6 274 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Får jag sätta lås på fasadmätarskåpet?
Får jag sätta lås på fasadmätarskåpet? Det är ju jag som äger det. El-bolaget har fjärravläsning och om de skall in och skruva på mätaren brukar de ju skicka en lapp om att de bryter strömen.
Anledningen är att det finns vissa som roar sig med att stänga av strömen på brytaren i skåpet vilket hittils har lett till att videon blinkar "00:00" men det finns ju en himla massa andra grejer som inte gillar att man bryter strömen och inte går att sätta på UPS, t.ex. kyl/frys.
Anledningen är att det finns vissa som roar sig med att stänga av strömen på brytaren i skåpet vilket hittils har lett till att videon blinkar "00:00" men det finns ju en himla massa andra grejer som inte gillar att man bryter strömen och inte går att sätta på UPS, t.ex. kyl/frys.
Mätarskåp ska ju faktiskt vara låsta om man ska vara petig, farsgubben har ett gammalt med hänglåsbeslag och där satte elverket dit ett hänglås, ring nätägaren och hör om du inte kan få dit ett.
En annan sak-vet du vilka som fingrar på din huvudbrytare?
Det kan ju faktiskt vara individer som förbereder eller rekar för inbrott, jag skulle ringa farbror polisen också.
Det kan ju faktiskt vara individer som förbereder eller rekar för inbrott, jag skulle ringa farbror polisen också.
"Låst" i den meningen att tex barn inte kan komma i det, det vanliga låset med trekantig nyckel.
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Måste vara olika på olika ställen i landet. Jag har aldrig sett ett sånt, och då har jag läst av en del elmätare! Som sagt, det kan säkret skilja!mrfrenzy skrev:
Om man tänker sätta lås på sitt mätarskåp ska nätägaren informeras, så han kan få nyckel om han vill ha, eller kunna sälja ett lås till dig, som hans nycklar passar i.
wiktr skrev:
I stockholm finns det ett hänglås som fortum använder denna nyckel har många elektriker, så det är ju bra. fortum och elektrikern kommer in.
Be E.on hänga upp ett lås, samt be att få en nyckel, då slipper du i alla fall snorungar mm.
Eller lås skåpet (med kodlås) helt enkelt, samt sätt upp ditt mobil nummer på skåpet.
Så kan dom kontakta dig i fall dom skall in i skåpet.
Fasadmätarskåp får inte göras otillgänliga för nätägaren genom att låsas eller att byggas in (uterum mm). Skall man ha ett lås på skåpet så är det inte brukaren sak att ordna med detta utan nätägaren skall tillhandahålla lås och nyckel om de anser att det behövs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden