Gällande arbetskostnad om man köper varan själv så har man enligt KKL rätt till ersättning för utlägg man haft för att kunna reklamera varan, däri bör också arbetskostnad för demontering ingå.

Många har inte koll på vilka skyldigheter de har som hantverkare, och många konsumenter har inte koll på vilka rättigheter de har.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Och vi vet fortfarande inte vad @bonkeman betalade totalt (han har inte varit inne sedan vi började fråga om det)

5100 är ett överpris om ett mer normalt pris ligger på 3200. Det är det inte om normalt pris ligger mellan 4500 och 5700.
Kostar hela jobbet 6000 är det inte dyrt ändå
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så som jag läser och tolkar KKL och KTjL så nej, har kunden inte frågat efter pris och hantverkaren inte informerat innan så är det hantverkaren som felat och kunden ska bara betala vad som är skäligt enligt gängse pris.
Bra lagregel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag gjorde precis som TS. Beställde ett Doorman med installation av den lokala låssmeden. Jag hade köpt ett Doorman på Bauhaus tidigare och installerat själv. Men nu var det vinter och -12°C och jag ville inte frysa fingrarna av mig. Jag frågade inte om priset i förväg. När fakturan kom så var det mycket högre pris på låset än hos Bauhaus. Jag hade inte frågat innan. Jag tyckte att det var bara att betala. Och jag hade sluppit frysa om fingrarna.
 
  • Gilla
kimpano och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så som jag läser och tolkar KKL och KTjL så nej, har kunden inte frågat efter pris och hantverkaren inte informerat innan så är det hantverkaren som felat och kunden ska bara betala vad som är skäligt enligt gängse pris.
Det är din tolkning, ytterst är det domstolens tolkning som gäller i varje enskilt fall oavsett vad vi tycker
 
Det har du helt rätt i, men vad är din tolkning och vilka paragrafer stödjer du den på?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande arbetskostnad om man köper varan själv så har man enligt KKL rätt till ersättning för utlägg man haft för att kunna reklamera varan, däri bör också arbetskostnad för demontering ingå.

Många har inte koll på vilka skyldigheter de har som hantverkare, och många konsumenter har inte koll på vilka rättigheter de har.
Så är det, men då kan du lägga upp en hemsida med allas skyldigheter och rättigheter så alla vet. Det får du göra ideellt om nu ingen vill betala för att titta. Men pass upp så du inte själv hamnar i KKL eller KTL
 
P Putte 9497 skrev:
Så är det, men då kan du lägga upp en hemsida med allas skyldigheter och rättigheter så alla vet. Det får du göra ideellt om nu ingen vill betala för att titta. Men pass upp så du inte själv hamnar i KKL eller KTL
Eller så fortsätter jag argumentera i forum på internet ;)

Edit: sen finns ju också hallå konsument man kan vända sig till.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så som jag läser och tolkar KKL och KTjL så nej, har kunden inte frågat efter pris och hantverkaren inte informerat innan så är det hantverkaren som felat och kunden ska bara betala vad som är skäligt enligt gängse pris.
Och hur får man reda på vad som är skäligt i det här fallet ?
 
B Blund skrev:
Jag skulle vilja be tvivlare kolla vad ett hjullager till en Audi A4 2011 kostar att köpa på märkeshandel, sedan jämföra det med Bildelar24.se. Där kan ni se definition av orimliga påslag på riktigt...
Skillnaden på reservdelar till en bil är det aldrig någon som diskuterar, och här måste du komma till verkstaden och hämta dina grejer eller lämna din bil. (vissa verkstäder erbjuder säkert frakt hem om du betalar extra..men generellt.)
Hantverkaren kommer hem till dig och säljer sin tjänst och har alla grejer med sig hem till dig.
Skulle tro att det diskuteras mer än en hantverkares påslag, dock inte i detta forum. En skillnad är ju också att många verkstäder gärna monterar grejer som kunden tillhandahåller utan att ta extra betalt för detta.
Dessa verkstäder är dessutom ofta betydligt kunnigare än märkesverkstaden.
 
R RoBo skrev:
Och hur får man reda på vad som är skäligt i det här fallet ?
Det har jag dessvärre inget svar på då jag inte har koll på om det finns någon rättspraxis. ARN kanske har nått :thinking:

Jag skulle vilja påstå att skäligt är vad kunden själv kan få tag på motsvarande vara för, med argumentet att det är skäligen det pris en konsument tidigare stött på och att lagstiftningen är till för att skydda konsumenten
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Normalt debiterar jag 1 timme för montaget av Yale Doorman däremot är det relativt vanligt att många företag debiterar fler timmar eller högre timpris om de själva inte sålt materialet.
En låssmed debiterar normalt ca 1timme i snitt per privatkund även om det ibland kan bli 2-3h så är det inte det vanliga.
Arbetskostnaden är en väldigt liten del av priset en normalkund betalar.

C cpalm skrev:
När det ligger på dubbla priset mot t.ex. låsshop.se som verkar leverera direkt från Copiax.
Men det gjorde inte låssmeden.
Det rekommenderade priset är 5150kr och låsshop.se säljer det för 4129kr, dubbla priser vore 8258 vilket hade varit långt över rekommenderat pris.
G Granatäpple skrev:
Många som svarat har jämfört pris skillnaden...men det är inte tillförlitligt....eftersom V2N finns i två olika ”upplagor”.
Det finns 2st varianter där en är för montering tillsammans med flerpunktslåsning MPL med spanjolett H9, då spanjoletten H9 säljs separat så är det utan lås vilket är varför den varianten ser billigare ut.
Utöver det så finns det det normala paketen av Yale Doorman men även här finns det varianter som olika färger.
Det går även att köpa i delar men det är tänkt för att köpa reservdelar i fall något gått sönder utanför garantiperioden.
 
  • Gilla
Qunaki och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser inget fel i det, utan kan mycket väl tänka mig att betala mer. Felet är snarare att man inte säger något om att det blir dyrare material. Man kan helt klart säga att man inte kan matcha priset men i gengäld kan man ge en helt annan garanti och service
Det är inte låssmeden som har ett orimligt högt pris med 5150kr som är det rekommenderade försäljningspriset utan det är de andra priserna som är orimligt låga.
Att sälja för det riktpris tillverkaren rekommenderar kommer aldrig anses vara orimligt även om ni kan hitta andra som säljer billigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tillverkarens riktpris har inget med saken att göra. Lika lite som vissa grossisters hittepåpriser.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tillverkarens riktpris har inget med saken att göra. Lika lite som vissa grossisters hittepåpriser.
Tillverkarens riktpris har mycket med detta att göra vilket hade framkommit om någon skulle försöka driva detta som ett ärende både hos ARN eller rättsligt.
Om någon säljer en produkt 38% under av tillverkaren rekommenderat pris så kommer det priset ses som orimligt.
Jag tror inte ens att de tjänar 100kr per såld Yale Doorman som du hittar på prisjakt för det priserna.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.