1 671 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Nibe F470 Larmkod 50
Hallå!
Jag har hållit på att strula med min frånluftsvärmepump i 2 dagar men blir inte bukt med problemet.
Började härom kvällen med ett larm, högtryckspressostat. Systemet säger att värmen inaktiverats och rekommenderar att man avluftar.
Det jag provat göra är att: vrida upp alla radiatorers termostater till max (innan larmkoden var majoriteten satta på 1-2). Vad jag förstått nu efter research är det förmånligt och rekommenderas att ha fullt för att värmepumpen ska kunna justera värmen ordentligt.
Jag har kontrollerat luft i ett antal element. Luftade samtliga element i höstas (var ganska mycket luft då) men nu kom det bara vatten ur de jag testade.
Jag har luftat värmepumpen enligt manualen. Avluftsventilen som sitter i botten av maskinen (här kom det ut väldigt mycket luft, krävdes ca 8 påfyllningar och tömningar för att få ut något vatten ur slangen öht. Innan dess pös det bara luft). Har även luftat ventilen på toppen av pumpen, men där var det ingen luft.
Nu har jag slut på idéer. Kan det vara att man pillat på någon inställning man inte Skulle pillat på? Att maskinen är felinställd. Har provat ändra lite grejer under vintern för att få ner elförbrukning.
Eller förslag på annat att prova?
Jag har hållit på att strula med min frånluftsvärmepump i 2 dagar men blir inte bukt med problemet.
Började härom kvällen med ett larm, högtryckspressostat. Systemet säger att värmen inaktiverats och rekommenderar att man avluftar.
Det jag provat göra är att: vrida upp alla radiatorers termostater till max (innan larmkoden var majoriteten satta på 1-2). Vad jag förstått nu efter research är det förmånligt och rekommenderas att ha fullt för att värmepumpen ska kunna justera värmen ordentligt.
Jag har kontrollerat luft i ett antal element. Luftade samtliga element i höstas (var ganska mycket luft då) men nu kom det bara vatten ur de jag testade.
Jag har luftat värmepumpen enligt manualen. Avluftsventilen som sitter i botten av maskinen (här kom det ut väldigt mycket luft, krävdes ca 8 påfyllningar och tömningar för att få ut något vatten ur slangen öht. Innan dess pös det bara luft). Har även luftat ventilen på toppen av pumpen, men där var det ingen luft.
Nu har jag slut på idéer. Kan det vara att man pillat på någon inställning man inte Skulle pillat på? Att maskinen är felinställd. Har provat ändra lite grejer under vintern för att få ner elförbrukning.
Eller förslag på annat att prova?
Det var kompressorn som börjat ge upp i vårt fall. Efter byte till en ny så funkade allt som vanligt. Men det kan säkerligen finnas andra anledningar bakom felkoden också. Om din kompressor är original och har över 10 år på nacken så är det säkerligen det.A André Hä skrev:
Jag skapade en tråd på varmepumpsforum där jag fick många bra tips på felsökning. Kolla om du hittar den tråden.
Klicka här för att svara