget med saken att göra. Lika lite som vissa grossisters hittepåpriser.
Tillverkarens riktpris har mycket med detta att göra vilket hade framkommit om någon skulle försöka driva detta som ett ärende både hos ARN eller rättsligt.D Daniel 109 skrev:
Om någon säljer en produkt 38% under av tillverkaren rekommenderat pris så kommer det priset ses som orimligt.
Jag tror inte ens att de tjänar 100kr per såld Yale Doorman som du hittar på prisjakt för det priserna.
