Hej,

Lås med ”fyrkantshål” till vindslucka har blivit ”runddraget”. Vi misstänker att något gått sönder i låset då jag testade med fyrkantsstav från dörrhandtag och skiftnyckel men staven gick av på mitten...

Huset är byggt 1980 och vindsluckan med tredelad stege är om jag inte missminner mig av märket producta. Måtten på ytterluckan är 105x54cm. Karmarna ovanför borde ha ca 5cm till åt båda hållen.

Finns det någon annan lösning än att försöka ”knacka” sprintarna vid gångjärnen i bakkant? Såga upp runt låset o köpa ny ytterlucka?

jag tar tacksamt emot alla förslag på lösningar.
Gärna med så lite åverkan och arbete som möjligt... Stängd vindslucka med skadat lås och fyrkantshål, inbyggd i vit träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jocke Best skrev:
Hittade denna tråden. Nu ser du hur insidan ser ut. Kanske går att mäta och borra på rätt ställe med hjälp av bilderna?
[länk]
Tack för tipset!
I den tråden hade de lyxen att luckan redan var öppen... men förhoppningsvis kommer jag dit oxå, tids nog

Prova en gång till och tryck upp luckan för att avlasta låskolvarna om de går för tungt.

Protte

Kanske det går att komma, eller få in en hand/kamera, genom att plocka bort en bit av panelen på sidan, med risk för att panelen spricker dock...

Hur gick det för dig? Jag har samma problem, lucka från -81 med rundraget hål, tyvärr i stängt läge..
Har du något tips?

Ä Äppelblom skrev:
Hur gick det för dig? Jag har samma problem, lucka från -81 med rundraget hål, tyvärr i stängt läge..
Har du något tips?
Jag har samma problem. Någon av er som löste det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.