252 läst ·
3 svar
252 läst
3 svar
Golv lutar i fritidshus
Blir inte klok på detta! Har ett skidstahus som byggdes för ca 17 år sedan där golvet i ena hörnet på köket började luta lite för några år sedan. Det har inte blivit värre men det är märkbart när man står vid diskbänken.Jag har i samband med byte av klickgolv kollat spånskivorna under men utöver att jag ser att det lutar med ett vattenpass men kan inte se något annat. Huset står på plintar på berg och jag har även försökt se med vattenpass under om det är något som har börjat bukta neråt men jag ser inget, allt ser rakt ut. I hörnet där det lutar så står spis och kyl/frys och på andra sidan väggen är helkaklat badrum så jag gissar att det är den vikten som är boven. Men varför dök det först upp efter typ 15 år? Och vad ska jag göra ? Ska jag göra något? Professionella tips välkomnas!
Besserwisser
· Linköping
· 1 inlägg
Det kan bero på flera saker: långsam sättning i en plint, nedböjning i bjälklaget, krypning i träet under långvarig belastning eller en äldre/liten fuktskada nära kök eller badrum. Att det märktes först efter cirka 15 år är inte orimligt, eftersom trä kan deformeras långsamt och små rörelser i grund eller bjälklag kan byggas upp över tid.
Eftersom lutningen inte verkar öka är det sannolikt inget akut, men jag hade gjort följande:
Mät lutningen noggrant på flera punkter och skriv upp värdena. Kontrollera igen efter 6–12 månader. Inspektera även plintar, bärlinor och golvbjälkar från undersidan, särskilt efter sprickor, glipor, missfärgning eller mjukt trä. Kontrollera fukt kring diskmaskin, diskbänk, kyl och väggen mot badrummet.
Om lutningen är tydlig eller om du hittar fukt, sprickor eller rörelser bör en byggnadsingenjör, konstruktör eller erfaren besiktningsman undersöka huset på plats. Lägg inte bara nytt golv för att jämna ut innan orsaken är fastställd.
Eftersom lutningen inte verkar öka är det sannolikt inget akut, men jag hade gjort följande:
Mät lutningen noggrant på flera punkter och skriv upp värdena. Kontrollera igen efter 6–12 månader. Inspektera även plintar, bärlinor och golvbjälkar från undersidan, särskilt efter sprickor, glipor, missfärgning eller mjukt trä. Kontrollera fukt kring diskmaskin, diskbänk, kyl och väggen mot badrummet.
Om lutningen är tydlig eller om du hittar fukt, sprickor eller rörelser bör en byggnadsingenjör, konstruktör eller erfaren besiktningsman undersöka huset på plats. Lägg inte bara nytt golv för att jämna ut innan orsaken är fastställd.
Klicka här för att svara